Yliopisto digimatkalla

Turun yliopiston digiohjelma julkaistiin helmikuussa 2022. Tuolloin takana oli kymmenen kuukauden mittainen rupeama, jonka aikana me valmistelijat olimme uppoutuneet yliopiston strategiaan ja yhdessä yliopistolaisten kanssa muodostaneet sen pohjalta näkemyksen, mitä digitekemistä strategian toteutuminen edellyttäisi tulevien vuosien aikana. Strategia ja sen myötä myös digiohjelma laadittiin vuoteen 2030 asti jatkuvalle kaudelle – aika näyttää, kuinka hyvin osasimme ennustaa tulevaisuutta.

Ajatus tästä digiblogista sai alkunsa jo paljon ennen digiohjelmaa. Aloitin yliopiston digiarkkitehtina loppuvuodesta 2020 ja heti seuraavan vuoden alkupuolelta löytyy muistiinpanoistani merkintä ”ajankohtaiskatsauksia digiarkkitehtiasioista (viestintä ehdotti)”. Tuota ajatusta on kyllä kypsytelty pitkään ja hartaasti: matkan varrelle kun tuli muutamia hidastavia tehtäviä, kuten juuri tuo digiohjelman laatiminen, digiohjelman toteutusmallin (DOT) lanseeraus yliopistossa ja Digivisio 2030 -hankkeen käynnistyminen, muutamia mainitakseni. Niistä kuulette lisää tulevissa postauksissa.

Tässä blogissa kerrotaan Turun yliopiston digitalisaatiotyöstä. Ajatus on pyytää vierailevilta kirjoittajilta juttuja ajankohtaisista, yliopiston digitalisoitumiseen liittyvistä teemoista. Näiden lisäksi kirjoitan itse noin kerran kuukaudessa katsauksia omassa työssäni pinnalla olevista asioista. Vinkatkaa ihmeessä, jos mielessänne on kiinnostava aihe, josta haluaisitte lukea tai kirjoittaa!

Elina Toivanen

Kirjoittaja on yliopiston digiarkkitehti, jonka tehtävä on koordinoida yliopiston digitekemisten suuntaa ja pysytellä ajan tasalla siitä, mitä kaikkea digitalisaatioon liittyvää yliopistolla ja maailmallakin on menossa.

Categories: Digiarkkitehdin kertomaaKeywords: