Anniina Laineen ja Great Virkin yhteiskuva.

Opiskelijaelämän salattuja totuuksia

Greta Virkin kasvokuva.

Greta Virkki                                                    Anniina Laine

Hei siellä ruudun takana,

Mikäli olet uusi fuksi, tervetuloa mukaan opiskeluelämän pyörteisiin! Tässä kirjoituksessa Indexin eli tiedekuntajärjestön puheenjohtaja (Greta) ja opintovastaava (Anniina) jakavat opiskeluajan aikana tutuksi tulleita ilmiöitä. Tässä niistä muutama:

Opinnot etenevät harvoin suunnitelmien mukaan

Varsinkin opintojen alussa vaihtoehtoja erilaisille opintojaksoille tuntuu olevan pilvin pimein. Tämä voi johtaa siihen, että suunnitelmat rönsyilevät kielten alkeiskursseista, arkeologiasta sekä koodaamisesta, mutta lopputulos voi olla täysin erilainen. Kaikkea kannattaa ehdottomasti kokeilla ja samalla myös hyväksyä, että jotkut suunnitelmat voivat jäädä toteuttamatta.

Tiskaaminen sujuu paremmin podcastia kuunnellessa

Vaikka opiskelijaravintolat sopivat kukkarolle erinomaisesti, joskus on hyvä palautella mieleen myös omia ruoanlaittotaitoja. Näissä tilanteissa syntyy väistämättä edes hieman tiskiä, joka ajan kanssa voi patoutua vuoreksi. Mahdottomalta tuntuva tiskausoperaatio sujuu kuin itsestään podcastia kuuntelemalla, sillä aivot eivät kerkeä mukaan sisäistääkseen ikävän kotityön. Jokaiselle löytyy varmasti jotakin, olit sitten kiinnostunut rikoksista, kissoista tai pörssistä.

Elämässä on monia muitakin tekijöitä kuin opiskelu

Opiskelupaikka on monelle hartaasti toivottu unelma. Opiskelu ei kuitenkaan aina ole niin ruusuista kuin olisi voinut kuvitella. Esseitä ja raportteja palautettaessa on myös hyvä muistaa elämän muut osa-alueet, joita ovat muun muassa läheiset, liikkuminen, nukkuminen sekä harrastukset. Vaikka yksi osa-alue elämässä ei sujuisikaan täydellisesti, tärkeintä on silti olla tyytyväinen siihen, mitä tekee. Yksi hylätty ei kaada maailmaa; edes kaksi tai seitsemänkään eivät kaada.

Et ole kokemuksesi kanssa yksin

Hyvin todennäköisesti joku toinen on kokenut saman asian kuin sinä, oli se sitten stressi opinnoista, vaikeus löytää samanhenkisiä ihmisiä tai yksinkertaisesti riippuvuus someen. Monet muutkin opiskelevat aamuyöstä ja selviävät seuraavasta päivästä kofeiinin voimin. Itsekriittisyys ja jännitys tulevasta vaivaavat meitä kaikkia. Usein ulospäin näyttää, että kukaan muu ei tuskailisi samojen asioiden kanssa, mutta se on totta vain hyvin harvoin.

Aika ei mene koskaan sopivaa tahtia

Silloin, kun pitäisi ehtiä tekemään paljon opintoja ja samanaikaisesti vielä lepäämäänkin, vuorokauden tunnit voivat tuntua loppuvan kesken. Kuitenkaan ketään ei voi vaatia tekemään hommia kellon ympäri, joten on aivan sallittua pyytää lisäaikaa ja ottaa hetki omalle levolle. Toimivaksi on myös todettu etukäteen aikataulutettu hetki levolle, jolloin saa tehdä ainoastaan asioita, jotka eivät stressaa ja joista saa energiaa. Silloin taas, kun esimerkiksi odottaa arvosanoja, voi aika tuntua menevän tuskallisen hitaasti. Oikeastaan ainoa, mitä tuolloin voi tehdä, on harhauttaa itseään ja hyväksyä, että joskus odotus palkitaan.

Opiskeluvuodet ovat hieno, mutta vain pieni, osa elämää

Joskus vanhempien kuulee sanovan, että yliopisto-opiskeluvuodet olivat heidän elämänsä parasta aikaa. Kuitenkin aika kultaa muistot, ja monen opiskeluarki ei todellisuudessa ollut niin ruusuilla tanssimista kuin miltä se voi parin vuosikymmenen päästä tuntua. Opiskeluajasta kannattaa siis nauttia, mutta kannattaa myös muistaa, että se ei määritä kaikkea. Jos et koe olevasi “valmis aikuinen” yliopistosta valmistuessasi, ei se tarkoita, että vuodet olisivat valuneet hukkaan. Hienoja hetkiä tulee ja kasvua tapahtuu myös myöhemmin.

Opiskelijaelämän salattuja totuuksia voisi keksiä vaikka kuinka paljon, mutta tässä on muutama nosto, jotka meille tulivat mieleen. Nämäkään eivät toki ole mitään universaaleja totuuksia, jotka jokainen voisi allekirjoittaa. Näitä kaikkia kirjoittamiamme kokemuksia yhdistää se, että itselle kannattaa olla armollinen eikä tule vaatia täydellisyyttä. Opiskeluaika on vain yksi murros elämässä sekä hyvässä että pahassa!

Terkuin ja jaksamista syksyyn toivoen,

Greta & Anniina

Categories: ainejärjestö, opiskelu, UncategorizedKeywords: