Tässä tehtävässä tarkoituksena tarkoituksena on seurata valitsemiaan Turun yliopiston viestinnän kanavia ja tehdä niistä havaintoja kurssilla käsiteltyihin teemoihin liittyen. Otin tarkastelukohteekseni Turun yliopiston Instagram-tilin (@uniturku) sekä Turun yliopiston kieli- ja viestintätopintojen keskuksen Instagram-tilin (jatkossa Kievi) (@utukievi). Valitsin nämä kaksi tiliä siksi, että niiden julkaisusisällöissä on selviä eroavaisuuksia.

Mediaseurannan tarkasteluajankohdaksi valitsin 20.12.2021-20.2.2022. Tarkastelen tilien julkaisuja erityisesti visuaalisuuden ja ilmeen sekä vastuullisuuden näkökulmista.

Visuaalisuus ja ilme

Turun yliopiston yleistä Instagram-tiliä (@uniturku) silmäiltäessä voi havaita, että tilin teemaväriksi on valittu punainen. Tämä eroaa Kievin (@utukievi) tilin valitsemasta violetista teemaväristä.

@uniturku-tilin väriteema.
@utukievi-tilin väriteema.

Molemmat värit näyttävät aluksi noudattavan Turun yliopiston graafista ohjeistusta, jossa molemmat värit on määritelty mahdollisiksi turkoosin ja vihreän ohella. Lähempi tarkastelu kuitenkin paljastaa, että molemmat sävyt poikkeavat hienoisesti graafisen ohjeistuksesta. Ohjeistuksen violetti on HEX #8B5DCB ja Instagramissa taas HEX #8B5DCA, vastaavasti ohjeistuksen punainen on HEX #F8485E ja Instagramissa käytetään sävyä HEX #F8485D.

Fonttien osalta @uniturku-tilillä käytetään pitkälti yliopiston graafisen ohjeistuksen mukaista kirjasintyyppiä, mutta Kievin julkaisujen fontista en voi olla varma. Havainnot on kuitenkin tehty silmämääräisesti graafiseen ohjeistoon vertaamalla.

Yleiseltä ilmeeltään molempien tilien julkaisut ovat vaihtelevia eikä niissä noudateta esimerkiksi yhtenäisiä valotus- tai suodatinasetuksia. Näin julkaisut ovat värimaailmoiltaan hyvinkin erilaisia, mikä tuo rikkonaisuutta kokonaisuuteen. Toisaalta monet @uniturku-tilin julkaisut ovat utulähettiläiden (= Turun yliopiston opiskelijalähettiläs) tekemiä, joten tällainen ”rosoisuus” tekee julkaisuista aidomman tuntuisia – tällaista opiskelu Turun yliopistolla oikeasti on!

@uniturku-tilin julkaisujen yleisilme.

Erityisesti Kievin julkaisuissa julkaisujen ilmeessä on nähtävissä epäyhteinäisyyttä, sillä välillä julkaisuissa käytetään vain tekstejä, välillä itse otettuja valokuvia ja välillä taas selvästi arkistokuvia. Myös tekstejä on Kievin julkaisuihin aseteltu vaihtelevasti ylös, alas, keskelle, vinoon jne. Vastaavasti @uniturku-tilillä tekstejä on eri kohdissa kuvia, mutta niiden asettelu näyttää silmämääräisesti harkitummin sijoitetuilta.

@utukievi-tilin yleisilme.

Myös sisällöllisesti julkaisut tileillä eroavat. Kievin julkaisemissa kuvissa on selvästi vähemmän ihmisiä kuin Turun yliopiston tilillä. Tarkasteluajankohdan aikana Kievin julkaisuista kahdessa (2/11) esiintyi ihminen, kun taas Turun yliopiston julkaisuissa 44:ssä (44/59). Prosentteina tämä on suunnilleen 19 % ja 75 %. Huomioitavaa on kuitenkin se, miten paljon suurempi volyymi Turun yliopiston tilin julkaisuissa on kuin vertailukohteena olevan Kievin.

Silti näiden havaintojen perusteella voidaan arvioida, että Turun yliopiston tilin (@uniturku) julkaisut ovat suunnitelmallisempia graafisen toteutuksen osalta ja toteutuksella lienee yksi vastaava taho. Kievin julkaisujen epäyhtenäisyys voisi viitata siihen, että julkaisuja tekee moni eri ihminen parhaan kykynsä ja tyylisilmänsä mukaan.

Vastuullisuus

Vastuullisuus on tärkeää näyttää nykyisessä viestinnässä. Nykylukija odottaa vastuullisuutta viestinnältä ja erityisesti sen näyttämistä viestinnässään. Pyrin tarkastelemaan vastuullisuuteen liittyviä seikkoja tarkasteluajankohdan aikana ilmestyneissä Instagram-julkaisuissa Turun yliopiston ja Kievin tileillä.

Molempien tilien julkaisuista monet ovat sekä suomeksi että englanniksi, jotta ne olisivat mahdollisimman saavutettavia myös esimerkiksi kansainvälisille lukijoille. Toisaalta jotkin julkaisut ovat ainoastaan suomeksi ja osa vain englanniksi. Tämä lienee kertovan myös julkaisun kohderyhmästä jotain: vaihto-opiskelijoille suunnattu ilmoitus hakuajankohdista voi olla järkevämpää julkaista vain tai ensisijaisesti englanniksi. Monissa julkaisuissa on myös ilmoitettu kuvatekstin alussa, mikäli julkaisu on sekä suomeksi ja englanniksi: FI/EN.

Muita esille nousseita vastuullisuuteen liittyviä seikkoja julkaisuissa ovat muun muassa opiskelijan mielenterveys, stereotypiat, naiset ja tytöt tieteessä sekä tuutorointi ja uusien opiskelijoiden hyvinvointi. Lisäksi Kievin julkaisuissa näkyi eläinteema: yksi julkaisu käsitteli rakasta lemmikkiäsi -päivää ja toisessa käsiteltiin lukukoiria, joille esiintymistä jännittävät tai esimerkiksi änkyttävät henkilöt voivat lukea rauhassa.

Vastuulliseen ja osin myös kriisiviestintään liittyivät julkaisut yliopiston verkkopalveluiden teknisten ongelmien ratkaisusta sekä opiskelun jatkumisesta etänä kolmannessa periodissa.

Yhteenveto

Turun yliopiston eri tilien viestintä Instagramissa vaihtelee paljon sekä volyymiltään ja sisällöltään. @uniturku-tilin julkaisut noudattavat selkeämmin ennalta laadittua suunnitelmaa kuin esimerkiksi Kievin tilin julkaisut.

Visuaalisesti tilit pyrkivät noudattamaan yliopiston graafista ohjeistusta tietyiltä osin, vaikka vaihteluakin löytyy. @uniturku-tilillä julkaistaan sisällöllisesti selvästi enemmän kuvia ihmisistä ja esimerkiksi yliopistossa oikeasti opiskelevista henkilöistä.

Vastuullisuus näkyy molempien tilien viestinnässä. Erityisesti Turun yliopiston tilillä moni julkaisuista käsittelee tärkeitä aiheita, kuten opiskelijoiden mielenterveyttä sekä stereotypioita. Tämän perusteella yliopiston viestinnän yksi ydinarvoista on selvästikin vastuullisuus ja sen näyttäminen.


Reflektio

Tämän harjoituksen jälkeen

  • tiedän, millaisella tavalla Turun yliopisto viestii Instagramissa ja millaisia formaatteja tämäntyyppisessä viestinnässä voi käyttää. Esimerkiksi opiskelijalähettiläiden saappaisiin hyppääminen julkaisuissa oli mielenkiintoinen konsepti.
  • ymmärrän, että viestintää voidaan hoitaa myös rennosti eikä sen tarvitse aina olla täydellistä esimerkiksi graafiselta toteutukseltaan.
  • voin soveltaa oppimaani esimerkiksi tulevissa töissä tai harrastukissani, mikäli toimin viestinnän tehtävissä.
  • yllätyin eniten siitä, miten paljon @uniturku-tilin julkaisuissa oli nähtävissä vastuulliset aiheet ja hyvinvoinnin korostaminen. Vastuullisuuden teemaa ikään kuin ripoteltiin vähän joka julkaisuun.

Lähteet:

https://www.instagram.com/uniturku/

https://www.instagram.com/utukievi/

https://intranet.utu.fi/index/graafinen-ohje/Sivut/default.aspx

Kalpio, Anna. Yhteisöviestinnän harjoituskurssin materiaalit Moodlessa.