Åbo Akademin opintoja tarjolla ristiinopiskeluna

Olemme solmineet Åbo Akademin kanssa ristiinopiskelusopimuksen, jonka mukaisesti tietyt Åbo Akademin oikeustieteelliset opintojaksot ovat tarjolla myös meidän opiskelijoillemme. Näihin opintoihin ilmoittaudutaan uutta Pepissä toimivaa ristiinopiskelupalvelu Ripaa hyödyntäen. Ilmoittautuminen tapahtuu oman hopsin kautta, ja opintojakson suorittamisen jälkeen opintosuoritus siirtyy automaattisesti opintorekisteriisi, eikä opintoja tarvitse hyväksilukea ollenkaan.

Opetus on opetussuunnitelman mukaisella kielellä, mutta suoritusten yhteydessä opiskelijalla on oikeus käyttää omaa äidinkieltään, suomea tai ruotsia, ellei opintojakson tarkoituksena ole nimenomaisesti muun kuin oman äidinkielen käyttäminen. Mahdollisten tenttien kysymykset ja monivalintatenttien vastausvaihtoehdot ovat opetussuunnitelman mukaisella kielellä.

Ristiinopiskelupalvelua käytettäessä on tärkeää, että ilmoittaudut oikealla opinto-oikeudella eli sillä oikeustieteellisen tiedekunnan opinto-oikeudella, jonka tutkintoon haluat opinnot sisällyttää. Ristiinopiskeluopinnot sisällytetään tutkinnon muihin opintoihin.

Voit hakea Ripa-opinnot hopsillesi Lisää opintoja -välilehden kautta. Katso tarkemmat ohjeet tämän viestin lopusta tai intrasta (https://intranet.utu.fi/fi/sivustot/peppi-opiskelijoille/opiskelijan-tyopoyta-ohjeet/Sivut/ilmoittautumiset.aspx ). Kun opintojakso on hopsilla valmiina, näkyy ilmoittautuminen hopsilla sinulle samaan tapaan kuin TY:n omissakin opintojaksoissa. Muistathan, että opintojakson hakeminen hopsille ei ole vielä ilmoittautuminen, vaan se tehdään aina erikseen opintojakson ilmoittautumisaikana.

Ripa-opintoihin on sovittu 5 opiskelijan kiintiö per opintojakso. Opintojakson vastuuopettaja voi halutessaan valita opintojaksolle myös kiintiötä suuremman määrän opiskelijoita.

Mikäli Åbo Akademissa suorittamallasi opintojaksolla edellytetään kirjautumista Exam-järjestelmään tai Moodleen, käytä kirjautumisessa UTU-tunnuksiasi (HAKA-tunnistautuminen). Näin toimittaessa tulokset siirtyvät varmasti oikein Turun yliopiston Peppiin.

Mikäli haluat suorittaa Åbo Akademissa joitain muita opintojaksoja kuin ristiinopiskelusopimuksen mukaisia opintoja, haetaan niille opinto-oikeutta utuforms-lomakkeella, ks. https://www.utu.fi/fi/opiskelijaksi/joo. Jos opintojakso löytyy Pepistä ristiinopiskeluvaihtoehdoista, tulee aina ilmoittautua sen kautta.

Näin ilmoittaudut ristiinopiskeluopintoihin:

1. Siirry hopsilla Opintojen valinta -välilehdelle.

2. Klikkaa suurennuslasi-ikonia hops-rakenteen oikeasta yläkulmasta tai haluamasi opintokokonaisuuden oikeasta laidasta (esim. kohdasta ”muut opinnot”).

3. Valitse avautuvasta näkymästä Ristiinopiskelu (kohdasta ”hae koulutuksia”).  Tämän jälkeen valittavaksi tulee sinulle kohdennettu Åbo Akademin opintotarjonta.

4. Lisää Åbo Akademin tarjoama opintojakso hopsillesi (”lisää koriin” > ”vie valitut hopsiin”).

5. Ilmoittaudu toteutukselle ilmoittautumisaikana. Ilmoittautuminen tapahtuu teknisesti samalla tavalla kuin Turun yliopiston omille toteutuksille ilmoittautuminen.

Åbo Akademin ristiinopiskeluopintotarjonta:

OR00CC90 Automatiserat beslutsfattande, 5 op

UTHANDOBL1 Export- och importrätt, 5 op

RN00CP01-3002 Djurrätt, 5 op

345127.1-3006 Fördjupad djurrätt, 5 op

JM00CQ41-3001 Beslutsfattandet och bemötandet inom civilprocessen, 5 op

JM00CQ81 Skiljeförfarandet, 5 op

UTHANDOBL2 Internationell köprätt, 10 op

PY00CV04 Legal and Forensic Psychology in Practice, 5 op

PY00CV05 Forensic Psychological Assessments, 5 op

340117.1 Transporträtt, 5 op

RH00CL92 Maritime law, 5 op

346142.0 Havsrätt/ Law of the sea, 5 op

FR00CO64 Law, Migration and Human Mobility, 5 op

FR00CO60 Finland och folkrätten, 5 op

Mikäli sinulla on kysyttävää ristiinopiskelusta, voit lähettää viestin osoitteeseen opolaw@utu.fi.