Kaksi ihmistä suuressa lasiseinäisessä tilassa kuvattuna alhaalta päin. Auringonvalo tulvii ikkunoista sisään.

Alumnipäivän antia: muistoja ja tulevaisuuteen suuntautuvaa tutkimusta

Tiedekunnan toinen yhteinen alumnipäivä pidettiin lauantaina 7.4.2024. Se kokosi Publicumiin niin alumneja, henkilökuntaa kuin opiskelijoitakin teemalla Tiedekunta katsoo tulevaan ja ammentaa menneestä. Alumnipäivä koostui tällä kertaa salitilaisuudesta, kahvittelusta ja eri oppiaineiden tai laitosten järjestämistä omista tilaisuuksista. Lisäksi opiskelijajärjestö Indexin järjesti yhteiset jatkot Turun keskustassa.

Salitilaisuuden avasi dekaani Elina Mainela-Arnold. Hän muistutti kuulijoita niistä kaikista syistä, miksi alumneja halutaan osallistaa yliopiston toimintaan ja tarjota myös alumnipäivien kaltaista toimintaa sekä tiedekunta- että oppiainetasolla. Alumnit ovat yksi toimija yliopiston yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen verkostossa ja tärkeitä kontakteja nykyisille opiskelijoille. Alumnien työelämätietous on myös tärkeää henkilökunnalle, erityisesti opetussuunnitelmatyössä. Yliopisto kannustaa alumnejaan nykyään myös lahjoittamaan yliopistolle niin pieniä kuin suurempiakin rahalahjoituksia.

Alumnipuhujana tilaisuudessa oli Ritva Setälä, sosiologian alumni ja Turun Sanomien tiedetoimittaja. Hän kertoi omasta opinto- ja urapolustaan esitellen myös valokuvia vuosien varrelta. Yksi mielenkiintoa herättäneistä kuvista oli kuvattu suurin piirtein nykyisen Publicum-rakennuksen tienoilta Yliopistonmäelle päin, ja siinä Publicumin ja lähirakennusten paikalla oli lähinnä joutomaata. Myös ahkerassa käytössä kuluneet sosiologian oppikirjat ja lukukausileimoilla täytetyt opintokirjat herättivät monien muistoja.

Salitilaisuudessa esiteltiin myös tiedekunnan uusinta tutkimustoimintaa. Lyhyitä tutkimusesittelyjä kuultiin tiedekunnan kaikilta laitoksilta eri uravaiheessa olevilta tutkijoilta. Esittelyssä oli muun muassa lasten kokemukset köyhyydestä, Parkinsonin taudin puheoireet ja vihan filosofia.

Salitilaisuuden päätti opiskelijapuheenvuoro, jonka piti Triinu Grün, opiskelijajärjestö Indexin puheenjohtaja. Hän kertoi monipuolisesti opiskelijaelämästä ja ainejärjestöjen toiminnasta. Hän muistutti kuulijoita myös kaikista niistä haasteista, joita opiskelijat ovat kohdanneet koronapandemian aikana ja vielä sen jälkeenkin.

Iltapäivä jatkui vapaamuotoisella seurustelulla: ensin vuorossa oli yhteinen kahvihetki ja sen jälken oppiaine- ja laitoskohtaisissa tilaisuukset. Niissä alumnit saivat kuulla tai nähdä lisää ajankohtaisia uutisia tiedekunnasta sekä tavata henkilökuntaa ja opiskelijoita.

Alumnipäivässä oli erittäin lämmin tunnelma, ja monet alumnit kiittelivät mielenkiintoisia puheenvuoroja sekä mahdollisuutta jutella vapaamuotoisesti yli ikärajojen.

Jos olet alumnimme mutta et kuulu vielä alumnirekisteriin, niin ilmoittautumaan pääsee yliopiston verkkosivujen kautta. Alumnirekisteriin ilmoittautumalla saat tiedekunnan uutiskirjeen muutaman kerran vuodessa ja tietoa tulevista tapahtumista.

Lisätietoa yliopistolle ja tiedekunnalle lahjoittamisesta.

Elina Kilpi-Jakonen

apulaisprofessori