Ryhmätyöskentelyä DOT-suunnittelupäivässä

Jakso 4: kesälomailua vai työssä ahertamista?

Neljäs jakso. Neljännet suunnittelupäivät. Kesäloma häämötti jo nurkan takana, kun juhannusta edeltävällä viikolla kokoonnuimme Arcanumiin. Aava-auditorio, Luoma-tila ja ympäröivät pientilat tarjosivat toistaiseksi parhaat puitteet näille suunnittelupäiville – tilaa oli sopivasti, huoneet lähellä toisiaan ja sohvat ja säkkituolit vapauttivat mukavasti tunnelmaa.

Suunnittelupäivien väliin oli viime kerran toiveiden johdosta sijoitettu yksi tyhjä päivä, eli kokoonnuimme yhteen maanantaina ja keskiviikkona. Tiistaina osa porukoista tarkensi suunnitelmia, osa taas käytti ajan juoksevien asioiden hoitamiseen. Etukäteen mietitytti, katkaisisiko välipäivä suunnitteluun keskittymisen, mutta sehän toimi vallan mainiosti! Välipäivän aikana oli syntynyt oivalluksia, toimittajat oli keretty saada kiinni ja toisaalta sähköpostilaatikot tasattua ensimmäisen päivän jäljiltä. Päivien päätteeksi keskusteltiin, miten jatketaan ja valtaosa toivoi jatkamista tällä mallilla, eli näin jatketaan nyt ainakin seuraavalla kerralla.

Jälkimmäiseen päivään toi lisäjännitystä Arcanumilla aamutuimaan pidetty sähkökatkoharjoitus. Saimme tästä tiedon vasta viime tipassa, mutta sen verran aikaisin kuitenkin, että kerkesimme myöhäistää aloitusaikaa tunnilla. Tuli todettua myös käytännössä, että kyllä vaan sähkökatkon jälkeen ottaa aikansa, että tietotekniset laitteet saadaan jälleen nostettua ylös. Kiitos osallistujille kärsivällisyydestä ja avusta teknisten haasteiden keskellä! Tällä kertaa suunnittelussa nousi aiempaa vähemmän esille business ownereiden ratkaistavia haasteita. Edelleen ongelmana on tekemisen kasaantuminen tietyille käsipareille ja porukoille. DOT:n myötä tämä tekemisen kasaantuminen ja sen aiheuttavat asiat on saatu näkyviksi, mutta tällä kertaa konkretisoitui se, että ei DOT itsessään ongelmaa ratkaise, vaan meidän itsemme se on tehtävä. Alkavassa jaksossa kokeillaankin nyt esimerkiksi palvelualustat ja -järjestelmät -toiminnossa sitä, että käsitellään tähän porukkaan liittyvät kehityskokonaisuudet ensin toiminnon asiantuntijoiden kesken. Tarkoitus on saada jo siinä vaiheessa tunnistettua ne kehityskokonaisuudet, joiden välillä on tehtävä valintoja eli joiden kaikkien tekemiseen käsiparit eivät riitä. Ja vasta sitten viedään kehityskokonaisuudet priorisoitavaksi digipalveluiden johtoryhmässä. Toivottavasti näin saisimme vähitellen tekemisen määrää kohtuullistettua.

Suunnittelupäivissä palattiin jälleen miettimään sitä, että priorisointi tosiasiassa tapahtuu feature-tasolla. Kehityskokonaisuudet/epicit ovat hyödyllisiä siinä, että asioita saadaan niputettua ja priorisoitavien asioiden määrä pidettyä hallittavana, esittelykelpoisena, mutta silloinkin taustalla vaikuttavat featuret. Kuluneen jakson aikana kokeiltiin WSJF-priorisointimallia ja sekin avasi silmät sille, että tehtäviä kannattaisi palastella pienempiin kokonaisuuksiin eikä koittaa ahmia elefanttia kokonaisena. Itse muuten pidin kovasti tuosta mallista, lähinnä siksi, että sen myötä syntyi hyvää keskustelua ja paljon selkeämpiä perusteluja sille, miksi jonkun asian täytyy olla prioriteettilistan kärjessä. Ymmärsin esimerkiksi vasta niiden keskustelujen myötä, että eräskin vaatimattomalta kuulostava raportti on aivan keskeinen, koska yliopiston rahoitus riippuu siitä…

Tälläkin kertaa suunnitelmat saatiin tehtyä ja aikataulu tuntui jopa sen verran väljältä, että ehdotettiin, voitaisiinko suunnittelupäivät jatkossa pitää yksipäiväisinä tai aloittaa päivät selvästi myöhemmin. Koska kyseessä tällä kertaa oli kuitenkin kesälomajakson suunnittelu, ei nyt ainakaan vielä seuraavalla kerralla lähdetä typistämään suunnitteluaikaa – voi olla, että syksyllä olisimme muuten samassa tilanteessa kuin mistä DOT:n alkuaikojen jälkeen pyristelimme eroon. Suunnittelupäivissä hyvää on juuri se, että niissä on aikaa istahtaa kiireettömästi alas miettimään ja ideoimaan tulevaa. Ja kun tekemistä ei ole liikaa, kerkeää myös kysellä kasvotusten vihdoin siltä harvoin näkemältään työkaverilta mielessä kuukausia muhineet kysymykset. Itsekin tuli siirrettyä lennossa MPASS-ymmärrystäni IdM-väelle, kun nyt vihdoin oli sille hyvä hetki – kuukausien “sitten kun on hyvä hetki”-ajattelun jälkeen.

Ja tällainen lista suunnittelupäivissä saatiin aikaiseksi. Tämäkin lista konkretisoi sitä, kuinka käytäntö pyörii featureiden ympärillä – jos nämä liikennevalot olisi kirjattu epiceittäin, paljon arvokasta tietoa jäisi saamatta. Jätin muuten tuohon tarkoituksella näkyviin myös pois jätetyt tehtävät. Niissä tyypillisesti on todettu, että käsiparit eivät riitä tekemiseen tai on muita syitä, joista johtuen on todettu, että tekeminen voidaan jättää myöhempään. Tällaisenaan tämä lista on taatusti hankala hahmottaa sellaiselle, joka ei näiden asioiden parissa työskentele ja osaan näistä olikin kirjattu tavoiteltuja hyötyjä (jotka jätin pois, jotta taulukko mahtuisi paremmin tähän…). Jatketaan kehittymistä.

✅ uskotaan, että tehtävä toteutuu; ⚡ toteutumiseen liittyy epävarmuuksia (esim. toimittaja, resurssipula); ⛔ ei toteudu

Jakson 4 kehityskokonaisuudet

Prio Kehityskokonaisuuden (epicin) nimi Jakson tavoitteet ja/tai featuret
0 Digiohjelma Digiblogiin juttu jakson 3 demosta ja jakson 4 suunnittelupäivistä✅
RTE-varahenkilön perehdyttäminen✅
Arvovirtojen kytkeminen vuosisuunnitteluun ja budjetointiin✅
1 MFA ✅ MFA-valmistelu:
✅ SAP S/4HANA MFA:n piiriin
✅ Horizon kertakirjautumisen ja MFA:n piiriin: Kokeillaan ratkaisua testiympäristössä.
✅ Seafile kertakirjautumisen ja MFA:n piiriin: Kartoitetaan erilaiset kirjautumisvaihtoehdot ja niiden yhteensopivuus
✅ VPN kertakirjautumisen ja MFA:n piiriin: Kartoitetaan ratkaisuja
✅ REDCap kertakirjautumisen ja MFA:n piiriin
✅ Tietovarasto kertakirjautumisen ja MFA:n piiriin: Selvitetään miten kannattaa toteuttaa.
✅ Normaalikoulujen palvelut: Selvitystyötä
2 Tiedolla johtaminen Julkaisuraportin ensimmäinen kehitysversio valmis Feature ✅
Opintopisteraportoinnin ensimmäinen kehitysversio valmis Feature ⚡
3 eRekry Jakson tavoite: Toimivan ympäristön rakentaminen (TA) sekä tekninen testaus ✅
4 Tohtorikoulun hakujärjestelmän uudistus Edellisestä jaksosta jääneet parannukset UGIS-portaaliin ✅
Väitöskirjatutkijoiden vuosiraportointi UGIS-portaaliin: uudelleenkirjoitettavat lomakkeet ja vastausajan ajastus.  ✅
Aloitetaan suunnittelemaan ja tutkimaan rajapintaa Opintopolkuun väitöskirjatutkijan opiskeluoikeuden hakua varten. ✅
5 Digivisio Pilotti 2.0 ✅
Viestintä✅
Tarjottimen sisältötuotanto ja sisäinen kehittäminen✅
6 RHEL-palvelimista luopumista ✅ Palvelimista luopumista
7 Työpistevaraukset Asiossa -pilotin (pilvi) siirto tuotantoon (asio.utu.fi-palvelimelle) ✅  Feature: Asio.utu.fi:hin tilavarauskomponentin määrittely ja kirjautumisen toteutus.
8 Prosessien digitalisointiväline ✅ Hahmotetaan tarpeet ja tarjonta, niin että seuraavassa jaksossa on suoraviivaista jatkaa vertailua
9 Oraclen Javasta luopuminen ⚡ Edistetään luopumista, SSO ja Peppi haastavimmat
10 UTUKandi ✅Lomakkeet valmiit
⚡Julkaisutoiminnot toteutettu
11 UTUCRIS-uudistus / Converiksen uudelleenasennus Uusi Converis-tietomalli on määritetty ja dokumentoitu ✅
Muut valmistelut uudelleenasennukselle on hyvässä vauhdissa ✅
Arvio Clarivatelta ostettavasta työstä on alustavasti hahmotettu ⚡
12  Always on VPN ✅ clientien reitityskonfiguraatio;
✅ Trusted Network Detection -ongelmaan korjaus
✅ clientien siirto DA -> AOVPN;
✅ tuen koulutus;
✅ uutisointi;
13 Kumppanuuksienhallinta Kumppanuuksienhallinnan kick-off-tilaisuus pidetty (14.8.)✅
Valmisteluvaihe on saatu päätökseen (työpajat pidettyä)✅
14 Konstan korvaaminen ⛔ siirretään syksyyn koska kapasiteetti ei riitä
Vaatimusmäärittely ⚡
Kilpailutus ⚡
15 Ristiinopiskelupalvelun käyttöönotto ✅Asennus tehty tuotantoon
✅Tuotantokäyttöönoton tekniset valmistelut tehty
16 Sähköisten otteiden ja todistusten kehittäminen ✅Atomin käyttöönottopäätös tehty (kyllä/ei)
⚡Hankintasopimus tehty
⚡Käyttöönottoprojekti aloitettu
17 UTUshop ✅Ohjelmistokatalogin käytöstä poisto;
✅SSOn vaihto Keycloakille (MFA-epic) (ellei ole jaksoa ennen valmis)
✅Edellisen jakson kehitykset tuotantoon (UTUpay, SSO-redirect, Ohjelmistot-välilehti);
✅Jakson loppupuolella uusien PROD ja QA sekä DB-palvelinten käyttöönoton aloitus;
18 SAP HANA Mahdolliset muutokset rajapintoihin (Ei pitäisi tulla muutoksia) ⚡
Työpajat (Talous) ✅
Tekniikka ja tietoturva ✅
19 Kemikaalitietokannan uudistus Cheminventoryn käyttöönottopäätös on valmis ✅
Koulutusmateriaali ja intran ohjeet yms. materiaalit viimeistelty ✅
Koulutuspäivämäärät päätetty ja kutsut lähetetty ✅
ChemInventory Tools julkaistu ✅
Kertakirjautumiset otettu käyttöön ✅
Asennus jaettu kahdeksi Enterpriseksi ✅
UTU:n site hierarkia ja Inventoryt luotu uudestaan ✅
20 OpenIRIS TY on liittynyt OpenIRIS-yhdistykseen ✅
21 Videoiden automaattitekstitys käyttöön Echossa ✅ Echoon on tullut videoiden tekstitystoiminto. Tavoitteena on saada se käyttöön yliopistolla syksyksi. Tarvitaan ohjeistusta ja uutisointia.
22 Mediapankki ⛔ Siirretään jaksoon 5: kapasiteetti ei riitä
23 Request Tracker 5 ✅Testiympäristön viimeistely;
✅Tuotantoympäristön asennus;
✅ Testijonojen siirtoja;
24 Webhotellin alustauudistus ✅ Uuden alustan POC on toteutettu
✅ Syksyllä toimiva alusta vanhan rinnalla
25 Oppimisanalytiikan valmistelua ✅ Feature: Moodlessa analytiikkavalmiin -kurssin ohjeistus.
✅ Feature: Oppimisanalytiikan data-allas
26 Käyttöoikeuksien katselmointiraportti talousjärjestelmiin Käyttöoikeusdatan integrointi tietovarastoon ✅
27 IdM-kehitys 1) Kehitysbacklogin läpikäynti ja siirto Todo:hon ✅
2) Tietovarastosiirtojen ajastusten kehitys ✅
5) Väitöskirjatutkijoiden nimikkeiden, sähköpostiosoitteiden ja oikeuksien selvitys ⚡
7) Haka-IdP:n käyttäjähallinnon kuvauksen päivitys ✅
8) MPASSid ⚡
9) Keycloak käyttöönotto ✅
10 ) Tietojen luovutuksen hyväksynnälle uusi sijoituskohde. ✅
11 ) Admin tunnus muutokset ja testaus ✅
12 ) eRekry ✅
28 Moodlen kehittäminen ⚡ Feature: Peppi-moodle arviontien integrointi jatkuu
✅ Feature: Muutoshallintaprosessista sopiminen.
✅ Feature: Asennetaan testiympäristö.
✅ Feature: Kuormankeston kehittäminen
29 Teams opetuskäytössä jatkuu Teams opetuskäytössä jatkuu: Intran ohjeiden päivitys (myös esimerkkejä käyttötavoista) ja blogi-artikkeli.  ✅
30 Päätelaitepolitiikka ⚡ Politiikan hiontaa;
⚡ Politiikan käsittely hallintoryhmässä;
⚡ Politiikan esittely johtoryhmässä;
31 MDM-käyttöönoton valmistelu Matkapuhelimet:
✅ Android-EMM rekisteröinti selvitettävä (Workspace One, Google ja SamsungKnox);
✅ iOSilla appien hankinta ASM:n kautta / ostaminen jakelu  Teams, Zoom;
⚡ sama androidille, odottaa EMM-integraatiota;
✅ Rajoitusprofiilien luonti iOS / android (jos on tarvetta);
✅Mac-laitteet;
✅Mac-hallinnan käyttöönoton valmistelu Aerion Oy:n konsultin kanssa;
⚡Helpparin laitteita DEP-rekisteröity (jos sopivia laitteita löytyy);
⚡Laitteen DEP-jälkirekisteröinti;
✅Rajoitusprofiilien läpikäynti;
✅SCEP/UTU Staff-varmenne;
✅Wiki-päivitykset;
32 Verkko-oppimisympäristön järjestelmien ja työkalujen selkeyttäminen ja tarpeisiin vastaaminen (jatkuu aktivointityökalujen osalta) Whiteboards: Teamsin whiteboardin ja parin muun aktivointityökalun toiminnallisuuksien selvitys ja käytön ohjeistus Miro ja ConseptBoard GDPR ja hintaselvitys  ✅
33 Snipe-IT ⚡Ohjelmistolisenssien syöttäminen järjestelmään;
⚡Lisenssiraportoinnin pilotointi;
⚡Integraatioiden selvitys, esim. SSO;
34 Peppi: kehitys H2/2023 ✅Peppi 4.4.x -versiopäivityksen valmistelu tehty testiympäristössä
✅Opinto-opasasennukset muille yliopistoille tehty tilausten mukaisesti
⚡ÅA ja Novia testiympäristöjen yliheitto Ubuntu-palvelimille ja Kubernetekselle tehty
✅HT/TT -arvosteluasteikko otettu käyttöön ja tarvittavat muutokset Examiin, Exam-rajapintaan ja Moodleen tehty
✅Opiskelijan työpöydän etusivumuutokset tehty suunnitellusti
✅Tutkintoon johtamattoman koulutuksen todistusten kehitys valmis suunnitelluilta osin
✅Avoimen yliopiston raporttipaketin käyttöönotto suoritettu
35 Opiskelijan mobiilisovelluksen kehitys ✅Kerroskarttojen kehittäminen
36 Kv-maisterihakemusten käsittelyn tuki ✅Ratkaisun suunnittelu valmis
✅ Toteutustapa valittu
37 Väitöskirjatutkijoiden tasavertainen asema rahoituksesta riippumatta ✅ Tarkentava palaveri
38 EC2U-hanke: tekniset ratkaisut ✅Opintotietorajapinta julkaistu
✅EC2U-opiskelijakorttiselvitys tehty
✅Open Badge -selvitys tehty
39 Kiinteistönhallinta SSAS datasetin mallinnus ja malliraportti ✅
40 Digipalvelujen wikialustan vaihtaminen Kirjautumisen toteuttaminen ✅
Migraation testaus ✅
41 WWW ✅ Siirtyminen Drupal 9.4 -> 9.5
✅ eRekryn työpaikkailmoitukset www-sivuille (avoimet kaikille fi+en, tohtorikoulu fi+en)
42 Omat tiedot  ⛔ kapasiteetti ei riitä
43 Forms ✅ Väitöskirjatutkijan JOO-lomake (dl elokuu)
✅ Kokonaisuusmerkinnän muutokset (dl 1.8.)
✅ Yliopistositoumuksen uuden version viilaukset
✅ AHOT: sci/tech-prosessin muutos (uusi versio)
✅ Ulkomaan etätyösopimus: palautustoiminnon korjaus
✅ Sivutoimi: ulkomaan sivutoimen lisätiedot
✅ Maksuaikakortti: tekstien tiivistys
✅ eRekryn rajapinnat (haut kiinni 25.9., uusi aukeaa 1.10., ensimmäiset valinnat tod.näk. kuun lopussa)
44 Organisaation hallinta ⛔ kapasiteetti ei riitä
45 Tiedonhallinta: tiedonhallintamalli ✅ Uuden tietojärjestelmän muistilistan julkaisu
✅ Tietovarannot ja -aineistot: kuvausten eteenpäin vienti
✅ Toimintaprosessit: pilottien suunnittelu
⛔ Arkin API-liittymien eteenpäin vienti – siirretty/odottaa (resurssipula)
⛔ Arkki – tietojärjestelmät – siirretty/odottaa (resurssipula)
⛔ Sopimuksen mukaiset oikeudet > tietojärjestelmien käyttöoikeudet – siirretty/odottaa (resurssipula)
⛔ Integraatioiden kuvausten jatkosuunnittelu/automatisoinnin suunnittelu – siirretty/odottaa (resurssipula)
46 Asta- arkiston käyttöönottoprojektin loppuun vienti Tuotannon palvelinten päivitys (server ja sql päivitetty) ✅
Tuotannon versionvaihto✅
Tuotannon versionvaihdon jälkeinen testaus ✅
Arkiston Forms integraatio ✅
Mahdolliset uudet käyttäjäryhmät ⚡
47 Asta-asianhallinta: cloud meeting Toimielinten tilaus (IF) ✅
Toimielinten luonti Astaan (Asiakirjapalvelut) ✅
Siirto testistä tuotantoon ⚡
48 Tietovaraston palvelimien OS-päivitys (2012 -> 2019) Aliaksen ja datasync testaus ✅
49 Uuden tietovaraston käyttöönotto (IdM:n lähdetaulujen migrointi db-varasto-01:lle) ⛔ kapasiteetti ei riitä
50 Tietoturvakoulutukset Tietosuojamateriaalit ja -testi valmiit ✅
eOppiva tietoturvamateriaalien lisääminen tietoturvatestin yhteyteen ✅
51 Apialustan uudistaminen ⛔ kapasiteetti ei riitä
52 Alumnialusta Tie lanseeraukseen ✅
53 Safean versiopäivitys Integraatio uudelle palvelimelle. Migraatiovaiheen jälkeinen vanhan integraation poisto/siivous ⚡
53 Webhotellin teemauudistus ✅ Uuden teeman beta/RC  valmis. Pilottiyksiköiden sivustojen toteutus aloitettu. Ohjeistukset teko aloitettu.
Categories: Suunnittelupäivät

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *