UTUbox

UTUbox: Ota tai jätä – tavaroiden välittämisen uusi tulevaisuus

Kampukselle on ilmestynyt pakettiautomaatin näköisiä laatikostoja, jotka kyljessä lukevasta UTUbox-tekstistä ja ikkunoiden läpi pilkottavista läppäreistä päätellen eivät kuitenkaan taida olla ihan vain postin välittämiseen tarkoitettuja. Saimme IT-palvelupäällikkö Miikka Kairisen kertomaan, mistä tässä on kyse.

Kertoisitko lyhyesti, mikä on UTUbox ja mihin sitä käytetään? Näyttää pakettiautomaatilta…

– Pähkinänkuoressa UTUbox on tavaroiden jakelujärjestelmä. Vastaavaa tekniikkaa käytetäänkin nimenomaan muun muassa Postin pakettiautomaatteina. Yliopistolla on vastaavanlaisia tarpeita, kuin esimerkiksi Postilla, mutta sen lisäksi lainattavien laitteiden saatavuus kellon ympäri on UTUboxilla mahdollista. Alkuvaiheessa UTUbox tuottaa lainalaitepalvelua (tietokoneita, AV-varusteita), sekä mahdollisuuden tavaroiden toimittamiseen ja vastaanottamiseen.

Mistä syntyi idea tällaisesta palvelusta?

– Korkeakoulukentällä on erilaisia tapoja tuottaa esimerkiksi tietokoneiden lainauspalvelua. Meidän tuli löytää monipuolinen ratkaisu lainattavien laitteiden saatavuuden parantamiseksi, joka samalla mahdollistaisi muun aikariippumattoman tavaroiden logistiikan kampuksella.

Ketkä kaikki voivat käyttää UTUboxia? Ilmeisesti tämä on vain yliopistolaisille?

– Palvelu on alkuvaiheessa vain yliopistolaisille, eli opiskelijoille sekä henkilökunnalle. Kaikki yliopistolaisten aktivoidut tulostuslätkät toimivat suoraan UTUbox-palvelussa kirjautumiseen.

Miten UTUboxia käytetään? Tässä näyttäisi olevan tällainen pieni näyttö ja jokin lukijalaite.

– UTUbox toimii yliopiston kulku-/tulostuslätkällä. Lokerikkoon voi lätkällä kirjautua lukijalaitteen (tabletti) kautta, valitsemalla ensin ”Kirjaudu” ja sen jälkeen lätkää lukijalle näyttämällä.

Eikös tässä ole riski, että tavara jää palauttamatta tai että palvelua väärinkäytetään?

– Toki riski väärinkäytöksille on olemassa, mutta vastuuhenkilöt seuraavat palvelun toimintaa ja mahdollisiin väärinkäytöksiin puututaan. UTUbox myös muistuttaa lainattujen tavaroiden palautuksesta, jos palautusaika on päässyt unohtumaan. Toivomme tietenkin, että jokainen palvelua hyödyntävä toimii asianmukaisesti, jotta kaikki voimme hyötyä sen hedelmistä.

Palvelu on juuri lanseerattu. Miten se on otettu vastaan ja onko vastaan tullut yllätyksiä?

– UTUbox-konsepti on saanut jopa jo ennen varsinaista lanseerausta uteluita muista pohjoismaisista korkeakouluista. On tietenkin mukava kuulla, että kiinnostusta aiheeseen löytyy. Nyt tosiaan keräämme kokemuksia konseptin toimivuudesta yliopiston tarpeisiin. Lähtökohtaisesti, kun palvelua olemme esitelleet, kovin innostunut vastaanotto sille on poikkeuksetta tullut. Käyttöönoton osalta emme aivan päässeet alkuperäiseen aikatauluun, ja ehkä joitain viilauksia palvelun sisältöön pitää vielä matkan varrella tehdä. Saattaapa joku palvelun käyttäjä törmätä esimerkiksi erikoisiin sanavalintoihin palvelun eri kieliversioissa.

Mihin kaikkeen UTUboxia voi käyttää? Voiko sillä välittää suklaapatukoita kaverille?

– Nyt palvelun alkuvaiheessa käytettävissä on opiskelijoiden osalta kannettavien tietokoneiden lainaaminen 4 tai 8 tunnin ajaksi. Henkilökunnalle käytettävissä on tietokonelainauksen lisäksi joitakin lainatuimpia AV-teknologioita, kuten eReppu tai konferenssikamera. Palvelu mahdollistaa myös tavaroiden toimituksen ja vastaanoton. Toimitusten, tai tavaralähetysten, tekeminen edellyttää kuitenkin asiasta sopimista digipalveluiden kanssa. Toimitusten vastaanotto taasen toimii kaikilla käyttäjillä – eli suklaapatukan voi vastaanottaa jokainen, mutta lähettää vain erikseen sovitusti.

Nyt alkaa tulla ideoita, miten tätä palvelua voisi hyödyntää. Kehen voin olla yhteydessä ja onko jotain, mitä kannattaa ennen sitä huomioida?

– Digipalvelut käy keskusteluita muun muassa toimitilapalveluiden sekä kirjaston kanssa UTUbox-konseptin hyödyntämisestä eri palveluprosesseissa. Jos mieleen juolahtaa hyviä hyödyntämistapoja, voi siitä lähettää tuttuun tapaan kehitysehdotuksen Helpdeskille (helpdesk@utu.fi). Helpdeskin kautta viesti löytää perille oikealle taholle.

Miikka Kairinen
Haastateltavana IT-palvelupäällikkö Miikka Kairinen