Opiskelijoita luentosalissa.

Miksi valitsin yhteiskuntatieteet? Tervetuloa opiskelemaan Turun yliopiston yhteiskuntatieteelliseen tiedekuntaan!

Johanna Kallion kasvokuva.

Johanna Kallio
yhteiskuntatieteellisen tiedekunnan koulutuksesta vastaava varadekaani
sosiaalityön professori

Uusien opiskelijoiden kohtaaminen tuntuu aina koskettavalta, koska se muistuttaa minua opintojeni aloittamisesta. Aloitin yliopisto-opinnot syksyllä 2000 ja kaikki tuntui kovin uudelta ja jännittävältä. Pelotti, etten mahdu joukkoon, osaa tai selviä kursseista.

Yliopistoon tullessa en osannut käyttää tietokonetta (tästä siis 23 vuotta aikaa!) ja reputin ensimmäisen tenttini tietokoneen käytön alkeista, mikä ruokki ajatusta siitä, ettei yliopisto ehkä olekaan minua varten. Samalla olin kovin innostunut ja ylpeä siitä, että olin päässyt opiskelemaan juuri Turun yliopistoon yhteiskuntatieteitä. Vähitellen opinnot alkoivat sujua ja arki Ylioppilaskylässä muovautua. Tutustuin moniin ihmisiin, joista osa on edelleen mukana elämässäni. Aistin saman jännityksen ja innostuksen kohdatessani oppiaineeni uudet opiskelijat tänä syksynä.

Keskustelimme oppiaineemme uusien opiskelijoiden tervetulotilaisuudessa alan valintaan vaikuttavista tekijöistä. Moni uusi opiskelija ilmoitti valinneensa sosiaalityön koulutuksen, koska haluaa auttaa ja vaikuttaa yhteiskunnallisiin epäkohtiin. Tehdä töitä rakenteiden ja yksilöiden tasolla.

Motiivit kuulostivat minulle kovin tutuilta. Valitsin yhteiskuntatieteellisen tiedekunnan opinnot, koska halusin vaikuttaa ja tehdä arvojeni mukaista työtä. Voin huoletta tunnustaa, että olin tuolloin hyvin ideologinen ja minulla oli kova halu parantaa maailmaa. Nyt syksyllä 2023 huomaan, että motiivini tehdä työtäni ovat edelleen samat. Toisaalta huomaan, että alani valintaan liittyviä tekijöitä olen osittain tiedostanut vasta myöhemmin, usean vuoden jälkeen maisteriksi ja sosiaalityöntekijäksi valmistumisesta.

Ammatinvalintaa ei tehdä tyhjiössä, ja ammatinvalintamotiiveihin vaikuttavat ympäristötekijät sekä yksilön ominaisuudet ja toiveet. Ammatinvalinnan ja ammattiin valikoitumisen kannalta on merkityksellistä esimerkiksi, millaiseen perheeseen, sukuun tai asuinalueelle olet syntynyt. Tällä kertaa kukaan uusista opiskelijoista ei maininnut valinneensa sosiaalityötä siksi, että äiti on sosiaalityöntekijä. Tästä huolimatta esille tulevat monesti opiskelijoiden perhetaustat ja esimerkiksi lapsuuden kokemukset.

Olen tutkinut sosiaalityön pääaineopiskelijoiden ammatinvalintamotiiveja, koska ammatillisen kehittymisen kannalta on tärkeää, että opiskelijat tiedostavat syyt ammatinvalintansa taustalla. Tutkimuksemme mukaan (Kallio ym. 2021) sosiaalityön opiskelijoiden motiivit jakautuvat kolmeen ulottuvuuteen, joita ovat a) ideologiset ja sisäiset motiivit, b) ulkoiset motiivit ja c) kokemus sosiaalisista ongelmista. Opiskelijoiden enemmistön ammatinvalintamotiivit liittyvät ideologisiin ja sisäisiin motiiveihin. Sisäisillä motiiveilla tarkoitetaan aitoa kiinnostusta ammattialaa ja sosiaalityön koulutuksessa opetettavia sisältöjä kohtaan. Ideologinen aspekti taas sisältää esimerkiksi poliittiset näkemykset, kutsumuksen ja kokemuksen, että sosiaalityön arvot ovat tärkeitä.

Opiskelijat painottavat hieman vähemmän ulkoisia motiiveja valita sosiaalityön ammatti. Ulkoiset motiivit liittyvät esimerkiksi palkkaukseen, työllistymis- ja uranäkymiin sekä ammattipätevyyden saamiseen. Pienellä osalla opiskelijoista motiiveina ovat kokemukset sosiaalisista ongelmista. On henkilö- tai perhekohtaisia kokemuksia sosiaalisista ongelmista ja sosiaalityön asiakkuudesta.

Tutkimuksen tekeminen laittoi minut pohtimaan ja miettimään omia valintojani liittyen erilaisiin koulutuksiin, joita olen suorittanut ja miettimään, miksi valitsin lopulta tutkijan ja opettajan uran. Kannustan kaikkia tiedekuntamme opiskelijoita miettimään motiivejaan ja kuuntelemaan sekä ymmärtämään muiden vastaavia. Opinnot yhteiskuntatieteellisessä tiedekunnassa on aloittanut tänä syksynä moninainen joukko erilaisin taustoin. Yksi asia on kuitenkin tänä syksynä toisin kuin 23 vuotta sitten: Enää ette tenti tietokoneen käytön alkeita 😊.

Hyvää alkanutta lukuvuotta.

Lähteet: Kallio Johanna, Blomberg Helena, Kroll Christian (2021): Miksi minusta tulee sosiaalityöntekijä? Tutkimus sosiaalityön pääaineopiskelijoiden ammatinvalintamotiiveista Suomessa. YHTEISKUNTAPOLITIIKKA 86 (5–6), 497-508.

Categories: Opetus, opiskelu, yhteiskuntatieteellinen tiedekunta