Uusi Varhan ja Turun yliopiston psykologian ja logopedian laitoksen yhteistyö edistää sekä hyvinvointialueen että yliopiston tavoitteita
Turun yliopisto ja Varha ovat syksyllä 2024 pilotoineet yhteistyömallia, jossa yliopiston psykologian ja logopedian opiskelijat ovat toteuttaneet Varhan asiakkaille psykologisia ja puheterapeuttisia interventioita osana maisterivaiheen opintojaan. Opintojaksolle osallistuneet opiskelijat ja opiskelijoiden asiakastyön ohjaajat ovat olleet tyytyväisiä interventioiden toteutukseen ja näkevät yhteistyön kehittämisen jatkossa tärkeäksi.
Turun yliopiston yhteiskuntatieteellisen tiedekunnan ja Varhan välistä yhteistyötä lähdettiin kehittämään yliopiston uuden kolmivuotisen opetussuunnitelmakauden 2024–2027 myötä. Uudella opetussuunnitelmakaudella Psykologian ja logopedian laitoksella on haluttu panostaa opiskelijoiden kliinisen osaamisen kehittämiseen ja lisätä yhteistyötä hyvinvointialueen kanssa. Molemmissa oppiaineissa on syksyllä 2024 pilotoitu yhdessä Varhan kanssa toteutettuja interventiojaksoja, joihin psykologian puolelta on osallistunut 16 opiskelijaa ja logopedian puolelta 4 opiskelijaa. Pilotissa opiskelijat ovat toteuttaneet ohjatusti noin 10 käynnin interventiojakson Varhan asiakkaille. Ensimmäiset pilottijaksot ovat päättymässä vuoden vaihteessa.
Pilottijaksojen kehittämisessä lähdettiin liikkeelle aiemmin muodostetun psykologian ja logopedian laitoksen ja Varhan välisen yhteistyön pohjalta. Psykologian ja logopedian laitoksen tiloissa on toiminut jo useita vuosia moniammatillinen opetusklinikka, jossa psykologian, logopedian ja sosiaalityön opiskelijat ovat toteuttaneet moniammatillisia arviointijaksoja. Suurin osa asiakkaista on ohjautunut moniammatilliselle opetusklinikalle Varhan yhteistyöyksiköistä. Lisäksi opetusklinikan tiloissa on toteutunut logopedian opiskelijoiden asiakastyöjaksoja. Nämä Turun yliopiston Publicum-rakennuksessa sijaitsevat terveydenhuollon toimintaan sopivat tilat olivat osaltaan mahdollistamassa syksyllä 2024 pilottijaksojen toteutumista. Opetusklinikan tiloissa opiskelijat ovat voineet tehdä asiakastyöhön liittyvät kirjaukset Varhan potilastietojärjestelmään.
Opetusklinikalla tehdyn asiakastyön ohjaus on järjestetty yhteistyönä Varhan ja yliopiston kesken. Varhan työntekijä ja yliopiston työntekijä ovat muodostaneet työparin opiskelijaryhmän ohjauksessa. Tällöin on voitu varmistaa Varhan ja yliopiston välisen yhteistyön sujuminen, asiakasturvallisuus ja opiskelijoiden oppimistavoitteiden saavuttaminen opintojaksolla. Varhan psykologit ja puheterapeutti ovat tuoneet ohjauksiin vahvaa kliinistä osaamistaan ja huolehtineet opiskelijoiden asiakastyöhön liittyvistä asiakirjoista. Yliopiston ohjaava psykologi ja puheterapeutti ovat puolestaan ottaneet vastuuta etenkin opiskelijoiden ammatillisen kasvun tukemisesta.
Toteutettujen pilottien osalta olemme työryhmässä todenneet yhteistyön hyödyttäneen molempia osapuolia. Opiskelijat ovat omaksuneet asiakastyötaitoja ja saaneet ammatillisen kontaktin sosiaali- ja terveydenhuoltoon. Varhan työntekijöille jaksot ovat tarjonneet uudenlaisen mahdollisuuden kehittää omaa ammatillista osaamistaan. Psykologian osalta syksylläkin ohjanneet neljä Varhan psykologia ovat jatkamassa keväällä 2025 opiskelijoiden asiakastyöjaksojen ohjaamista pilotista saatujen hyvien kokemusten jälkeen. Logopedian osalta yhteistyön jatkamiseen liittyen on sovittu keskusteluja hyvinvointialueen kanssa.
Pilottijaksojen toteuttaminen on vaatinut laaja-alaista yhteistyötä vastaavien ammattihenkilöiden, Varhan opetuksen tiimin, pilottiin osallistuneiden ohjaajien sekä hallinnon henkilökunnan välillä. Psykologian ja logopedian laitoksen puolesta haluamme kiittää yhteistyöstä pilotissa opiskelijoita ohjanneita Varhan puheterapeutti Taina McConchieta ja psykologi Jannik Andelinia, Laura Ekebomia, Anna-Kaisa Meroa sekä Tanja Lintulaa. Kiitämme myös Varhan opetuksen tiimiä yhteistyön mahdollistamisesta ja asiakastyön järjestelyiden edistämisestä. Yliopiston puolelta toivomme mahdollisuutta jatkossakin kehittää yhdessä vaikuttavaa terveydenhuoltoa koulutus- ja tutkimusyhteistyön kautta.
Kirjoittajina yliopisto-opettaja ja puheterapeutti Maija Vänninen, kliininen opettaja, psykologi ja psykoterapeutti Taija Wilenius, kliininen koordinaattori Mika Lamppu, kehityspsykologian professori, psykologi ja psykologian kliinisten opintojen vastuuhenkilö Riikka Korja sekä yliopisto-opettaja, puheterapeutti ja logopedian kliinisten opintojen vastuuhenkilö Ida Luotonen.