Digiohjausryhmä suhteessa yliopistoon

Digiohjausryhmä: palvelujen tuottajien ja käyttäjien kohtauspaikka

Ohjausryhmien tarkoituksena on edistää yliopiston strategian ja toimenpideohjelmien toteutumista, tiedon välitystä sekä ohjata ja seurata yliopiston keskeisiä toimintoja ja toiminnan laatua.

– Turun yliopiston johtosääntö 28 §

Yliopistoon perustettiin rehtorin päätöksellä digiohjausryhmä loppuvuodesta 2021. Päätöksen mukaisesti digiohjausryhmän rooli on neuvoa-antava, valmisteleva ja keskusteleva – päätöksiä se ei kuitenkaan varsinaisesti tee. Ryhmä kokoontuu neljästi vuodessa seuratakseen digiohjelman etenemistä ja käydäkseen keskustelua digiohjelman toimenpiteistä ja kehityksen painopisteistä.

Keiden kuuluisi kuulua digiohjausryhmään? Asia ratkaistiin siten, että pyydettiin tiedekuntia ja ylioppilaskuntaa yksinkertaisesti vain nimeämään edustajansa sinne. Kun näin syntynyt lista pysyi kohtuullisen – parinkymmenen hengen – kokoisena, todettiin, että mitäpä sitä kiinnostuneita pois karsimaan, siis tervetuloa mukaan! Meillä on nyt siis digiohjausryhmä, johon kuuluu edustajia jokaisesta tiedekunnastamme, ylioppilaskunnasta ja yliopistopalveluista. Ohjausryhmän puheenjohtaja on digijohtaja Jani Leino, sihteeri johdon assistentti Nina Ellfolk ja valmistelijana toimin minä. Jos mielessäsi siis on asia, jota toivoisit digiohjausryhmän käsittelevän, kannattaa ottaa allekirjoittaneeseen yhteyttä. Myös kenellä tahansa digiohjausryhmän jäsenellä on oikeus tuoda asioita ohjausryhmän käsiteltäväksi.

Ensimmäisessä digiohjausryhmän tapaamisessa tammikuussa 2022 kerättiin ajatuksia siitä, mitä ryhmäläiset toivovat ohjausryhmätoiminnalta. Heti aluksi esille nousi ajatus siitä, että tämä ryhmä on tapaamispaikka, jossa palvelujen tuottajat ja käyttäjät kohtaavat. Paljon keskusteltiin yhteistyön tekemisen tärkeydestä ja siitä, miten yhteinen toive on saada digitalisaatiosta helpotusta arjen askareisiin. Mietittiin, miten tutkijoita (toki myös opettajia ja muitakin yliopistolaisia!) voitaisiin tukea digitalisaatiossa ja käytiin keskustelua digiohjausryhmän tavoitteista. Käytyjen keskustelujen pohjalta todettiin, että ryhmässä on todella paljon monipuolista osaamista- mahtava porukka siis tukemaan yliopiston digikehitystä! Itse muistan kokouksen aikana esittelyjä ja keskustelua kuunnellessani ihastelleeni, miten oma maailmankuvani jo tuossa ensimmäisessä kokouksessa avartui silmissä, kun keskustelu virtasi digitalisaation trendeistä digipedagogiikkaan, sieltä viimeisimpiin teknisiin tutkimustuloksiin ja yhä edelleen digitalisaation mahdollisuuksiin. Siis todella laaja-alaista näkemystä, ja lisäksi mieltä lämmitti huomata, että visioiden ohella tällä porukalla on myös vankka ymmärrys käytännön realiteeteista: pää pilvissä ja jalat tukevasti maassa!

Digiohjausryhmä on nyt tähän mennessä käsitellyt kokouksissaan digiohjelman eri osa-alueita. Aluksi sukelsimme oppimisen ja opettamisen maailmaan, sitten syvennyimme tutkimuksen tarpeisiin ja sieltä jatkoimme matkaa kumppanuudet ja vaikuttavuus -teemaan, alustajinamme aina kunkin osa-alueen asiantuntijat. Käsiteltävänä on ollut myös ajankohtaisia aiheita, kuten esim. Peppi-opintotietojärjestelmä ja monivaiheinen tunnistautuminen (MFA). Korkeakoulujen yhteinen Digivisio 2030 -hanke on ollut digiohjausryhmän asialistalla kokouksesta toiseen ja juuri äskettäin digiohjausryhmä päätti ottaa tehtäväkseen Digivisio 2030 -hankkeen ohjaamisen Turun yliopistossa. Jatkossa siis kokoonnumme noiden neljän kokouksen lisäksi myös aina ennen Digivision yleiskokouksia ja mukaan näihin kokouksiin on kutsuttu Digivisio-kehittämistyön asiantuntijoita. Digivisio on sen verran iso asia, että se ansaitsee oman blogipostauksen – siitä siis lisää myöhemmin!

Turun yliopiston digiohjausryhmän jäsenet (vaatii sisäänkirjautumisen)

Digivisio 2030 Turun yliopistossa (vaatii sisäänkirjautumisen)

Categories: Digiarkkitehdin kertomaaKeywords: