Rinta rohkeasti rottingille!

Sanotaan, että matkailu avartaa ja avaa silmiä, ja niin kävi jälleen kerran. Tuntuu, että liian usein väheksymme ja aliarvioimme omaa osaamistamme, erilaisten käytettävissä olevien sovellusten hyödyntämistä ja yhteistyöverkostojemme laajuutta ja toimivuutta.

AVOMERI-liikkuvuuteni suuntautui heinäkuun alussa Hollantiin Rotterdamiin STC-Groupiin, joka on merenkulkualan ja logistiikan kansainvälisestikin toimiva oppilaitos. Vierailuni aikana tutustuin heidän eri koulutuslinjoihin, opetustiloihin, simulaattoreihin, sähköisten oppimisen ja vuorovaikutuksen työkalujen hyödyntämiseen, opetusmetodeihin ja kansallisen päätöksenteon yllättäviinkin vaikutuksiin opetuksen kysyntään ja tarjontaan. Erityisen vaikutuksen teki heidän käytössään olevat lukuisat simulaattorit ja niistä erityisesti kokonaisuus, jolla voi harjoitella koko logistiikkaketjun eri osapuolten toimintaa tuotteen lähettämisestä sen vastaanottoon ja mitä kaikkea siihen voi sisältyä sekä kuinka omat ja muiden ratkaisut ja päätökset vaikuttavat kokonaisuuteen. Tavallaan simulaattori oli oppimispeli ja ymmärrettävästi se on erittäin pidetty ja havainnollistava. Olen itse aikoinani pelannut varustamopeliä ja tämä oli siitä huomattavasti pidemmälle viety versio. STC-Groupilla on myös erittäin laajaa osaamisen vientiä ja erilaisten ratkaisujen edistämistä lukuisiin Euroopan ulkopuolisiin maihin. On hienoa, kuinka he ovat voineet tehdä osaamisensa näkyväksi ja tuotteistaa sen. Näiltä osin meillä on vielä paljon oppimista ja kirittävää, mutta se yllätti kuinka vähän heillä on käytössä erilaiset oppimisalustat ja kuinka rajallista niiden hyödyntäminen on. Oletukseni oli, että meillä olisi heiltä tässä opittavaa, mutta ei ainakaan käytön ja hyödyntämisen laajuudessa. Heillä oppimisalustoja käytetään lähinnä teoreettisen tiedon välittämiseen ja sen itseopiskeluun. Muu oppimiseen ja harjoituksiin liittyvä on edelleen hyvin perinteistä luokassa ja erilaisissa opetustiloissa tapahtuvaa. Osaltaan tämä perustuu siihen, että lähiopetus on todettu vaikuttavuudeltaan ja tuloksiltaan paremmin tavoitteita palvelevaksi. Myös se yllätti kuinka vähän he tekevät vuorovaikutteista yhteistyötä merenkulku- ja logistiikkaverkoston muiden toimijoiden ja viranomaisten kanssa. Varovaisesti olisin sitä mieltä, että sillä saralla heillä on vielä paljon hyödyntämätöntä potentiaalia.

Matkapäiville sain soviteltua vierailut myös Saksaan Hampuriin Kühne Logistics Universityyn ja Belgiaan Antwepreniin Antwerp Maritime Academyyn. Keski-Euroopassa kaikki on niin lähellä. Myös näiden tapaamisten aikana välittyi samanlaisia kokemuksia kuin STC-Groupissakin. Heilläkään sähköiset opetuksen välineet ja sovellukset eivät ole kovin laajassa käytössä ja yhteistyö merenkulku- ja logistiikkasektorin muiden toimijoiden kanssa on melko rajallista. Verkko-opetuksen mahdollisuuksia käytetään lähinnä luentomateriaalien jakoon ja satunnaisesti etäluennon pitämiseen, jos luennoitsija on estynyt saapumasta koulutuspaikalle. Kühne Logistics University on vielä melko uusi yksityinen oppilaitos ja heillä on lisääntyvissä määrin yhteistyötä eri yritysten kanssa. Selkeimmin tämä näkyy opintoihin sisältyvässä työharjoittelussa ja osana opintoja on myös pakollinen ulkomailla toteutettava opiskelujakso.

Kokonaisuudessaan AVOMERI-liikkuvuus oli hyvin opettavainen ja ajattelua avartava. Samalla tuli eri organisaatioiden tavat ja toimintakulttuuritkin tutummiksi. Oli myös hienoa tutustua lähemmin tapaamieni henkilöiden kanssa. Tästä on hyvä jatkaa tiiviimmän yhteistyön merkeissä ja varmemmilla mielin.

STC-Group
Kühne Logistics University