Vanhempi selaa vauvan kanssa kirjaa.

InterLearn-huippututkimusyksikössä tutkitaan lapsen oppimiseen ja mielenterveyteen liittyviä yhteisiä ja erillisiä tekijöitä

Riikka Korjan kasvokuva.

Riikka Korja
kehityspsykologian professori,
Interlearn huippututkimusyksikön Turun yliopiston ryhmän vetäjä
FinnBrain syntymäkohorttitutkimuksen Lapsen kehitys ja vanhemmuus -osatutkimuksen vetäjä
Psykologian ja logopedian laitos

Erilaisia oppimiseen tai mielenterveyteen liittyviä vaikeuksia tai ongelmia esiintyy noin 20% suomalaisista lapsista ja nuorista. Osalla lapsista oppimiseen, mielenterveyteen, tunneprosessointiin tai sosiaalisiin tilanteisiin liittyvät vaikeudet kytkeytyvät toisiinsa. Oppimisen ja mielenterveyden ongelmien taustalla olevien tekijöiden yhteen kietoutumista tunnetaan heikosti.

Tilanteissa, joissa lapsella tai nuorella on sekä oppimiseen että mielenterveyteen liittyviä haasteita, ovat ymmärrettävästi raskaita sekä lapselle että perheille. Matematiikkaan liittyvän erityisvaikeuden kanssa on vaikeampi tulla toimeen, jos siihen liittyy merkittävää ahdistuneisuutta tai muita hankalia tunteita. Vastaavasti myös mielenterveysongelmat kuormittavat enemmän tilanteissa, joissa myös koulusuoriutuminen on hankalaa. Näissä tilanteissa, joissa oppimisen vaikeudet ja mielenterveyden ongelmat kasautuvat tai kietoutuvat toisiinsa on myös tuen ja hoidon kohdentaminen ja ajoittaminen vaikeaa.

Oppimisen dynamiikan ja interventiotutkimuksen huippuyksikkö (InterLearn CoE) tutkii laaja-alaisesti lapsen oppimista ja mielenterveyttä erilaisissa ympäristöissä. Lisäksi selvitämme, miten oppimisen vaikeuksien kehittymiseen vaikuttavat tekijät ovat yhteydessä toisiinsa ja miksi jotkut selviävät hyvin ja toiset heikommin nopeasti muuttuvan yhteiskunnan vaatimuksista. Yhtenä tavoitteena on myös interventiotutkimuksen keinoin selvittää tekijöitä, jotka tukevat tai haittaavat koulussa tarjottavasta oppimisen tuesta hyötymistä.

InterLearn huippututkimusyksikkö on yksi Suomen Akatemian vuosille 2022-2029 valitsemista 11 tutkimuksen huippuyksiköstä. InterLearn-huippututkimusyksikkö on Jyväskylän yliopiston psykologian ja kasvatustieteiden laitoksen sekä Turun yliopiston psykologian ja logopedian laitosten alla toimiva monitieteellinen konsortio. Mukaan koottua Turun yliopiston monitieteistä tutkijajoukkoa yhdistää FinnBrain-tutkimus.

InterLearn huippututkimusyksikön Turun yliopiston tutkimusryhmässä tutkimme sitä, miten lasten yksilölliset kehitykselliset polut vaikuttavat heidän oppimiseensa, mielenterveyteensä ja toimintakykyynsä. Tutkimme lapsen itsesäätelyn, kielellisten ja sosio-emotionaalisten taitojen kehityskulkuja sekä taustalla olevia neurobiologisia prosesseja vauvaiästä kouluikään asti. Lisäksi tutkimme, miten perheeseen, kouluun, kaverisuhteisiin sekä digitaaliseen ympäristöön liittyvät tekijät kytkeytyvät lapsen kehitykseen sekä erilaisiin oppimisen ja mielenterveyden vahvuuksiin ja haasteisiin.

Turun yliopiston tutkimusaineisto koostuu FinnBrainin kehityspsykologian, kielen kehityksen ja aivokuvantamisen osatutkimusten ainutlaatuisista seuranta-aineistoista. FinnBrain tutkimuksessa mukana olevat lapset ja heidän vanhempansa ovat jo osallistuneet seurantakäynneille vauva- ja taaperoiässä sekä viiden  vuoden iässä. Tällä hetkellä on käynnissä yhdeksän vuoden iässä toteutettavat tutkimuskäynnit. InterLearn huippututkimusyksikkörahoituksen myötä toteutamme seurantakäynnit lapsen/nuoren ollessa viidennellä ja yhdeksännellä luokalla. Lasten ollessa jo kouluikäisiä ja kasvaessa kohti nuoruusikää tutkimuskohteet luonnollisesti muuttuvat. Näissä ikäpisteissä tutkimuksen kohteena ovat erityisesti oppimiseen, mielenterveyteen, digitaalisen ympäristöön, kaverisuhteisiin ja kouluympäristöön liittyvät tekijät.

Tutkimuksemme auttaa tunnistamaan lapsen oppimista ja mielenterveyttä suojaavia ja haavoittavia tekijöitä eri kehitysvaiheissa. Toivomme, että tämä tieto auttaa meitä kehittämään entistä paremmin kohdennettuja ja oikein ajoitettuja ennaltaehkäisyn, tuen ja/tai hoidon menetelmiä lapsen mielenterveyden ja oppimisen haasteisiin.

>> Lue lisää FinnBrain-tutkimuksesta