Viestintä on muutoksessa perinteisestä yksisuuntaisesta kohti dialogista ja monisuuntaista viestimistä. Muutokseen on monia syitä, kuten digitalisaatio, globalisaatio sekä näiden myötä muuttuva työelämäkulttuuri.

Digitalisaatio tarkoittaa teknologian integrointia jokapäiväiseen elämään, kaikkialla ja lähes alituisesti. Digitalisaation myötä viestintä sekä yksilö- että organisaatiotasolla on muuttunut monipuolisemmaksi ja välittömämmäksi.

Nykyisin verkkoselailija on varsin laiska ja haluaa hakemansa tiedon nopeasti silmäiltävänä. Tämän vuoksi esimerkiksi tekstien jämäkkyys ja jakaminen helppolukuiseksi on olennaisessa osassa.

Myös esimerkiksi silmäiltävyyttä helpottavat nostot, korostaminen, otsikot ja listat ovat verkkolukijan mieleen. Verkossa tuttu sanonta onkin: ”Too long, didn’t read” eli liian pitkä teksti, en jaksanut lukea. Ylipäätään visuaalinen ilme on helppouden ohella tärkeää.  

Informaatioähkyn uhri.
Too long, didn’t read? (Kuva: Pixabay)

Digitalisaation aikakaudella myös hakukoneoptimointi ja käyttäjäpoluista huolehtiminen ovat tärkeä osa verkkoviestintää, sillä ilman näitä haluttu yleisö ei löydä viestejämme tai eksyy niitä etsiessään.

Digitalisaation myötä myös globalisaatio näkyy muuttuvalla viestinnän kentällä. Globalisaation keskeisiä vaikutuksia ovat esimerkiksi monikulttuurisuus ja monikielisyys.

Näin ollen työelämässäkin työtä saatetaan tehdä entistä heterogeenisemmässä tiimissä ajasta ja paikasta riippumatta. Tämän vuoksi monisuuntainen viestintä on keskeisessä roolissa eri yhteisöjen toiminnan jatkumisen varmistamiseksi. Yhden ihmisen harteilla globaalin tiimin johtaminen voi osoittautua varsin hankalaksi. Siksi jaettu vastuu viestinnässä pitää pyörät pyörimässä.

Ylipäätään tiedon avoimuus, jakaminen, vuorovaikutteisuus ja uuden tiedon luominen ovat tätä päivää. Jokainen meistä on siis muuttunut viestijäksi, mistä seuraa myös vastuuta. Esimerkiksi organisaatioiden voi olla vaikea kontrolloida heitä koskevaa viestintää, sillä sitä tapahtuu kaikkialla jatkuvasti.

Tätä hallitsematonta tietotulvaa ja informaatioähkyä tasapainottavat vapaamuotoiset keskustelut eli ns. puskaradiot. Puskaradion negatiivisestakin maineesta huolimatta se voi nykyisellään esimerkiksi tarjota parempaa ymmärrystä ja luoda uutta lisätietoa.

Tulevaisuudessa viestinnän kenttään vaikuttanee entistä suuremmissa määrin tekoäly, sillä jo nykyisin algoritmit ja botit hoitavat viestinnällisiä tehtäviä ja muuttavat maailmaa.

Lähteinä käytetty:

Sujuva teksti – näillä vinkeillä se syntyy (luettu 19.1.2022)

Silmäiltävä teksti ja selkeät käyttäjäpolut ovat verkkosivjen kivijalka (luettu 19.1.2022)

Juholin, Elisa. 2017. Communicare! Viestinnän tekijän käsikirja.


Reflektio oppimastani

Tämän harjoituksen jälkeen tiedän, miten WordPress-alustalla navigoidaan ja miten siihen voidaan tehdä muokkauksia. Lisäksi ymmärrän ja havaitsen uusia näkökulmia lähestyä viestintää nykyaikana.

Itseäni jäivät kiinnostamaan erityisesti hakukoneoptimointi ja käyttäjäpolut. Mitä ne käytännössä tarkoittavat? Miten hakukoneoptimointia käytännössä tehdään?

Voin soveltaa oppimaani tulevaisuuden viestintätehtävissä erityisesti WordPressin osalta. Lisäksi haluaisin oppia lisää erityisesti verkkosivujen muotoilusta, hakukoneoptimoinnista ja käyttäjäpoluista.