Tämän harjoituksen tarkoituksena oli seurata Turun yliopiston viestintää ajalla 1.1.2022-28.2.2022. Tarkasteltaviksi viestikanaviksi valikoitui yliopiston intranet sekä sosiaalinen media Instagramin ja Facebookin osalta.

Megatrendit yliopiston viestinnässä

Tämän päivän megatrendeiksi voidaan nimetä ekologisuus ja ilmastonmuutos, väestön muutos, talouden kehittyminen sekä digitalisaatio ja teknologian kasvaminen siten, että se integroituu yhä vahvemmin osaksi ihmisten arkea.

Nämä megatrendit näkyvät yliopiston viestintäkanavissa eri tavoin. Esimerkiksi yliopiston Facebook-julkaisuissa käsitellään ekologisuuteen sekä teknologiaan liittyviä asioita. Jos verrataan yliopiston Facebook-julkaisuja sen Instagram-julkaisuihin, ovat julkaisut teemoiltaan erilaisia. Instagramissakin on kuitenkin nähtävissä digitalisaation ja teknologian megatrendit. Julkaisuissa kerrotaan muun muassa virtuaalisista infotilaisuuksista ja yleisesti ottaen informaatio liittyen opintoihin sekä yliopistoelämään on vahvasti sidoksissa digitaalisuuteen. Podcastit ja erilaiset julkaisusarjat ovat käytännössä kaikki verkossa, mikä kertoo osaltaan digitalisaatiosta ja teknologian sulautumisesta osaksi ihmisen arkea.

Yliopiston Facebook-julkaisuissa käsiteltiin muun muassa luontokatoa.

Julkaisuissa näkyy myös väestön monimuotoistuminen: jokainen julkaisu on vähintään sekä suomeksi että englanniksi, toisinaan myös ruotsiksi. Aiheina saattaa olla erilaisuudet liittyen kulttuureihin tai sopeutumiseen suomalaiseen yliopistoon.

Teknologia ja digitalisaatio ovat yksi megatrendeistä, joita yliopiston viestintäkanavissa oli havaittavissa.

Yliopiston intranetissä julkaisut tai tiedotteet ovat sosiaalisen median julkaisuihin verrattuna asiapitoisempia ja -tyylisempiä. Megatrendien läsnäolo on kuitenkin havaittavissa myös intranetin uutisissa; aiheet käsittelevät muun muassa aineiston digitointia sähköisiin arkistoihin, etäyhteyksin järjestettäviä kursseja sekä muun muassa tohtorinkoulutuksen digitaalisia työkaluja. Megatrendien osalta voidaan sanoa, että yliopisto noudattelee pitkälti yhteiskunnassa yleisesti vallallaan olevaa linjaa. Tiede ja yliopiston toiminta vaikuttaa olevan suuntautunut kestävään kehitykseen sekä teknologian hyödyntämiseen.

Maine ja brändi yliopiston viestinnässä

Mainetyö ja brändin huomioiminen viestinnässä ovat tärkeitä asioita, joita silmällä pitäen yliopiston on eri kanavissa sisältöä tuotettava. Maineen ja brändin yhteydessä on käytetty tehokkaasti hyödyksi muun muassa tarinallistamista. Tämä näkyy etenkin yliopiston Instagram-sivuilla, joissa tietyin väliajoin utulähettiläiksi kutsutut opiskelijat kertovat arjestaan ja siitä miten ovat päätyneet opiskelemaan Turun yliopistoon. Henkilökohtaisten tarinoiden houkuttavuutta osataan hyödyntää oikeassa kanavassa (potentiaaliset tulevat opiskelijat seuraavat sosiaalisen median kanavista varmasti eniten Instagramia) ja etenkin Instagram vaikuttaisi suuntautuneen pääasiassa brändin vahvistamiseen sekä mielikuvan luomiseen yliopistosta hyvänä opiskelupaikkana.

Facebookissa julkaisujen kohderyhmä on toinen – ja sitä myöten aiheetkin ovat erilaisia. Facebookissa julkaisut ovat keskittyneet enemmän tieteellisten uutisten, tutkimusten tai apurahauutisten julkaisemiseen. Tämänkaltaiset julkaisut lisäävät yliopiston uskottavuutta tiedeyliopistona sekä luotettavana yhteiskunnallisena instituutiona.

Intranet on nimensä mukaisesti yliopiston sisäinen verkko, jolloin pääasiallinen kulma julkaisuihin ei liene ulkoisessa viestinnässä ja maineen ja brändin vahvistamisessa. Kuitenkin huolimatta siitä, että se on sisäisen viestinnän kanava, on silläkin roolinsa asiassa. Jokainen yhteisön edustaja on myös maine- ja brändilähettiläs, minkä vuoksi sisäinen viestintä on myös tärkeä tekijä.

Siinä missä yliopiston muissa viestintäkanavissa visuaalisuudella on oma osansa, ovat intranetin uutiset ulkoasultaan pelkistettyjä ja koostuvat pääosin pelkästä tekstisisällöstä. Tämä saattaa ns. raskauttaa uutisten lukemista jonkin verran. Toisaalta tekstit ovat useimmiten pituudeltaan lyhyehköjä.

Yliopiston viestintäkanavia tarkastellessa tulee selväksi, miten yliopisto on osa yhteiskuntaa ja heijastelee siinä tapahtuvia muutoksia ja (mega)trendejä. Viestintä on monikanavaista ja kanavakohtaisesti räätälöityä ja valjastettu palvelemaan monia tarkoituksia: rakentamaan ja vahvistamaan brändiä ja mainetta, edesauttamaan opiskelija- ja työntekijärekrytointia, välittämään ajankohtaistietoa sekä toimimaan tieteellisen ja tutkitun tiedon jakajana.

Lähteet

Yhteisöviestinnän harjoituskurssin luentodiat

Tämän harjoituksen jälkeen
• tiedän… että yliopisto toteuttaa erilaista viestintää kanavasta riippuen