Uskontotieteen graduntekijät

Just another UTU Blogs site

Page 3 of 7

Kirke (2018) – noituuden muuttava voima

Hermione Granger, Sabrina the Teenage Witch, the Scarlet Witch… Nykyajan populaarikulttuurissa esiintyvät noidat ovat vahvoja ja pystyviä nuoria naisia, jotka sankarimaisesti päihittävät vihollisiaan ja ratkovat tielleen tulevia haasteita. Tämä eroaa ”perinteisestä” kyöpelivuorella elävästä yksinäisen ja juonittelevan noidan kuvasta, joka on pitkään hallinnut käsityksiämme siitä, millainen noita on. 

Kirke, Aiaian mahtava noita.
Kuva: https://www.artstation.com/artwork/d86V6X. 28.02.2023. Tekijä Pablo Vicente Sánchez.

Noitien representaatiot eli kuvaukset kulttuurissa ja erityisesti populaarikulttuurissa ovatkin kokeneet muutoksia viimeisten vuosikymmenten aikana. Pahan noita-akan sijaan noidat esitetään nykyään useammin voimaannuttavina feministisinä symboleina. Representaatioita voidaan myös uudistaa muun muassa kirjoittamalla uudelleen klassisia narratiiveja eli kertomuksia, joista Madeline Millerin Kirke (2018) on esimerkki. Kirke on kasvutarina, jossa arasta mutta uteliaasta kuolemattomasta Kirkestä kasvaa useiden haasteiden ja kohtaamisten kautta mahtava, itsenäinen Aiaian noita. Miller on ottanut Homeroksen Odysseian ynnä muita antiikin Kreikan myyttejä ja uudelleenkirjoittanut aiemmin sivuroolissa olleen Kirken hahmon tarinan. Kirkeä on kuvailtu antiikin Kreikan eeppisen kirjallisuuden ensimmäiseksi ja kenties merkittävämmäksi noidaksi, mikä tekee siitä myös niin ikään länsimaisen kirjallisuuden ensimmäisen noitahahmon. Antiikin mytologiassa Kirke kuvataan julmaksi ja mahtavaksi noidaksi, joka muuttaa miehet mielivaltaisesti sioiksi, minkä Miller pyrkii haastamaan omalla kuvauksellaan Kirkestä. Kirke lähestyykin päähenkilönsä narratiivia taustoittaen tämän toimintaa erinäisin inhimillisin tekijöin. 

Kirken moninainen toimijuus

Keskeisenä teemana teoksessa nousee Kirken toimijuuden kehittyminen, joka toimiikin graduni aiheena. Toimijuus viittaa yksilön kykyihin vaikuttaa asiantiloihin ja luoda muutosta toimintansa kautta. Romaanin alussa Kirke toimii sivustaseuraajana ja muiden neuvojen kuuntelijana. Empatian, rakkauden ja mustasukkaisuuden ajamana tämä kuitenkin ryhtyy koettelemaan rajoja sekä tutkiskelemaan toimijuuttaan ensin jumalhierarkian puitteissa muuttaen kohtaloita ja myöhemmin karkotettuna Aiaian saarella, jossa tästä kehittyy se mahtava noita, jona tämä myös mytologiassa tunnetaan. Kirken jumalallinen alkuperä, noituus ja sukupuoli vaikuttavat intersektionaalisesti tämän toimijuuteen mahdollistaen ja rajoittaen sitä eri tavoin. Erinäisten kohtaamisten kautta Kirke oppii hyödyntämään näitä tämän toimijuutta määrittäviä tekijöitä antamatta niiden rajoittaa itseään liikaa. Näin Kirke onnistuu myös toimijuuden avulla ottamaan oman narratiivisina haltuun. 

Noitien esikuvalliset narratiivit

Minua kiinnostaakin se, kuinka kirjallisuudessa esiintyvät hahmot voivat toimia roolimalleina narratiiviensa kautta. Narratiivien voidaan katsoa toimivat yhtenä keinona, jolla yksilöt voivat heijastella ja reflektoida omaa toimijuuttaan sekä saada siitä inspiraatiota. Vaikka kyseessä on fiktiivinen teos, toimii myös Kirke toimijuutensa kehittymisen kautta esimerkkinä siitä, kuinka omaa narratiiviaan voi hallita. Päädyinkin itse aiheeseen löydettyäni tämän teoksen sekä kiinnostuttuani Kirken noituuden mahdollistamasta toimijuudesta, jonka näin erityisesti feministisen otteen lisäksi toimivan kirjan ”punaisena lankana”. 

Lisäksi minua kiinnostaa diskurssi, jota noitiin liitetään. Noitiin ja noituuteen liittyvät kuva ”pahasta akasta” sekä noitavainoista, joiden takana piilee vuosituhansien (erityisesti) itsenäisiin naisiin kohdistettu) misogynia. Kuten aiemmin totesin, tätä representaatiota ja narratiivia on pyritty ottamaan haltuun ja uudelleen määrittelemään feminististen aatteiden pohjalta sekä feministisen liikkeen agendaa tukien. Edelleen erityisesti poliittisesti voimakkaisiin naisiin viitataan mediassa noitina, mistä myös teoksen tekijä, Madeline Miller on artikkelissaan kirjoittanut. Näin ollen noituus on myös siinä mielessä ajankohtainen ilmiö, että diskurssi siitä on edelleen vahvasti kietoutunut naiseuden diskurssiin. 

Madeline Millerin artikkeli the Guardian-lehden verkkosivuilla (07.04.2018): https://www.theguardian.com/books/2018/apr/07/cursed-from-circe-to-clinton-why-women-are-cast-as-witches. Viitattu 28.02.2023.

Tunteet osana yhteisen katsomusaineen oppitunteja

Suomalaisen yhteiskunnan muutos

Suomalainen yhteiskunta on muuttunut paljon viimeisten vuosikymmenten aikana. Vielä sata vuotta sitten suurin osa suomalaisista kuului luterilaiseen kirkkoon, eikä uskonnottomuus tai eri uskonnot olleet kovinkaan tuttuja asioita. Tällöin myös perustettiin tämänhetkinen uskonnonopetuksen malli, joka on pääpiirteissään käytössä edelleen nyky-Suomessa. Suomalainen yhteiskunta on kuitenkin maahanmuuton myötä muuttunut uskonnollisesti moninaisemmaksi samalla, kun evankelisluterilaisen kirkon suosio on laskenut. Vanha yhtenäinen ja kristillinen suomalainen kansa onkin vaihtunut monien uskontojen, katsomusten sekä uskonnottomien kirjavaksi joukoksi.

Suomalaisuus siis kattaa nykyään alleen erilaisia tapoja elää, uskoa ja olla uskomatta, mikä näkyy myös koulumaailmassa eri uskonto-oppiaineiden määrän kasvuna. Nykyinen opetusmalli aiheuttaakin haasteita monissa kouluissa, erityisesti pääkaupunkiseudulla ja suurissa kaupungeissa. On vaikeaa pitää kaikkien eri uskontojen opetus yhtä laadukkaana eli toisin sanoen opetus ei ole kaikille yhdenvertaista. Lisäksi monet opetusryhmät aiheuttavat myös käytännön ongelmia opetuksen järjestäjille. Tästä syystä joissakin kouluissa opetetaan katsomusainetta kaikille oppilaille yhdessä samassa ryhmässä riippumatta oppilaan taustasta. Tällaista oppiainetta kutsutaan yhteiseksi katsomusaineeksi, jossa ovat esimerkiksi niin luterilaiset, muslimit kuin uskonnottomat yhdessä oppimassa ja keskustelemassa katsomusaineen sisällöistä. 

World Kids Free Stock Photo - Public Domain Pictures
Monikulttuurisuus näkyy myös luokkahuoneessa. Kuva: Google-kuvahaku (Creative Commons)

Nykyisin koululaiset kohtaavat eri tavalla ajattelevia ihmisiä arkipäiviensä aikana erilaisissa yhteyksissä. Omalla naapurilla, luokkalaisella tai harrasteryhmän ystävällä voi olla erilaiset arvot kuin itsellä. Jotta kaikkien kanssa tulisi toimeen, on välttämätöntä osata keskustella rakentavasti ja kunnioittavasti myös erilaisten arvomaailman omaavien kanssa. Tällainen fiksu ja arvostava keskustelutaito vaatii ihmiseltä tunnetaitoja eli omien tunteiden tunnistamista, hallintaa sekä empatiakykyä. Tunnetaidot ovat tärkeässä osassa yhteisen katsomusaineen tunnilla, sillä siellä käsitellään yksilön omaan identiteettiin ja maailmankatsomukseen liittyviä. 

Tunteet tutkimuksen aiheeksi

Pro gradu tutkielmani aiheena on 7.-luokkalaisten oppilaiden tunnekokemukset ja tunteiden ilmaisu yhteisen katsomusaineen tunneilla. Minua kiinnostaa selvittää haastattelemalla oppilaita, mitä tunteita he kokevat yhteisen katsomusaineen tunneilla ja miten he itse selittävät näiden tunnekokemusten syntyä. Eli toisin sanoen, miksi he kokevat näitä tunteita. Lisäksi tarkastelen, millaisena oppilaat kokevat omien tunteiden ilmaisun yhteisen katsomusaineen tunneilla. Omien tunteiden tunnistaminen ja nimeäminen, niiden pohtiminen ja ilmaisu ovat osa tunnetaitoja. Ne itseasiassa muodostavat pohjan ikään kuin korkeamman tason tunnetaidoille, kuten empatiakyvylle, jotka ovat erityisen tärkeitä sosiaalisissa suhteissa. 

Opiskelen evankelisluterilaisen uskonnon, elämänkatsomustiedon ja psykologian aineenopettajaksi, ja aiheen valintaan vaikuttivat kokemukseni opetusharjoitteluissa Turun normaalikoulussa. Suoritin viime vuonna opettajan pedagogiset opinnot, ja pääsin harjoittelemaan opettamista yläkoulussa kuin lukiossa. Näillä harjoitustunneilla usein ilmeni paljon tunteita, ja oppilaat ilmaisivat tunteitaan hyvin eri tavoin. Tämä herätti kiinnostukseni tutkia tunteita osana katsomusopetusta. 

Tutkimusaiheeni on ajankohtainen, sillä katsomusopetuksen tulevaisuus on ollut jälleen esillä mediassa ja kiinnittänyt myös huomiota päättäjien tasolla. On mahdollista, että nykyinen eriyttävä katsomusopetuksen malli muuttuu tulevaisuudessa yhteiseksi katsomusopetukseksi. Ennen tällaisia muutoksia on kuitenkin hyvä tutkia yhteistä katsomusopetusta niissä kouluissa, joissa sitä nyt toteutetaan, ja siten voidaan saada tutkimustietoa tulevaisuuden päätösten tueksi. Lisäksi tunteiden tutkimus on tärkeää, sillä tunnetaidot ovat yhteydessä esimerkiksi oppimistuloksiin, koulumyönteisyyteen sekä yleisesti yksilön hyvinvointiin. Suomessa oppimistulosten lasku sekä nuorten psyykkinen huonovointisuus ovat monisyisiä ongelmia, joita lähestyä myös oppilaiden tunnetaitojen kehittämisen näkökulmasta.

Uskosta poiskääntyminen

Uskoon kääntyminen on kaikkien tuntema ja monia kiinnostava ilmiö. Uskoon kääntyneiden kokemuksista on nettisivuja, joissa kääntyneiden kertomukset sivuavat tyypillisesti kiehtovia ja mediaseksikkäitä teemoja, kuten toivoa, kuolemanjälkeisyyttä sekä ikuisen rakkauden löytämistä. Uskosta poiskääntymisestä – eli dekonversiosta – ei kuitenkaan kuule puhuttava yhtä voitokkaaseen sävyyn.

Koen itse läpikäyneeni uskosta poiskääntymisen prosessin, jossa prosessin lähtökohdassa elin elämääni uskoen persoonalliseen luojajumalaan ja prosessin lopputuloksena on nykyinen maailmankatsomukseni, joka on voimakkaan ateistinen ja jopa paikoin uskontokriittinen. Liitän itse poiskääntymisen prosessini vahvasti aikuistumiseen, sillä prosessin lähtökohta sijoittui lapsuuteen. Nykyisen maailmankatsomukseni omaksuminen ei kuitenkaan tapahtunut sormia napsauttamalla. Muistan identifioituneeni ateistiksi vasta 2020 tehtyäni kandidaatin tutkielmani yhdestä uusateismin tunnetuimmista keulahahmoista, Richard Dawkinsista. Dawkinsin teos Jumalharha toimi oivana keskustelukumppanina ja muistan jopa pari kertaa naurahtaneeni ääneen teosta lukiessani joutuessani kasvokkain omien ristiriitaisten näkemysteni kanssa. Maailmankatsomukseni oli kuitenkin uskonnoton jo vuosia ennen tätä.

Raamattu, Ikoni, risti, Ganesha sekä uusateismin lippulaivateos God Delusion (suom. Jumalharha). Kaikki nämä eri uskonnollisia maailmankatsomuksia edustavat elementit voivat löytyä myös ateistin taloudesta.

Maailmankatsomusten ristiriidasta tutkimukseksi

Myöhemmin aikuisuudessa poiskääntyminen jäi kiinnostamaan itseäni erityisesti sosiaalisen siirtymän näkökulmasta, sillä jälkikäteen ajateltuna olen todennut eläneeni hyvin eri maailmankaikkeuksissa: Olenko Jumalan kuvaksi luotu vai kädellinen? Olenko lähtökohtaisesti syntinen vai evoluution tuottama eläin, joka toimii halujensa ja viettiensä mukaisesti? Kuuleeko jokin persoonallinen mutta tavoittamaton Jumala ajatukseni vai olenko mieleni sisällä yksin? On helppo nähdä, miten eri näkemyksiin maailmasta jo nämä muutama edellä mainitut kysymykset perustuvat. Vastaavat ajatukset toimivat kasvualustana pro gradu-tutkielmalleni, jossa tutkin uskosta poiskääntymistä rituaalisena toimintana.

Puhuessamme arjessa rituaaleista mieleemme juolahtavat herkästi ajatukset uskonnollisista toimituksista, vaikka todellisuudessa toimimme arjessa jatkuvasti rituaalien mukaisesti, luomme uusia rituaaleja sekä etäännymme vanhoista. Rituaaleja on historian saatossa määritelty monin eri tavoin, mutta vakiintuneen määritelmän mukaan rituaalit ovat tiettyyn kontekstiin sidottuja tietyllä tavalla suoritettavia tekoja. Kontekstina saattaa toimia esimerkiksi ajankohta, paikka sekä ympäristö. Vaikuttaa siis mielekkäältä väittää, että myös uskosta poiskääntymisen prosessi voidaan nähdä rituaalisena toimintana tunnistamalla, että poiskääntymisen prosessit jakavat hyvin samankaltaisen kontekstin: prosessin läpikäyneet muuttuivat Jumalan kuvaksi luoduista kädellisiksi.

Päädyin rajaamaan tutkimukseni kontekstiksi helluntailaisuuden, sillä Suomessa karismaattiseen kristillisyyteen liittyy yhdenmukaisempi uskonnonharjoittamisen kulttuuri, verrattuna esimerkiksi evankelis-luterilaisuuteen. Havainnollistavana esimerkkinä tästä voidaan pitää tilastotietoja, joiden mukaan vuonna 2011 ainoastaan 27 % suomalaisista uskoi kristinuskon opettamaan Jumalaan, vaikka samana vuonna yli 77 % suomalaisista kuului evankelis-luterilaiseen kirkkoon. Helluntailainen oppi perustuu vahvasti sekä traditioon että pyhään kirjallisuuteen, eli Raamattuun. Raamatun tulkitaan olevan suoraa Jumalan sanaa, minkä vuoksi sitä pidetään myös itsessään erehtymättömänä. Raamattua pidetään myös korkeimpana opillisena auktoriteettina, jonka tehtävänä on osoittaa oikea väärästä ja hyvä pahasta.

Tutkin poiskääntymisprosesseihin liittyvää rituaalisuutta kartoittamalla tutkittavien maailmankatsomuksissa tapahtuneita muutoksia sekä näiden kytköksiä toimintaan. Filosofi Ilkka Niiniluodon näkemyksen mukaan maailmankatsomus koostuu kolmesta osasta: maailmankuvasta, arvoista sekä tieto-opista. Maailmankuva vastaa kysymykseen millainen maailma on, kun taas perimmäiset arvot vastaavat kysymykseen siitä, millainen maailman tulisi olla. Maailmankatsomuksen tieto-opillinen puoli sisältää käsityksen siitä, mistä tietoa kannattaa hankkia ja minkälainen tieto on luotettavaa. Nähdäkseni soveltamalla Niiniluodon teoriaa maailmankatsomuksista poiskääntymisen prosessiin ja lisäämällä siihen toiminnallisen ulottuvuuden, voin vastata tutkimukseni tavoitteisiin, jotka ovat kartoittaa, minkälaista rituaalista toimintaa uskosta poiskääntyminen on ja mitä rituaaleja siihen mahdollisesti liittyy. Tutkielman kokonaisvaltaisena tavoitteena on lisätä tietoa ja ymmärrystä uskosta poiskääntymisestä prosessina sekä identifioitumiseen liittyvistä rituaaleista

Matka tuonpuoleiseen ja takaisin

Teksti: Suvi Haarakallio 

Onko kuoleman jälkeen elämää? Moni sanoisi, ettei sitä voi tietää ennen kuin on jättänyt elämän taakseen. Jotkut ihmiset kuitenkin uskovat tietävänsä vastauksen, sillä ovat kurkistaneet kuolemaan. He kertovat käyneensä tuonpuoleisessa, portilla, elämän ja kuoleman välimaastossa – ja sitten palanneet takaisin maanpäälliseen todellisuuteen. Kokemus jättää näihin ihmisiin lähtemättömän jäljen, usein positiivisella tavalla elämää mullistavan sellaisen. Tuonpuoleisessa vierailu saattaa saada henkilön muuttamaan tapaansa katsoa maailmaa ja itseään. Materia ja status eivät enää merkitse mitään, vaan tilalle on tullut rakkaus ja halu auttaa muita sekä jakaa kokemusta. Kokemukselle on suomen kielessä annettu nimitys kuolemanrajakokemus, ja englanniksi se tunnetaan nimellä near-death experience.  

Mitä kuoleman rajalla koetaan? 

Kiinnostuin itse kuolemanrajakokemuksista luettuani aiheeseen liittyvää kirjallisuutta lukioikäisenä. Minusta oli kiehtovaa, että jotkut kokivat voivansa antaa vastauksia sellaisiin ikuisuuskysymyksiin kuin “Mikä meitä odottaa kuoleman jälkeen?” tai “Mikä on maanpäällisen elämämme tarkoitus?”. Rajakokemukset ovat suhteellisen harvinaisia, sillä elämänsä aikana vain muutama prosentti väestöstä kokee sen. Yleensä kokemus syntyy henkilön ollessa hengenvaarassa tai jo kuolleeksi julistettu. Sydämen lyönnit ja hengitys ovat lakanneet hetkeksi, kunnes odottamaton tapahtuu ja henkilö palaa elämään. 

On selvää, että kuoleman rajalla käyneet pitävät kokemustaan ehdottoman totena ja uskovat palaavansa näkemäänsä paikkaan viimeisen lähdön hetkellä. Toisinaan tuo paikka muistuttaa kristinuskon mukaista Taivasta, joskus kaunista luonnonmaisemaa, joillakin taas tuonpuoleinen on vain tyhjyyttä ja olemassaoloa. Rajakokemuksen läpikäyneet ihmiset kokevat usein vaikeaksi kuvailla kokemaansa sanoin; moni piirre kokemuksessa tuntuu olevan maanpäällisen sanaston tavoittamattomissa. Kokemuksen aikana aistit voivat terävöityä, tietoa vastaanotetaan telepatian keinoin, vastassa on joukko henkiolentoja tai edesmenneitä sukulaisia ja kaikkea ympäröi sanoin kuvaamattoman suuri rakkaus tai sitä edustava kirkas valo. 

Kuva: Pixabay. 

Luonnollisen yliluonnollista 

Monille kuoleman rajalla käynneille kokemuksesta on tullut erottamaton osa maailmankatsomusta ja elämäntapaa. Kokemukselle annetut merkitykset ja tulkinnat ovat saaneet ihmiset asettamaan asioita uuteen tärkeysjärjestykseen. Ajatus kuolemasta ei enää pelota, sillä henkilö tietää rajan takana odottavan jotain hyvää ja ikuista. Ajatus ikuisesta elämästä ei kuitenkaan vie pohjaa maanpäällisen elämän tarkoitukselta; päinvastoin! Kokemuksen jälkeen moni haluaa keskittyä auttamaan muita, levittämään rakkauden sanomaa ja kehittämään omaa henkistä pääomaansa harjoittamalla vaikkapa meditaatiota tai tarot-luentaa.

Gradussani haluaisinkin selvittää, millaisia merkityksiä ihmiset antavat näille harvinaislaatuisille kokemuksille, ja miten ne vaikuttavat henkilön maailmankatsomukseen. Maailmankatsomuksella tarkoitetaan sekä henkilön käsityksiä maailmasta sekä mielipiteitä siitä, millainen maailman pitäisi olla. En pyri selittämään, miten rajakokemus syntyy aivoissa, tai ylipäätään ottamaan kantaa sielun olemassaoloon tai sen mahdolliseen erillisyyteen ruumiista. Mielestäni ihmisten kokemukset kuoleman rajalta ovat itsessään arvokkaita riippumatta siitä, heijastavatko ne todellisuutta vai eivät. Ihminen on henkinen ja uskonnollinen olento, jonka toimintaan uskomukset vaikuttavat päivittäisessä elämässä. Siksi on tärkeää uskaltaa ottaa askel yliluonnollisen kokemuksen maailmaan – voi olla, että matkalla sen huomaakin olevan jotain aivan luonnollista. 

”Pahiksesta hyvikseksi” – Gradututkimus Walt Disney -yhtiön elokuvista

Graduni aihe on uskonnollisten konversioiden kaltaiset kääntymykset Walt Disney -yhtiön elokuvissa. Minusta kiinnostava asetelma syntyy, kun elokuvassa kuvataan muutos ”pahiksesta hyvikseksi”. ”Pahis” on tutkimuksessani pahana tai itsekkäänä esitetty hahmo, jota elokuvan yhteisö ei hyväksy. Tutkimuksessani tarkastelen ainakin elokuvia Kaunotar ja Hirviö (1991) ja Keisarin uudet kuviot (2000).

Walt Disney -yhtiön elokuvat tavoittavat poikkeuksellisen globaalin yleisön. Graduprosessin edetessä olen huomannut pohtivani yhä useammin, mikä muu taho tavoittaisi yhtä paljon ihmisiä kuin suuret mediayhtiöt kuten Disney? Elokuvilla voi olla katsojaansa merkittävä vaikutus sillä ne antavat vastauksia jopa elämän suurimpiin kysymyksiin. Tämä valtava yleisö mahdollisesti oppii elokuvista jotakin, mutta mitä? Tämä kiinnostaa minua uskontotieteilijänä.

Kuva osoitteesta freepik.com, tekijältä serhii_bobyk

Haparoivien askelten kautta kohti tutkimusideaa

Aiheeseeni olen päätynyt monien mutkien kautta. Kiinnostuksenkohteiden rajaamisessa suurin apu on ollut seminaarityöskentelyssä. Muiden seminaariin osallistuneiden kommentit ja vinkit toimivat korvaamattomana inspiraationa silloin, kun valinnan vaikeus aiheutti harmaita hiuksia.

Ensin oli orastava ajatus siitä, että olisi kiinnostavaa tutkia animaatioelokuvia. Sivuaineeni kasvatustieteessä johdatti tavoittelemaan jollakin tavalla lasten ja nuorten oppimisympäristöä, johon esimerkiksi elokuvien maailma oleellisesti kuuluu. Käsittelin kandissani muun muassa affektiivisuutta, eli tunnepitoisuutta/tunteita ja pyörittelinkin tämän näkökulman yhdistämistä tutkimukseen. Tarkempi näkökulma puuttui ja idea kehittyi konversioiden affektiivisuuteen. Tarkemmin perehdyttyäni uskonnollisen konversion käsitteeseen ja erilaisiin teorioihin, lujittui ajatus Lewis R. Rambon (1993) teorian sovittamisesta aineistooni.

Uskonnollinen konversio

Uskonnollisella konversiolla tarkoitetaan siis merkittävää muutosta identiteetissä ja/tai maailmankuvassa. Se on kääntymys, jonka myötä elämä on perustavanlaatuisesti toisenlainen. Uskonnollisessa konversiossa on mielestäni kiinnostavinta sen universaali luonne – esimerkiksi Rambon teoriaa on laajasti hyödynnetty läpi erilaisten uskontojen ja katsomusten, kuten myös uskonnottomuuden.

Aiemmin mainitsemani affektiivisuus sinällään on tutkimuksessa tällä hetkellä toissijaisena, mutta uskonnollisen konversion ymmärrän prosessina olevan ennen kaikkea tunnepitoinen tapahtuma. Kun elämä muuttuu – usein identiteetin, päämäärän, arvojen tai maailmankuvan muodossa – on tunteet mitä voimakkaimmin pelissä. Jo hieman analyysiä aloittaneena tiedän, että Disney -elokuvissa muutoksia kokevat hahmot ovat suurten tunteiden äärellä.

Aiheen tarkastelu uskontotieteen silmin

Uskontotieteellisen tutkimuksen kohdistuminen elokuvien ja yleisemmin populaarikulttuurin pariin on lisääntymässä. Elokuvien fiktiomaailma heijasteleekin todellisuutta ja sen arvoja kiinnostavalla tavalla. Rambon teoriaa uskonnollisesta konversiosta on hyödynnetty lähinnä eletyn elämän kokemuksien tutkimukseen, mutta uskon sen olevan hyödyllinen ja mielenkiintoinen näkökulma myös elokuvan kontekstissa. Aiheen tutkimuksen tärkeys kulminoituu siihen, että erilaisten medioiden parissa vietetään merkittävän paljon aikaa ja niillä voi olla isokin vaikutuksensa katsojaan. Elokuvat voivat vaikuttaa niin maailmankuvan, -katsomuksen kuin myös identiteetin rakentumiseen.

Tarvitsemme ymmärrystä siitä, kuinka elokuvat representoivat erilaisia eletyn elämän ilmiöitä. Globaali luonne sisältyy niin uskonnollisen konversion kokemukseen kuin myös Disneyn elokuvien katsomiseen. Uskonnollinen konversio on käänteentekevä kokemus miljoonien ihmisten elämässä katsomusperinteeseen katsomatta. On tärkeää tutkia, millaisia malleja tai käsityksiä elokuvien kautta välittyy tällaisesta perustavanlaatuisesta muutoksesta.

Kantrimusiikin lyriikoita analysoimassa

Teksti: Fanny Kivi


Kantrimusiikki tuo monen mieleen kauniin maalaismaiseman ja cowboy hatun. Genrelle on ominaista tarinallisuus ja tavallisten ihmisten tarinat. Miten kantrimusiikin kappaleita voi tulkita uskontotieteen näkökulmasta? Kantrimusiikkia pidetään erityisesti Yhdysvaltojen eteläosissa asuvan valkoisen työväenluokan musiikkina, jonka yleisö odottaa artistilta autenttisuutta ja konservatiiveille sopivia arvoja. Kristinusko ja isänmaallisuus ovat kantrimusiikin suosittuja teemoja, jotka veivät minut aiheen pariin.

Kuvapankin valokuvat ja rojaltivapaat kuvat aiheesta Cowboy Guitar Country  And Western Music Boot - iStock

Kuva: istockphoto.com


Lyriikoiden ja kantrimusiikin tutkimus


Uskontotieteen graduni käsittelee kantrimusiikin lyriikoita eli laulun sanoja. Kantrimusiikin juurissa vaikuttaa vahvasti kristinusko sekä patriotismi eli isänmaallisuus. Tutkin sitä, tulevatko nämä teemat esille aineistossani ja jos kyllä, niin miten. Tarkastelen aineistoani tarkemmin yhdysvaltalaisesta kontekstista, jota pidetään kantrimusiikin kotina. Tutkielmani keskittyy tarkastelemaan kristinuskoa, koska se kuuluu niin vahvasti amerikkalaiseen kulttuuriin ja sitä kautta kantrimusiikin syntyyn ja myös nykyisyyteen. Esimerkiksi suositun kantriartistin ja televisiosta tutun Blake Sheltonin tuotannossa on paljon viittauksia kristinuskoon ja patriotismiin. Valitsin tutkimukseni aineistoksi monelle tutun kantriartisti Carrie Underwoodin tuotannosta neljä erilaista kappaletta, joiden sanoituksia tutkin narratiivisen analyysin keinoin. Aineistoni eli” Who Are You” ja “Thank God for Hometowns” albumilta “Blown Away” vuodelta 2012. “Kingdom” vuoden 2018 albumilta “Cry Pretty”. Sekä “Garden” uusimmalta albumilta “Denim & Rhinestones” 2022 ovat kaikki keskenään erilaisia, mutta kuitenkin samalta artistilta ja kaikki sijoittuvat 2010–2020-luvuille.


Laajemmassa kontekstissa tutkimukseni kohdentuu uskonnon ja populaarikulttuurin tutkimukseen. Populaarikulttuurilla tarkoitetaan suosittua kansantajuista, varsinkin viihdeteollisuuden tuottamaa kulttuuria. Muutamia esimerkkejä populaarikulttuurista ovat populaarimusiikki, televisio, pelit ja kirjat. Populaarikulttuuri on viihteellistä ja läsnä monen arjessa tärkeänä ilon tuojana. Kantrimusiikkia tehdään suurelle yleisölle ja tavoitteet ovat kaupalliset. Tämän takia tarkastelen sitä populaarikulttuurin tuotteena, enkä esimerkiksi taiteen muotona.


Päädyin kantrimusiikin tutkimuksen pariin jo kandidaatin tutkielmassa ja halusin jatkaa tutkimusta myös gradussa, uudella aineistolla ja syvemmällä lähestymistavalla. Itseäni kiinnostaa kantrimusiikissa erityisesti sen historia ja suhde kristinuskoon. Tätä kautta aloin tutustumaan lisää kantrimusiikista tehtyyn tutkimukseen ja koin, että omalle tutkimukselleni löytyisi aukko suomalaisessa tutkimuksessa. Kantrimusiikki on genrenä hyvin omalaatuinen ja myös mielipiteitä jakava. Historiaan ja aiempaan tutkimukseen tutustuminen onkin tuonut uusia näkökulmia kappaleiden ymmärtämiseen. En tuottanut itse aineistoa, koska lyriikoiden tarkastelemiseen saa valmiin aineiston olemassa olevista kappaleista.


Tutkimuksen tavoitteet ja merkitys


Pyrin tutkimuksellani selvittämään, millä tavalla kristinusko ja isänmaallisuus näkyvät aineistoni lyriikoissa. Tarkastelen aihetta arvon käsitteen avulla, kysymällä, mitä kristinuskon ja isänmaallisuuden arvoja näkyy lyriikoissa. Tutkimuksessani tärkeä menetelmä on narratiivinen analyysi, jonka avulla aineistoa lähestytään tarinoiden ymmärtämisen kautta. Tärkeä osa tutkimustani on myös lähdekirjallisuus, sillä sen avulla pystyn ymmärtämään kantrimusiikin genren luonnetta ja tapaa olla olemassa. Olen kiinnostunut erityisesti siitä, näkyykö uudemmassa 2010–2020-luvun kantrissa perinteiset, konservatiivisiksi määritellyt teemat ja jos näkyy, millä tavoin.


Kantrimusiikki on iso ja tärkeä osa populaarikulttuuria, etenkin Yhdysvalloissa. Uskontotieteessä ei ole tehty kovin paljoa tutkimusta, joka keskittyisi kantrimusiikkiin ja sen lyriikoihin. Tutkimukselle löytyi siis luonnollisesti oma tutkimusaukko, joka auttaa ymmärtämään populaarimusiikin ja uskonnon suhdetta. Uskonto näkyy populaarikulttuurissa monilla tavoilla ja omassa tutkimuksessani tarkastelen uskontoa kantrimusiikin lyriikoissa. Tämänkaltaista tutkimusta ei ole tehty paljoa uskontotieteellisestä näkökulmasta. Kaikki kantrimusiikista kiinnostuneet eivät välttämättä ole genren aktiivisia kuuntelijoita vaan kiinnostus voi olla myös historiassa. Kantrimusiikin lyriikat osana populaarikulttuuria tarjoavat kiinnostavia uskontotieteellisiä tarkastelutapoja, joiden tutkimus voi antaa kantrimusiikin kuuntelijoille ja asiasta kiinnostuneille uusia näkökulmia.

Uskontotieteilijä ja musiikkilevyn lumon arvoitus

Teksti: Jonna Savolainen 

Rauhoittava suhina ja rapina kaikuvat huoneessa levyjen hipaistessa toisiaan ja sormien liukuessa levyjen kansien pinnoilla. Plärääminen levyhyllyn ääressä jatkuu tuntikausia etsiessä juuri tähän hetkeen sopivaa levyä. Oikean levyn löydyttyä sitä käännellään, hypistellään ja pidellään varovaisesti käsissään. Ettei se vaan naarmuuntuisi. Lopulta levy poistetaan hitaasti kansistaan ja asetetaan arvoiselleen paikalle levysoittimeen. Täysi hiljaisuus täyttää hetkeksi huoneen juuri ennen kuin levy alkaa pyörimään ja musiikki soimaan. Musiikki, joka vie toiseen aikaan ja paikkaan saaden arkipäivän murheet unohtumaan.  

Kuinka paljon yksi pieni esine voikaan saada aikaan.  

Kuva: Pexels 

Musiikkilevyjen paikka nykyajassa 

Tämän pienen esineen voima pitää edelleen sitkeästi pintansa, vaikka suoratoistopalveluiden ajateltiin ainakin hetkellisesti jyräävän fyysiset musiikkilevyt pois tieltään. Näin ei vielä kuitenkaan ole päässyt käymään ja fyysiset musiikkilevyt ovat vakiinnuttaneet asemaansa erityisesti musiikkiin intohimoisesti suhtautuvien sekä levykeräilijöiden parissa. Levyjen (erityisesti vinyylien) myynti onkin viime vuosina lisääntynyt jatkuvasti. Vaikka suoratoistopalveluita edeltäneen ajan myyntilukuihin tuskin onkaan enää palaamista, eivät levyt ole tästä maailmasta häviämässä.  

Graduni aihe lähti ensisijaisesti liikkeelle omasta kiinnostuksesta levyjä ja levykeräilyä kohtaan. Erityisesti minua kiinnostaa, miten levyissä niiden aineellisuus ja aineettomuus kohtaavat. Taistelin aiheeni näkökulman kanssa pitkään ja se sai välillä melko erikoisiakin muotoja – lähtien yhä kauemmas ja kauemmas alkuperäisestä kiinnostuksestani. Tutustuttuani esineistä tehtyyn aiempaan tutkimukseen, alkoivat ajatukseni selkeytyä. Palasin uudestaan graduaiheeni pariin ja päätin lähteä tutkimaan, mikä levyistä tekee niitä keräileville ihmisille niin erityisiä ja tärkeitä.  

Keräilijöiden suhde levyihin ja esineen lumo 

Mikä saa keräilijän lähtemään levykauppaan kosteana ja pimeänä marraskuisena iltana? Mikä saa kaivamaan kotona levysoittimen ja hyllyn perällä olevat levyt esiin, kun musiikkia on myös helposti saatavilla erilaisten suoratoistopalveluiden kautta? Haluan gradussani selvittää mikä levyissä keräilijöitä erityisesti kiehtoo: millaisia esineitä levyt ovat, millainen merkitys niiden materiaalisuudella on ja kuinka ne eivät keräilijälle ehkä olekaan vain pelkkiä esineitä.  

Tulen tarkastelemaan keräilijöiden suhdetta heidän levyihinsä ja levykokoelmiinsa erityisesti lumon käsitteen kautta. Lumo ja lumon kokemus on jotain yllättävää, ihmeellistä, pysäyttävää, ehkä jopa jotain poikkeuksellista. Levyissä lumo ilmenee monella eri tasolla, toisaalta niiden fyysisen olemuksen kuin myös niille annettujen merkitysten kautta. Tarkoituksenani on tarkastella näiden yhteisvaikutusta ja selvittää, miten ne yhdessä vaikuttavat levykeräilyn koettuun kiehtovuuteen ja lumoon.  

Kuva: Wikimedia Commons 

Gradun tarkoitus ei ole toimia innoittajana levykeräilyn pariin, vaikkakaan en pistäisi pahitteeksi jos joku opinnäytetyöni luettua innostuisikin levyjen lumoavasta maailmasta. Gradun tarkoituksena on ensisijaisesti avata niitä tunteita, kokemuksia ja muistoja, joita levyihin liittyy sekä selvittää fyysisen esineen tuomaa lisäarvoa musiikin kuuntelulle. Keräilijöiden levyjen tutkiminen voi parhaimmillaan lisätä tietoa ihmisten suhtautumisesta esineisiin laajemmin nykyajan esinetulvan keskellä.  

Levyjä kosketaan ja tunnustellaan käsissä. Niiden lämmintä ja kauniisti soivaa ääntä kuunnellaan tuntikausia ja niiden yksityiskohtaista kansitaidetta tarkastellaan niihin täysin uppoutuneena. Ne palauttavat mieleen muistoja rakkaista ihmisistä ja kokemuksista vieden meidät aikamatkalle menneeseen. Kosketamme ja liikutamme levyjä ajasta ja paikasta toiseen, mutta samaan aikaan levyillä on voima koskettaa ja liikuttaa meitä. 

Kummallisia kohtaamisia – Yliopisto-opiskelijoiden selittämättömiä ja yliluonnollisia kokemuksia tutkimassa

Teksti: Anne Luoranen

Yliluonnollinen, selittämätön, tuntematon, kumma – rakkaalla lapsella on monta nimeä. Tämä ei ole ihmekään, sillä ihmiset ovat kokeneet erilaisia selittämättömiä ja yliluonnollisia kokemuksia melkeinpä koko olemassaolonsa ajan. Näiden kokemusten kirjo on laaja ja vaihteleva: kohtaamiset kumman kanssa voivat ilmetä muun muassa kuolleiden läheisten näkemisenä, aavistuksina ja enneunina, kummallisina tuntemuksina juuri ennen kuin jotakin tapahtuu tai esimerkiksi vilauksen näkemisenä nurkan taakse vilahtavasta tontusta. Selittämättömät kokemukset eivät ole myöskään kadonneet minnekään nykypäivän modernista yhteiskunnasta, vaan niistä voi yhä kuulla esimerkiksi ystäväpiirien illanistujaisissa tai internetin keskustelupalstoilla – tilanteissa, joissa ihmiset voivat kertoa kokemuksistaan muille, ja pohtia niitä yhdessä. Tapahtuiko kertomani asia todella minulle? Mikä sen aiheutti? Onko yliluonnollista todella olemassa, vai onko tähän olemassa jokin toinen selitys? Oletteko te kokeneet jotakin samanlaista?

Kumman lumo

Kummalliset kokemukset ilmiönä ovat kiinnostaneet minua jo pitkään, enkä ole ainoa: aihetta on tutkittu poikkitieteellisesti useiden ihmisten toimesta sekä Suomessa että maailmalla, puhumattakaan kaikesta siitä mielenkiinnoista, joka siihen on kohdistunut akateemisen kontekstin ulkopuolella. Aiheen aiempi suomalainen tutkimus on kuitenkin keskittynyt enimmäkseen vanhempien ihmisten kokemuksiin ja arkistoaineistoon, jättäen nuorempien aikuisten kummat kokemukset tutkimattomaksi alueeksi. Tämä onkin yksi syy, jonka takia päädyin pienen pohdinnan jälkeen valitsemaan graduni aiheeksi suomalaisten yliopisto-opiskelijoiden kummalliset ja selittämättömät kokemukset.

Yliopisto-opiskelijat ovat monella tapaa mielenkiintoinen kohderyhmä: he tulevat eri puolilta Suomea ja erilaisista ympäristöistä, mutta jakavat kuitenkin yhteisen opiskelupaikan ja joissain määrin myös -kulttuurin. Minua kiinnostaakin tutkia, millaisia selittämättömiä ja kummia asioita opiskelijat ovat kokeneet, ja miten he kokemuksiinsa suhtautuvat. Kiehtovaa on myös selvittää, miten kokemukset ovat asettuneet osaksi opiskelijoiden maailmankuvaa, ja millaisia selitysmalleja niille on annettu. Mitä humanististen aineiden opiskelija ajattelee kummista kokemuksista, entä matematiikan? Tuleeko yliopisto ympäristönä esiin kokemuksissa tai niiden tulkinnassa?  Muun muassa näihin kysymyksiin toivon löytäväni vastauksia graduprosessin aikana.

Aiheen tutkimisen tärkeydestä

Kummien kokemusten tieteellinen tutkimus on tärkeää monesta syystä. Aihe tarjoaa tarkastelijoilleen muutakin, kuin vastauksia uteliaille mielille – se tarjoaa mahdollisuuden ymmärtää kanssaihmisiä ja heidän elämismaailmaansa paremmin. Modernissa suomalaisessa yhteiskunnassa omakohtaisista yliluonnollisista kokemuksista kertomista verhoaa tietynlainen salaperäisyyden ja varovaisuuden verho: niistä ei voi puhua kenelle tahansa, sillä on aina olemassa mahdollisuus, ettei kertojaa uskota, ja hänet leimataan kuuntelijoiden toimesta hulluksi, harhaiseksi tai vähintäänkin oudoksi. Muiden negatiivinen suhtautuminen aiheen esiin tuomiseen puolestaan voi luoda kertojalle käsityksen, että hänen kokemuksessaan on jotakin väärää tai hävettävää, tai että kukaan muu ei ole kokenut vastaavaa. Selittämättömät kokemukset ovat kuitenkin yleisempiä, kuin voisi luulla – esimerkiksi tutkija Marja-Liisa Honkasalo on esittänyt arvion, että noin 40 % ihmisistä kokisi niitä jossakin vaiheessa elämäänsä. Aiheen tieteellinen tutkimus tarjoaakin kokijoille yhden väylän, jonka kautta he voivat tuoda kokemuksiaan esiin ilman pelkoa leimautumisesta, ja antaa samalla niille ihmisille, joilla omia selittämättömiä kokemuksia ei ole, mahdollisuuden tutustua toisten kokemuksiin ja parhaassa tapauksessa oppia ymmärtämään muita ihmisiä ja heidän kokemusmaailmaansa paremmin. Yliluonnolliset, selittämättömät ja kummalliset kokemukset ovat osa ihmisenä olemisen monimuotoisuutta, ja ovat tuskin katoamassa mihinkään myöskään tulevaisuudessa: näin ollen aiheen tutkimusta on tärkeä jatkaa, ottaen mukaan uusia aineistoryhmiä ja tarkastellen esimerkiksi juuri sitä, millaisia ovat yliopisto-opiskelijoiden kummat kokemukset.

Nykyvegaania ymmärtämässä

Teksti: Veera Pyylampi

Mistä tietää, että henkilö on vegaani? Ei hätää, hän kyllä kertoo sen itse! Vai kertooko? Tällaiset kaikkien tietämät vitsit muistuttavat siitä, että vegaanit, eläintuotanto ja ruoka herättävät paljon tunteita puolesta ja vastaan.

Minun polkuni vegaaniksi

Ryhdyin itse lähemmäs kuusi vuotta sitten puolivahingossa kasvissyöjäksi ja sittemmin vegaaniksi. Vegaaniksi kutsutaan henkilöä, joka ei syö tai muutoin käytä mitään eläinperäistä. Syitä siihen on monenlaisia. Vegaaniruokavalio on yleisesti todettu ympäristöystävälliseksi, terveelliseksi ja luonnollisesti myös eettiseksi valinnaksi.

Vegaaniksi ryhtyminen on osoittautunut kenties elämäni parhaaksi päätökseksi. Käytännön kokeilusta lähtenyt idea sai painavia syitä puolelleen ensin ilmasto- ja myöhemmin eläinoikeussyistä. Nykyään en keksi itselleni yhtäkään hyvää syytä olla olematta vegaani. Koen harvan asian yhtä tärkeäksi kuin sen, että kaikilla elävillä olennoilla olisi asiat mahdollisimman hyvin – ja ”mahdollisimman hyvin” ei minun maailmassani käsitä eläinten tapettavaksi tai hyödynnettäväksi kasvattamista, vaikka asiaa kääntelisi miten. En tiedä montaa niin outoa asiaa kuin sen, että toiset eläimet ovat rakastettuja perheenjäseniä ja toiset kasvotonta, tapettavaa massaa.

Parhaasta mahdollisesta päätöksestä huolimatta elämä vegaanina on tuonut elämääni ihan uudenlaista tuskaa ja ahdistusta. Koen päivittäin ikäviä muistutuksia eläintuotannon normaaliudesta liikkuessani missä vain kotini ulkopuolella. Kuolleiden eläinten ruumiinosat ruokakaupan kylmäaltaissa houkuttelevien mainoslauseiden takana muistuttavat minusta kauhuelokuvaa. Läheisten ihmisten tekemät valinnat ja perustelut toiminnalleen mietityttävät. Miten muut voivat nähdä minulle itsestään selvän asian niin eri tavalla?

Kuvassa on kaksi tasa-arvoista yksilöä. Toinen on vain suloisuudessaan ylivertainen! Kuva Veeran kotiarkistoista vuodelta 2017.

Pohdintojen kautta graduun

Nämä tuntemukset toimivat lopulta kimmokkeena myös graduni aiheelle. Ajatus vahvistui kuunnellessani melko tuoreen suomalaisen eläinoikeusjärjestön ja vegaaniyhteisön Viral Vegansin Vegaaneista tykkään -podcastia. Ymmärsin, että veganismiin liittyy paljon sellaista, mitä voisi tutkia uskontotieteenkin näkökulmasta. Oman elämäntavan ja ympäröivän kulttuurin ristiriitaisuus herätti mielenkiintoni kulttuurien tutkijana. Eläintuotanto on yhteiskunnassa pääsääntöisesti normaali ja kyseenalaistamaton asia. Millaista on elämä vegaanina tällaisessa ympäristössä? Halusin gradussani lähteä selvittämään tätä kysymystä.

Aineistoksi valikoituivat eettisiä syitä tärkeinä pitävät vegaanit Viral Vegansin yhteisön piiristä. Tein heidän kanssaan antoisia ja kiinnostavia haastatteluja vegaanina elämisestä. Uskontotieteen, ja monen muunkin tieteenalan, monikäyttöinen käsite toimijuus tarjosi puolestaan hyvän teoreettisen näkökulman työlleni. Toimijuuden käsitteen perusperiaate on, että yksilön toimintaa ei voida ymmärtää ilman ympäröivän kontekstin huomioon ottamista. Ympäristöksi lasketaan kaikki kontekstit läheisistä ihmissuhteista yhteiskunnan normeihin, käytäntöihin ja odotuksiin. Toimijaksi taas kutsutaan yksilöä, jolla on mahdollisuus arvioida, valita ja toteuttaa toimintaansa, ja näin rakentaa itselleen mielekästä elämää. Vegaanit ovat tehneet aktiivisen päätöksen kriittisesti arvioida omia valintojaan ja muuttaa sen pohjalta toimintaansa. Vegaanin lähipiiri ja muut elinpiirit voivat monin eri tavoin tukea tai hankaloittaa tätä valintaa.

Tärkeää tutkittavaa

Tutkimusaihe tuntuu henkilökohtaisten syiden lisäksi tärkeältä myös laajemmin. Ensinnäkin aihe on todella ajankohtainen. Nykyaikainen ruokajärjestelmämme on todettu ongelmalliseksi ja kestämättömäksi. Toki on tärkeää muistaa, että yksilöiden vegaaniuden ymmärtämisen sijaan tarvitsemme myös rakenteellista muutosta. Eettiset vegaanit voivat kuitenkin toimia yhtenä väylänä ymmärtämään nykyaikaista ongelmallista eläinsuhdettamme ja elämäntapaamme. Lisäksi moniarvoisessa yhteiskunnassa erilaiset arvopohjaiset ruokavaliot ovat todennäköisesti vain lisääntymässä.

Haluan gradullani lisätä ymmärrystä vegaanisesta elämäntavasta muidenkin kuin ravintoarvojen näkökulmasta. Vegaanien kokemat ennakkoluulot ja viha on mielestäni epäreilua. En henkilökohtaisella tasolla aina ymmärrä, miten nämä aiheet voivat herättää niin paljon tunteita, vaikka tavallaan tiedänkin syyt. Maailmaan mahtuisi minun puolestani vielä reilusti lisää empatiaa – niin ihmisille kuin ennen kaikkea muillekin eläimille.

Hengellinen atomipommi, luokkaviholliset ja kommunistinen utopia – Mao Zedongin Pieni punainen kirja uskontotieteellisen analyysin kohteena?

Teksti: Tuomas Karmisto


Poliittinen uskonto

Kaikki tuntevat Adolf Hitlerin ja hänen kirjoittamansa, natsi-ideologian kiteyttävän teoksen Mein Kampfin – taisteluni. Natsismin ja fasismin ravisuttaen maailmaa sekä tutkijayhteisöä sodan jälkeen, pyrittiin äärimmäisten totalitaaristen ideologioiden perimmäistä olemusta selvittämään. Mitkä mekanismit selittävät ihmisten hurmosmaisen kiinnittymisen äärimmäisiin liikehdintöihin ja ajatuksiin? Tämä on aina kiehtonut minua. Mielenkiintoni ja tutkimusintressini kohde ei kuitenkaan sijaitse äärioikeiston kentällä, vaan täytyy ottaa useampi askel vasemmalle, kommunismin puolelle. Tutkin gradussani Kiinan puhemies Mao Zedongin (1893-1976) poliittista manifestia Pientä punaista kirjaa, jonka tulkitsen olevan malliesimerkki poliittisuskonnollisesta teoksesta.
Uskontotieteessä tutkitaan lyhyesti sanottuna ihmisen uskonnollista käyttäytymistä ja uskontojen olemusta. Uskonnon määritelmiä on varmasti yhtä monta kuin tutkijaa, mutta mielenkiintoisimman määritelmän tutkimukseni kannalta tarjoaa Émile Durkheim (1858-1917), joka redusoi uskonnon puhtaasti miksi tahansa tietyn yhteisön jakamiin merkitysjärjestelmiin, joihin kohdistetaan elämän suurin arvostus ja kunnioitus.


Italialaistutkija Emilio Gentile on tutkinut pitkään totalitaaristen liikkeiden olemusta ja huomannut niiden jakavan huomattavan paljon samanlaisia fundamentteja systeemejä, kuin uskonnoissa: Pyhitetyt eli sakraalisoidut merkitykset ja arvot, näitä ilmentävät ja yhteisöllisyyttä korostavat rituaalit, tiukat jakolinjat oikeaoppisuuden ja vääräoppisuuden välillä, tulevaisuussuuntainen ajattelutapa (palkinto odottaa uurastuksen jälkeen) ja kanonisoidut, eli pyhäksi tulkitut ja kootut teokset, jotka ilmentävät tätä “uskontoa”. Gentile määritti termin poliittisen uskonnon uudestaan vuoden 2001 teoksessaan La religioni della politica. Fra democrazie e totalitarismi kyseisten luokittelujen kautta, ja sitoi sen nimenomaan totalitaaristen poliittisten ideologioiden kenttään. Siitä lähtien käsiteen ympärillä on liikkunut uudestisyntyneesti paljon keskustelua, kiitosta ja kritiikkiä.


Miksi Mao?

The reddest reddest red sun in our heart, Chairman Mao and us together
Kansa heiluttamassa innokkaasti Pientä punaista kirjaa propagandajulisteessa. Kuva: 我们心中最红最红的太阳毛主席和我们心连心 , Chineseposters.net.

Hitlerin Mein Kampf voisi edellä mainituilla luokituksilla olla poliittisuskonnollinen teos. Painomäärältään taisteluni kalpenee kuitenkin massiivisesti Pienestä punaisesta kirjasta. Pelkästään vuosina 1964-1976 Kiinan kulttuurivallankumouksen aikana, teosta painettiin arvioilta noin miljardi kappaletta. Vain Raamattua on painettu enemmän. Mikä tekee kyseistä kirjasta niin vaikutusvaltaisen ja samalla myös uskontotieteen näkökulmasta mielenkiintoisen tutkimuskohteen?


Puhemies Mao Zedong ajoi kiinalaisen maailmankuvan murrokseen. Maon noustessa kiinalaisen kommunistisen puolueen kiistattomaan johtoon 1920-luvulla, Maon henkilöhahmoon liitettiin yhä enenevissä määrin, miltei yliluonnollisia ominaisuuksia. Kaikki tämä palvonta ja henkilökultti kulminoitui Kiinan kulttuurivallankumouksessa, jonka aikana Mao usutti punakaartilaiset väkivalloin uusintamaan kiinalaista kulttuuria kohti kommunistiseen yhteiskuntaan – ihmisuhreja kaistamatta. Kaikki turmeltunut, vanhakantainen “feodaalinen” ja “imperialistinen” aines tuli tuhota. Tuhansia temppeleitä, reliikkejä, kirjoja ja perinteitä systemaattisesti kitkettiin kommunistisen utopian nimeen.


Kulttuurivallankumouksen ja kiinalaisten käsitykseen Maosta vaikutti valtavasti Maon Pieni punainen kirja (viralliselta nimeltään Otteita/Sitaatteja puhemies Mao Tse-Tungilta). Kirjaa ja siinä olevia sitaatteja tuli opetella ulkoa. Juna-asemien kuulutuksissa, tehdaskommuunien aamunavauksissa, jumpan yhteydessä, aamurukouksessa Maon muotokuvalle, uutislehtien sivuilla ja kouluissa kaikkialla tuli lukea Pienen punaisen kirjan sitaatteja.


Kirjoitetut merkitykset todellisuuden rakentajana

“Laajojen joukkojen omaksuttua Mao Tse-tungin ajatukset niistä tulee ehtymätön voimanlähde ja äärettömän voimakas henkinen atomipommi.” – Lin Biao, Kiinan vapautusarmeijan kenraali 16.12.1966. S. 14 Otteita Puhemies Mao Tse-Tungin Teoksista.

Mao Zedong oli huomattavan tuottelias kirjoittaja. Tunnetuimmat selonteot ja Marxilais-leninismin teoretisoinnit päätyivät sitaattien muodossa Pieneen punaiseen kirjaan. Gradussani olen erityisen kiinnostunut analysoimaan, miten kirjoitetut merkitykset ovat tulkittavissa poliittisuskonnollisena tekstinä, sekä toissijaisesti, miten koetut merkitykset vaikuttavat yhteisön maailmankuvaan ja sen myötä käyttäytymiseen. Kielelliset merkitykset, niin sanotut kuin kirjoitetutkin, luovat sosiaalista todellisuutta ympärillämme. Näitä merkitysyksiköitä kutsutaan diskursseiksi.


Tel Avivin Itä-Aasian tutkimuksen professori Mark Gamsa on tutkinut paljon kiinalaisessa kirjallisuudessa esiintyviä diskursseja, mutta huomauttaa, ettei kokonaisvaltaista maolaisuutta tutkivaa diskurssianalyysia olla tehty. Tutkimusartikkelissaan Gamsa painottaa, että maolaisuuden vallankumouksellisessa kielenkäytössä on hyvin vallitsevassa asemassa vastavallankumouksellisten demonisointi, kirjaimellisesti. Mao usein viittasi vastavallankumouksellisiin “käärmedemoneina” tai vastaavina, dehumanisointitarkoituksiin viittaavilla nimikkeillä. Vastakkainasettelu puhdasoppisiin maolaisiin ja vääräuskoisiin vastavallankumouksellisiin, on yksi keskeisimpiä teemoja Pienessä punaisessa kirjassa.


Tutkimukseni tarkoitus ei ole normatiivisesti osoittaa Pienen punaisen kirjan olleen vastuussa hirmuteoista, joita Kiinan kulttuurivallankumouksen aikana tehtiin. Tutkimukseni tarkoitus on puhtaasti ymmärtää tutkittavaa lähdemateriaalia. Analyysini kohteet gradun kirjoittamisen raameissa kohdistuu kolmeen alustavaan kirjassa esiintyvään diskurssiin: Moraalisiin velvoitteisiin, kommunistisen utopian rakentamiseen ja luotuun kahtiajakoon. Kyseisistä teemoista käsin tulkitsen tekstilähdettä suhteessa Gentilen poliittisen uskonnon teoreettiseen käsitteeseen. Koen graduni antavan hyödyllisen näkökulman myös nykykiinalaisen poliittisen johdon autoritääriseen poliittiseen filosofiaan, jonka historialliset juuret ovat maolaisuudessa.

« Older posts Newer posts »