UAT-ryhmä

Teemaryhmä tutkijoille, jatko-opiskelijoille ja maisteriopiskelijoille

Oletko kiinnostunut aatteista tai utopioista? Kulta-ajan myyteistä, menneistä visionääreistä, tieteisfantasiasta tai yhteiskunnallisesta unelmoinnista? Tulevaisuusajattelun ja sen historian tutkimuksella on Turussa pitkä perinne. Lisäksi eri tieteenaloilla on paljon tutkijoita ja opiskelijoita, joiden tutkimusteemoissa ajalla ja sen kokemisella on erityinen merkitys. Myös aatteiden ja ideologioiden tutkijat joutuvat tekemisiin odotusten, suunnitelmien, unelmien ja pelkojen kanssa. Aatteita ja ideologioita on mahdollista tulkita ja ymmärtää myös utopioina, tosin toimintasuunnitelmiksi ja ohjelmiksi jalostuneessa muodossa.

Koska mainittuja aihepiirejä tutkivat ja opiskelevat ovat tällä hetkellä melko hajallaan, koemme tarpeelliseksi, että teemasta kiinnostuneet perustutkinto- ja jatko-opiskelijat saavat oman keskustelu- ja toimintafooruminsa.

Utopiat, aatteet ja tulevaisuus -ryhmässä voidaan pitää keskustelualustuksia, esitelmiä, kirjallisuuskatsauksia ja -kritiikkejä, lukea kirjallisuutta, katsoa elokuvia sekä käsitellä tutkimus-suunnitelmia, työpapereita ja artikkeli- ja kirjaluonnoksia. Konkreettisia yhteisiä hankkeita voivat olla esimerkiksi tutkijatapaamisen järjestäminen tai artikkelijulkaisun tuottaminen.

Kokoontumisajat ja myös -paikat vaihtelevat suuresti, joten tässä blogissa päivitetyn ohjelman seuraaminen on suositeltavaa.

Kaikki utopioiden tutkijat, liittykää yhteen!

Ryhmän vetäjät

Pertti Grönholm, dosentti, yleinen historia
email: pertti.gronholm(at)utu.fi, puh: 333 5238.

Heli Paalumäki, tutkija, yleinen historia
email: heli.paalumaki(at)utu.fi, puh: 333 5233.

2 thoughts on “UAT-ryhmä

1. Päivitysilmoitus: Mitä me oikein odotamme? | TSEpustuksia