Yhteisöviestinnän kurssi

Kuva-analyysi Suomen roskakaloista

Tarkastelen tässä kuva-analyysissä Pidä saaristo siistinä ry:n julkaisemaa mainoskuvaa “Suomen roskakalat”. Kuvassa esitellään Suomen “roskakaloja” eli roskista muokattuja kaloja muistuttavia otuksia.

Suomen roskakalat -mainos.

Sommittelu

Sommittelultaan mainos noudattelee perinteisen, kouluopetuksessakin käytetyn opetustaulun muotoa, minkä moni lukija varmasti tunnistaa. Mainoskuvassa esitellään muun muassa toki “kalan” ulkomuotoa mutta myös sen elinikää ja muita piirteitä. Tämä on varsin tyypillistä opetustaulun formaatille. Voit katsoa kuvan oikeita kalalajeja esittelevästä opetustaulusta täältä.

Kuva on lisäksi jaettu kahteen osioon: ylempänä kuvassa on opetustaulua jäljittelevä info-osuus, jossa lukijalle esitellään ongelma eli “kalat”. Kuvan alalaidassa taas tuodaan esille ratkaisu ylempänä esiteltyyn ongelmaan.

Yläosan ongelmaa esittelevä osuus vie suurimman osan kuvasta. Tällä voidaan korostaa esimerkiksi roskaongelman laajuutta ja tärkeyttä. Osioiden kokoeroista johtuva ongelman korostuminen myös herättää lukijassa tunteita. Lisäksi yhdistyksen liiallinen korostaminen voisi herättää lukijan epäilyt yhdistyksen tarkoitusperistä. Onko yhdistys omahyväinen vai vilpitön toimissaan?

Tunteet

Ongelman korostamisen ohella kuvan tunnelataukseen vaikuttavat esimerkiksi mainoksessa käytetyt värit. Värimaailmaltaan kuva on hyvin maltillinen ja merellinen. Erityisesti sinisen ja turkoosin sävyt ovat edustettuina. Nämä molemmat värit voivat negatiivisessa merkityksessä edustaa esimerkiksi ailahtelevaisuutta, tunteettomuutta, kylmyyttä ja surua. Surun teema onkin nähtävissä mainoksen roskakalojen ilmeissä – niiden suut ovat aivan mutrulla.

Mutrusuisten roskakalojen vastakohdaksi mainoksessa on Pidä saaristo siistinä ry:n logo, jossa oleva norppa näyttää varsin tyytyväiseltä ja ilomieliseltä pulleine poskineen ja suurine silmineen. Näin lukijalle voidaan viestittää, että ei ole mitään hätää, ongelmaan on olemassa ratkaisu.

Ei mitään hätää t. norppa

Lisäksi on hyvä huomioida se, että norppa on Suomessa varsin yleisesti tunnettu vesistöjen ja luonnonsuojelun symboli. Tämä tuo luottoa mainoksen sanoman todenmukaisuudelle.

Konteksti

Kuva-analyysissä voidaan myös tarkastella kuvan kontekstia eli missä kuva on julkaistu. Kyseinen mainos on julkaistu ainakin Pidä saaristo siistinä ry:n jäsenilleen suuntaamassa Roope-lehdessä. Tämä kertoo siitä, että mainos on suunnattu ympäristön hyvinvoinnista kiinnostuneille lukijoille ja sillä halutaan rohkaista joko liittymään uudeksi jäseneksi tai uusimaan vanha jäsenyytensä.

Lopuksi

Pidä saaristo siistinä ry:n mainos “Suomen roskakalat” on ensisilmäyksellä suhteellisen yksinkertainen. Tarkemmin kuvaa tarkastelemalla voidaan kuitenkin huomata useita tarkoituksella valittuja ja kekseliäitä yksityiskohtia, joilla haluttu vaikutelma on saatu aikaan.

Varsinkin toisen formaatin jäljittely ja tunnepitoisten ainesten erilainen painottaminen tuovat mielenkiintoista sisälötä mainoskuvaan. Erityisen hauska yksityiskohta on myös se, miten mainos käyttää suhteellisen tunnettua kalanpyynnin termiä “roskakala” ja antaa sille uuden, kirjaimellisemman merkityksen.

Lähteet:


Reflektio

Tämän tehtävän jälkeen tiedän erilaisia näkökulmia analysoida ja tarkastella kuvia. Ymmärrän myös sen, miten paljon kuvan yksityiskohdat, sommittelu ja esimerkiksi värivalinnat vaikuttavat lukijan tulkintaan kuvasta. Tietysti myös tulkinta on aina kulttuurisidonnaista.

Voin soveltaa kuva-analyyttisiä taitoja esimerkiksi viestinnän suunnittelun tehtävissä, jotta viestinnässä käytetyt kuvamateriaalit ovat halutunlaisia ja linjassa viestin kanssa.

Analyysiä tehdessä yllätyin siitä, miten paljon kuvaan on saatu sanatonta ja alitajuista informaatiota, jota lukija ei välttämättä tietoisesti edes huomaa.

1 Comment

  1. mperva

    Kaiken kaikkiaan kattava ja tasapainoinen kuva-analyysi!

    Kuvan esittely on selkeä – siitä käy ilmi, mikä ja millainen kuva on kyseessä ja mistä se on peräisin. Kuvan sijoittaminen heti esittelytekstin jälkeen on mielestäni hyvä valinta – täten lukija näkee heti, että mistä kuvasta on kyse vs. että kuva olisi laitettu jonnekin tekstin loppupäähän. Kuva on myös onneksi venytetty tarpeeksi isoksi että pikkutekstitkin ovat luettavia. Otsikkoon olisi kuitenkin voinut keksiä jonkun persoonallisen twistin.

    Väliotsikot ovat hyvä tapa jaotella tekstiä osiin, ja boldaukset nostavat tärkeimpiä juttuja esiin – molemmat toimivia ja onnistuneita valintoja, jotka lisäävät luettavuutta. Kappaleet ovat myös sopivan lyhyitä. Teksti on ulkomuodoltaan tasapainossa – väliotsikot tulevat melko tasaisin väliajoin ja helppolukuisuus säilyy. Kirjoitustyyli on myös selkeä, ja esimerkiksi retoriset kysymykset sopivat hyvin tekstiin.

    Tuo toinen kuva norpasta on myös kiva lisä – se liittyy hyvin teemaan ja siihen, mitä tekstissä juuri silloin sanottiin. Kuvan sijoitus on muutenkin hyvä ja tuo tasapainoa jutulle. Mukavana lisäyksenä pidin myös tuota linkkiä, joka johtaa kalalajeja esittelevään opetustauluun. Se tarjoaa vertailukohdan, joka auttaa hahmottamaan mainoskuvan taustaa.

    Analyysi on kaikin puolin kattavaa ja sisältää tosiaan sommittelun, värit, ja tunteet. Konteksti oli hyvä lisä, jota en itse hoksannut analysoida mitenkään ihmeellisemmin. Kuvatekstiä olisi kuitenkin voinut analysoida hieman sekä kuvan tunnelmaa – mainitsit toki surullisuuden, mutta ehkä sitä olisi vielä voinut avata hieman enemmän. Myös dynamiikkaa olisi voinut analysoida, esimerkiksi kalojen “menosuunta” olisi ollut hyvä lisätä. Värianalyysissä olisi voinut mainita, että yksi syy siihen, miksi sinistä ja turkoosia on haluttu käyttää mainoksessa, voi olla se, että kalat elävät tietenkin vesissä ja vesiteema on kenties haluttu tuoda siten esiin. Tämä saattaa kylläkin olla itsestäänselvyys, mutta voihan sen mainita.

    Kaikin puolin taitava ja selkeä analyysi, joka avasi todella paljon kuvan taustaa, yksityiskohtia ja tarkoitusta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *