Tarun harjoitusblogi

Yhteisöviestinnän kurssi

Page 2 of 2

Vastuullisen viestinnän tehtävä

Tässä portfoliotehtävässä jokaisen tuli perehtyä yhteen annetuista vastuullisen viestinnän esimerkkitapauksista ja tehdä siitä esitys luennolle. Alustuksen tarkoituksena oli johdatella kurssilaiset keskusteluun kustakin tapauksesta.

Tehtävä tehtiin joko yksin tai pareittain. Teimme tämän alustuksen yhdessä Milla S:n kanssa.

Alustus tapauksesta luennolle.

Reflektio

Tämä harjoituksen jälkeen tiedän nyt, että on olemassa kaksi eri tahoa, jotka ottavat kantaa viestinnän vastuullisuuteen liittyviin asioihin: Julkisen sanan neuvosto sekä Viestinnän eettinen neuvosto.

Lisäksi ymmärrän ja havaitsen paremmin viestinnässä esiintyviä eettisiä pulmatilanteita. Esimerkiksi alustuksemme tapaus ei lehtiartikkelina olisi herättänyt minussa lukijana välttämättä sen suurempia epäilyksiä, vaikkakin haastateltavalla olikin mainospaita yllään. Tätä uudenlaista havainnointitaitoa voin käyttää jatkossa sekä lukijan että viestijän roolissa toimiessani. Erittäin silmiä avaava kokemus!

Luennolla käydyissä alustuksissa ilmeni suhteellisen tunteita herättäviäkin tapauksia. Mieleeni jäi erityisesti yrityksen mainontatapaus, jossa yritys mustamaalasi kilpailijaansa pitkään, vaikka oli saanut korjauskehoituksia toistuvasti. Saiko yritys tästä sanktioita? Tapauksesta kuuleminen suututti.

Viestintä muuttuu

Viestintä on muutoksessa perinteisestä yksisuuntaisesta kohti dialogista ja monisuuntaista viestimistä. Muutokseen on monia syitä, kuten digitalisaatio, globalisaatio sekä näiden myötä muuttuva työelämäkulttuuri.

Digitalisaatio tarkoittaa teknologian integrointia jokapäiväiseen elämään, kaikkialla ja lähes alituisesti. Digitalisaation myötä viestintä sekä yksilö- että organisaatiotasolla on muuttunut monipuolisemmaksi ja välittömämmäksi.

Nykyisin verkkoselailija on varsin laiska ja haluaa hakemansa tiedon nopeasti silmäiltävänä. Tämän vuoksi esimerkiksi tekstien jämäkkyys ja jakaminen helppolukuiseksi on olennaisessa osassa.

Myös esimerkiksi silmäiltävyyttä helpottavat nostot, korostaminen, otsikot ja listat ovat verkkolukijan mieleen. Verkossa tuttu sanonta onkin: ”Too long, didn’t read” eli liian pitkä teksti, en jaksanut lukea. Ylipäätään visuaalinen ilme on helppouden ohella tärkeää.  

Informaatioähkyn uhri.
Too long, didn’t read? (Kuva: Pixabay)

Digitalisaation aikakaudella myös hakukoneoptimointi ja käyttäjäpoluista huolehtiminen ovat tärkeä osa verkkoviestintää, sillä ilman näitä haluttu yleisö ei löydä viestejämme tai eksyy niitä etsiessään.

Digitalisaation myötä myös globalisaatio näkyy muuttuvalla viestinnän kentällä. Globalisaation keskeisiä vaikutuksia ovat esimerkiksi monikulttuurisuus ja monikielisyys.

Näin ollen työelämässäkin työtä saatetaan tehdä entistä heterogeenisemmässä tiimissä ajasta ja paikasta riippumatta. Tämän vuoksi monisuuntainen viestintä on keskeisessä roolissa eri yhteisöjen toiminnan jatkumisen varmistamiseksi. Yhden ihmisen harteilla globaalin tiimin johtaminen voi osoittautua varsin hankalaksi. Siksi jaettu vastuu viestinnässä pitää pyörät pyörimässä.

Ylipäätään tiedon avoimuus, jakaminen, vuorovaikutteisuus ja uuden tiedon luominen ovat tätä päivää. Jokainen meistä on siis muuttunut viestijäksi, mistä seuraa myös vastuuta. Esimerkiksi organisaatioiden voi olla vaikea kontrolloida heitä koskevaa viestintää, sillä sitä tapahtuu kaikkialla jatkuvasti.

Tätä hallitsematonta tietotulvaa ja informaatioähkyä tasapainottavat vapaamuotoiset keskustelut eli ns. puskaradiot. Puskaradion negatiivisestakin maineesta huolimatta se voi nykyisellään esimerkiksi tarjota parempaa ymmärrystä ja luoda uutta lisätietoa.

Tulevaisuudessa viestinnän kenttään vaikuttanee entistä suuremmissa määrin tekoäly, sillä jo nykyisin algoritmit ja botit hoitavat viestinnällisiä tehtäviä ja muuttavat maailmaa.

Lähteinä käytetty:

Sujuva teksti – näillä vinkeillä se syntyy (luettu 19.1.2022)

Silmäiltävä teksti ja selkeät käyttäjäpolut ovat verkkosivjen kivijalka (luettu 19.1.2022)

Juholin, Elisa. 2017. Communicare! Viestinnän tekijän käsikirja.


Reflektio oppimastani

Tämän harjoituksen jälkeen tiedän, miten WordPress-alustalla navigoidaan ja miten siihen voidaan tehdä muokkauksia. Lisäksi ymmärrän ja havaitsen uusia näkökulmia lähestyä viestintää nykyaikana.

Itseäni jäivät kiinnostamaan erityisesti hakukoneoptimointi ja käyttäjäpolut. Mitä ne käytännössä tarkoittavat? Miten hakukoneoptimointia käytännössä tehdään?

Voin soveltaa oppimaani tulevaisuuden viestintätehtävissä erityisesti WordPressin osalta. Lisäksi haluaisin oppia lisää erityisesti verkkosivujen muotoilusta, hakukoneoptimoinnista ja käyttäjäpoluista.

Testijulkaisu

Tämä on blogin testijulkaisu. Testi testi.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Phasellus id tristique metus. Praesent bibendum diam ut faucibus ornare. Pellentesque sagittis justo massa, id imperdiet ex cursus ut. Aliquam bibendum sapien at mauris fringilla sodales. In non orci auctor, luctus mauris porttitor, auctor odio. Suspendisse auctor posuere sagittis. Aenean vel consectetur eros. Phasellus sagittis finibus varius. Proin non varius turpis, eget malesuada nisl. In tempor, risus in auctor tincidunt, elit nisi molestie libero, eget sodales erat lacus a ligula. Vestibulum feugiat leo nec ligula lacinia tincidunt.

Vestibulum ut purus non sem lacinia accumsan. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. Donec semper vulputate lobortis. Orci varius natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus. Integer finibus efficitur condimentum. Donec condimentum justo ut est sodales, non luctus enim auctor. Cras in nulla aliquam, euismod risus id, mollis metus. Nunc quam tortor, convallis quis velit nec, ultricies facilisis magna. Praesent accumsan convallis sapien vel interdum. Vestibulum dolor magna, rhoncus id suscipit a, hendrerit id dui. Donec odio massa, pellentesque eu velit eget, rutrum vehicula tellus. Nullam tincidunt sagittis metus sit amet malesuada. Sed auctor lectus massa, id vestibulum augue elementum ut. Phasellus venenatis commodo eros, a vehicula ex. Cras vestibulum, arcu hendrerit molestie ornare, massa leo imperdiet tellus, quis sagittis velit ex eget ante.

Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. Donec viverra porttitor egestas. Aliquam blandit pretium orci fermentum ultricies. Nullam semper sem nulla, vitae commodo mauris aliquet quis. Ut sit amet euismod odio. Maecenas nunc ligula, dignissim sed rhoncus vitae, placerat vitae ex. Duis et viverra sem, a aliquet augue. Quisque dictum nibh augue.

Integer egestas sit amet mauris ac placerat. Maecenas vestibulum risus eu lorem tristique dapibus. Aenean luctus posuere ultricies. Sed ullamcorper eros et est elementum tincidunt. Sed nec placerat sem. Vestibulum nunc lacus, bibendum in lacinia eget, tincidunt sit amet turpis. Curabitur nunc metus, dictum volutpat tempus eu, tincidunt nec elit.

Donec laoreet a eros sed condimentum. Nunc dui arcu, lobortis non purus vitae, tincidunt gravida elit. Etiam accumsan venenatis est et consequat. Vivamus ipsum neque, semper non arcu at, imperdiet malesuada ipsum. Ut ex arcu, bibendum vel ligula sed, suscipit malesuada mi. Suspendisse potenti. Cras et enim nec neque ultricies aliquam sagittis ac nunc. Nam lacinia volutpat vulputate.

Newer posts »