Opiskelijalähettiläät

Kulunut vuosi opiskelijalähettiläiden silmin

Lukuvuosi 2020—2021 alkaa olla lopuillaan, kuten myös Turun yliopiston kuudentoista opiskelijalähettilään kausi. Yhteiskuntatieteellisen tiedekunnan lähettiläät Maria Rajala ja Silva Järvinen ovat kuluneen vuoden verran tutustuttaneet toisen asteen opiskelijoita yliopisto-opiskelun saloihin niin eri sosiaalisen median kanavilla kuin etäesittelyissäkin. Alla heidän pohdintojaan lukuvuodesta opiskelijalähettilästoiminnan näkökulmasta.

Maria Rajalan kasvokuva

Maria Rajala
sosiaalityön opiskelija

Kauteni utulähettiläänä lähti käyntiin yllättävän vauhdikkaasti. Olin jo hakuvaiheessa ilmoittanut olevani kiinnostunut podcastin tekemisestä, koska olen formaatin ykkösfani ja halusin kokea niin sanotusti kolikon kääntöpuolen. Lopputuloksena olin mukana neljässä Spotifysta ja SoundCloudista löytyvässä Studycast-jaksossa. Se kannatti, koska päällimmäisenä opiskelijalähettilyydestäni jäi käteen muisto yhteisöllisyydestä, joka podcastiä puuhatessa syntyi. Oli mahtavaa tutustua eri pääaineiden opiskelijoihin ja samalla heidän aloihinsa, joista minulla ennen lähettiläänä toimimista oli vain hataria mielikuvia. Kenties tämä on nyt sitä kuuluisaa verkostoitumista ja moniammatillista yhteistyötä!

Työsarkaa podcastissä kuten muussakin sisällöntuotannossa riitti yllättävän paljon. Podcastiä tehdessä piti suunnitella, käsikirjoittaa, sopia aikatauluista, äänittää, editoida ja luoda tekstivastine, joista erityisesti jälkimmäisessä kunnostauduin. Säätämisen määrä oli melkoinen tekstitysohjelmaa ensimmäistä kertaa käyttäessä, mutta lopputuloksena opin kokonaan uuden taidon. Olin lisäksi yhden viikon Instagramissa @uniturku-tilin päivittäjänä enkä sen jälkeen voi muuta kuin ihmetellä, miten somevaikuttajilla on jaksamista työhönsä. Itse kun olin jo ihan puhki parin stoorin, kolmen postauksen ja muutamaan kysymykseen vastaamisen jälkeen.

Kaikki muiden lähettiläiden kanssa pitämäni yliopisto-opintojen esittelyt järjestettiin koronan takia Zoomissa. Vaikka olisi ollut kiva päästä kasvotusten juttelemaan toisen asteen opiskelijoiden kanssa, oli etäilyssäkin puolensa. Päivässä saattoi olla lyhyellä aikavälillä useampi esittely aivan eri paikkakunnilla sijaitseville lukioille, mikä ei tietenkään paikan päälle vierailuina olisi onnistunut. Toivonkin, että lähettiläskaudellani herätin edes yhden ihmisen kiinnostuksen sosiaalityöhön tai laajensin käsitystä alasta, tai päinvastoin annoin varmistuksen sille, mikä ei ainakaan nappaa!

Silva Järvisen kasvokuva.

Silva Järvinen
logopedian opiskelija:

Viimeiseen vuoteen on mahtunut osaltani paljon. Loppuvaiheen opiskelijana päivät tuntuvat täyttyvän vahvasti gradusta ja itsenäisistä suorituksista viimeisten opintopisteiden eteen. Mukavaa vaihtelua opiskeluun on kuitenkin tuonut opiskelijalähettiläänä toimiminen, mikä on haastanut minua opiskelua monipuolisemmilla tavoilla.

Minun tehtäväni opiskelijalähettiläänä painottuivat lukiovierailuihin ja pikavideopalvelu TikTokin aktivoimiseen osana Turun yliopiston someja. En voi väittää, että olisin ennen tätä vuotta ollut kovinkaan kokenut somen tuottamisessa, mutta opin paljon ja nopeasti omien tehtävieni parissa. Pyrin omassa sisällöntuotannossani sekä informatiivisuuteen että opiskelijan elämän kuvaamiseen, sillä vaikka yliopistoon tullaankin opiskelemaan, mahtuu opiskelijan arkeen paljon muutakin kuin pelkkiä kurssisuorituksia. Vaikka suurin osa toiminnasta tapahtuikin etänä, toivon oman fiilikseni yliopistoajan upeudesta välittyneen myös ruudun välityksellä jokaiselle, joka on seurannut lähettilästoimintaa viimeisen vuoden aikana.

Ehdottomasti suurimpana antina omasta lähettiläskaudestani voin kiistatta mainita toisiin opiskelijalähettiläisiin tutustumisen. Lähettilästoiminnan kautta pääsin tutustumaan sellaisiin henkilöihin, joihin en todennäköisesti muuten olisi oman yliopistourani aikana tutustunut. Pidin myös erityisen mielenkiintoisena muiden lähettiläiden tuottaman sisällön seuraamista, sillä näin etäaikana opiskelu tuntuu painottuvan vahvasti vain omiin opintoihin. Toisiin aloihin ja muihin opiskelijoihin tutustumista on ollut etäaikana erityisen suuri ikävä ja koenkin lähettiläänä toimimisen tuoneen minut taas lähemmäksi niitä asioita, joiden vuoksi arvostan Turun yliopistoa niin paljon: uusia kokemuksia, omien näkökulmien laajentamista ja yhteenkuuluvuuden tunnetta opiskelijoiden keskuudessa.

Categories: Uncategorized