Dublin City University – joustavuutta aikuisopiskelijoille, tukea ja ohjausta yliopisto-opiskelijoille

Vierailimme 12.–13.6. Dublin City Universityssa Irlannissa. Idea kohteesta syntyi parin vuoden takaisesta COMMIT-hankkeesta, jolloin professori Maria Slowey oli sen puitteissa vierailulla Turun yliopistossa. Tapasimme hänet tuolloin ja esittelimme suomalaista avoimen yliopiston järjestelmää sekä omaa toimintaamme.

Professori Slowey oli tuolloin kiinnostunut suomalaisesta mallista ja kuvasi puolestaan, miten heidän yliopistossaan avoin opetus oli järjestetty. Tapaamisaika oli lyhyt ja jätti jälkeensä monia kysymyksiä.  Pari vuotta ehti kulua tapaamisestamme, mutta sen pohjalta oli helppo ottaa yhteyttä Maria Sloweyyn ja esittää toive vastavierailusta.

Ensimmäisen kontaktin aikaan alkukeväällä Maria oli viettämässä sapattivuotta Yhdysvalloissa, mutta ystävällisesti hän masinoi DCU:ssa työskentelevän henkilökuntansa suunnittelemaan meille ohjelmaa. Koska lukuvuosi oli vierailumme aikana jo päättynyt ja opiskelijat kesälaitumilla, emme voineet osallistua todellisiin opetus- tai ohjaustilanteisiin. Sen sijaan yliopiston avoimen opetuksen ja opiskelijoiden tuen ja ohjauksen asiantuntijat esittelivät meille toimintamallejaan. Kesäkuussa myös Maria itse oli jo palannut Irlantiin ja ohjelmaamme järjestyi myös tapaaminen hänen kanssaan.

Maanantaina 12.6. saimme tutustua DCU:n avoimen yliopisto-opetuksen järjestelmään http://www.dcu.ie/connected/index.shtml . Yksikön johtaja James Brunton ja kollegansa Eamon Costello kävivät läpi toimintamuotoja. DCU:n avoin opetus (DCU Connected) on valtakunnallista ja pohjautuu verkko-opiskeluun. Yksittäisiä opintojaksoja ei juurikaan ole mahdollista opiskella, vaan tarjonta on opintokokonaisuus (moduli)- ja tutkintolähtöistä (sekä kandidaatin että maisterin tutkintoja). Yliopisto-opiskelu Irlannissa ja siis myös DCU:ssa on maksutonta, mutta käytännössä maksullista, sillä opiskelijoiden on maksettava joka vuosi n. 3000 euron rekisteröitymismaksu.  Opiskelu on maksullista myös DCU:n avoimessa yliopistossa, maksut ovat moduulikohtaisia.

Keskustelussamme vertailimme mallejamme ja totesimme, että vaikka joissakin lähtökohdissa on isoajakin eroja, ovat historian kehityskulut ja nykypäivän haasteet hyvin samalaisia. Esimerkiksi Suomessa 90-luvun alun laman aikoihin valtion panostus aikuiskoulutukseen (myös avoimeen yliopistoon) oli merkittävä, Jamesin ja Eamonin puheissa tuli heijastumia näihin aikoihin eli aikuisten (uudelleen)koulutus nähdään Irlannissa tänä päivänä tärkeänä.

Molemmissa mm. pyritään ”puhtaan” verkko-opetuksen sijaan toteuttamaan yhä enemmän Blended Learning – tyyppistä koulutusta, haasteena on opiskelijoiden aktivoiminen ja sitouttaminen opiskelijayhteisöön. DCU Connectedin ensisijaisena kohderyhmänä on työelämässä olevat tai uudelle uralle suuntaavat. Tutkintotavoitteiset nuoret eivät noussut esille keskustelujemme aikana.

Iltapäivällä meillä oli tapaaminen Annabella Stoverin kanssa. Hän on DCU:n (vapaasti kääntäen) opiskelijoiden tuen ja neuvonnan osaston varajohtaja. DCU:ssa on tutkinto-opiskelijat huomioitu hyvin kokonaisvaltaisesti. Erityisesti ensimmäisen vuoden tuki on korostunutta ja ulottuu opiskelijaelämän kaikille osa-alueille lähtien terveellisestä ruokailusta ja uskonnon harjoittamisesta urasuunnitteluun ja opiskelutaitoihin. Saimme mukaamme laajan esitepaketin, joka voisi toimia inspiraation lähteenä omillekin tutkinto-opiskelijoillemme suunnatuille palveluille. Avoimen yliopiston opiskelijoita useimmat näistä DCU:n palveluista eivät koske, tai ne ovat hankalasti saavutettavissa.  Annabella kokikin sen puutteena ja kertoi, että asia on heillä mietinnän ja kehittämistyön kohteena. Meidän vinkkimme hänelle olivat laihanlaiset, mutta koimme, että avoimen yliopiston tehtävänä ei ole antaa opiskelijoille esimerkiksi terveydenhoitoon liittyvää neuvontaa. Aikuisopiskelijoita varten kokonaisuutta täytyisi muokata heidän tarpeidensa mukaiseksi.

Tiistaina 13.6. tapasimmekin sitten itse professori Maria Sloweyn . Hän toimii Herc yksikön johtajana (Higher Education Reserch Center). Tapaamisellamme ei ollut sen tarkempaa agendaa, mutta kävimme vapaasti keskustellen läpi korkeakoulututkimuksen kiinnostavia ja ajankohtaisia trendejä ja pohdimme ikääntyvän väestön/aikuiskoulutuksen yhä lisääntyvää merkitystä muuttuvassa maailmassa. Maria pohti mm. Brexitin vaikutuksia Irlannin yliopistoille. Näkymät näyttävät positiivisilta niin vaihto-, kv-tutkinto-opiskelijoiden kuin EU-hankkeidenkin näkökulmasta. Irlantihan on jatkossa ainoa englanninkielinen EU-maa.

Viimeisenä ohjelmassamme oli tapaaminen Yvonne McLaughlinin kanssa . Hän toimii paikallisen Rekryn johtajana. Jos opiskelijoiden hyvinvoinnista huolehtiminen oli järjestetty hyvin, niin melkoisen vaikutuksen tekivät myös rekrytointipalvelut.  Henkilökohtaiset tapaamiset, yksilölliset suunnitelmat ja niiden seuranta kirjattiin tarkasti tietojärjestelmään. Irlannin (ja erityisesti Dublinin alueen) hyvät talousnäkymät ja isojen amerikkalaisten yritysten rantautuminen Irlantiin tuo harjoittelu- ja työpaikkoja yliopisto-opiskelijoille. Tämä tietysti helpottaa Rekrynkin työtä ja tietynlainen positiivisuus ja usko tulevaisuuteen näkyi niin Rekryn kuin muidenkin työotteessa.

Koko vierailumme ajan, erityisesti tiistaina, meitä luotsasi Marian läheinen kollega Reserch Manager Tanya Zubrzycki. Hän esitteli meille kampusta, opasti meidät tapaamiemme henkilöiden pakeille ja kertoi paljon mielenkiintoisia asioita DCU:sta, Dublinista ja Irlannista. Tanyan omassa työssä tai hankkeessa edistetään työelämässä olevien ikääntyvien ihmisten osaamista ja jaksamista.

Marjaana Saartenoja ja Seppo Piiparinen