Antti Tarposen yhdessä tekoälyn kanssa tuottamia kansikuvavaihtoehtoja digiblogille

Tekoälyltä vinkkejä kesän aikana hauduteltavaksi

Pyysin ChatGPT:ltä esimerkkejä, miten tekoälyä voitaisiin hyödyntää yliopistossa tutkijan, opettajan ja opiskelijan tukena. Tässäpä muutamasta vastauksen palasta koottu ja vähän vielä itse viilailtu ideariihen lopputulos kesän ajaksi hautumaan! Jutun lopusta löydät linkkien kautta lisätietoa siitä, miten tekoäly Turun yliopistossa on kevätlukukauden aikana ollut esillä.

Tekoälyn hyödyntäminen yliopistomaailmassa: innovaatioita ja mahdollisuuksia

Kesä tarjoaa upean tilaisuuden tutustua uusiin mahdollisuuksiin ja ideoihin. Tekoälyllä on valtava potentiaali mullistaa yliopistomaailma, ja tässä blogipostauksessa jaamme ideoita siitä, miten se voi auttaa tutkijoita, opettajia ja opiskelijoita.

  1. Tutkimusprosessin tehostaminen: Tekoäly voi olla suureksi avuksi tutkijoille tiedonhankinnassa ja analysoinnissa. Kuvitelkaa, että voitaisiin kehittää tekoälypohjainen hakujärjestelmä, joka pystyy seulomaan valtavan määrän tieteellisiä artikkeleita ja tarjoamaan oleelliset tiedot tutkijoiden käyttöön. Tekoäly voi myös auttaa tutkijoita tunnistamaan ja ennustamaan tieteellisiä läpimurtoja analysoimalla valtavia tietokantoja ja havaitsemalla hienovaraisia yhteyksiä eri tutkimusalojen välillä.
  2. Yksilöllinen opetus ja oppiminen: Tekoälypohjaiset oppimisalustat voivat mukautua opiskelijoiden yksilöllisiin tarpeisiin ja oppimistyyleihin. Esimerkiksi älykkäät oppimisohjelmat voivat seurata opiskelijoiden edistymistä ja tarjota räätälöityjä tehtäviä ja palautetta. Tekoäly voi myös tunnistaa opiskelijoiden vahvuudet ja heikkoudet ja ehdottaa sopivia kurssivalintoja, jotta he saavuttavat omat tavoitteensa tehokkaammin.
  3. Henkilökohtainen neuvonta: Yliopistot voivat hyödyntää tekoälyä tarjotakseen parempaa opinto-ohjausta ja uraneuvontaa opiskelijoilleen. Tekoäly voi analysoida opiskelijoiden tietoja, kuten kurssisuorituksia ja kiinnostuksen kohteita, ja antaa heille henkilökohtaista neuvontaa tulevien urapolkujen ja opintopolkujen suhteen. Tällainen ohjaus voi auttaa opiskelijoita tekemään tietoisempia päätöksiä ja saavuttamaan menestystä omalla alallaan.
  4. Kielenkääntäjä tutkijoille: Yliopistoissa toimii monia kansainvälisiä tutkijoita, jotka voivat kohdata kielimuureja. Tekoälypohjaiset käännöstyökalut voivat auttaa heitä kommunikoimaan ja jakamaan tietoa helpommin kollegoidensa kanssa ympäri maailmaa. Lisäksi tekoäly voi auttaa tutkijoita löytämään käännöksiä eri kielistä tutkimusmateriaaliaan varten, jolloin kielitaidon puute ei olisi enää este tiedon saavutettavuudelle.
  5. Data-analyysi ja ennustemallit: Tekoälyllä on kyky käsitellä valtavia määriä dataa ja tunnistaa siitä kuvioita, yhteyksiä ja trendejä. Tutkijat voivat hyödyntää tekoälyä datan analysoinnissa ja ennustemallien kehittämisessä. Tekoäly voi auttaa tunnistamaan merkittäviä muuttujia, luomaan monimutkaisia malleja ja ennustamaan esimerkiksi tietyn ilmiön kehitystä tulevaisuudessa. Tämä auttaa tutkijoita tekemään syvällisempiä ja tarkempia analyyseja sekä löytämään uusia näkökulmia tutkimusaiheisiinsa.
  6. Tiedon visualisointi: Tekoäly voi auttaa tutkijoita luomaan vaikuttavia ja informatiivisia visualisointeja tutkimustuloksistaan. Monimutkainen data voidaan esittää selkeällä ja helposti ymmärrettävällä tavalla tekoälyn avulla. Tämä auttaa tutkijoita havainnollistamaan tuloksiaan ja esittämään ne visuaalisesti houkuttelevalla tavalla. Visualisointien avulla tutkimustulokset voidaan jakaa laajemmalle yleisölle ja edistää tietoisuutta tutkimuksen tuloksista.
  7. Automaattinen arviointi: Tekoäly voi tukea opettajia arviointiprosessissa. Esimerkiksi monivalintatehtävien automaattinen arviointi tekoälyn avulla voi säästää opettajien aikaa ja resursseja. Tekoäly voi myös analysoida opiskelijoiden vastauksia avoimiin kysymyksiin ja tarjota alustavia arvioita, jotka auttavat opettajia tehokkaassa arviointityössä.
  8. Opiskelijoiden hyvinvoinnin tukeminen: Tekoälypohjaiset järjestelmät voivat auttaa tunnistamaan opiskelijoita, jotka ovat vaarassa pudota pois opinnoistaan tai kohdata oppimisvaikeuksia. Analysoimalla opiskelijoiden käyttäytymistä, suorituksia ja muita tietoja, tekoäly voi havaita mahdolliset ongelmat varhaisessa vaiheessa ja tarjota tarvittavaa tukea, kuten ohjausta, mentorointia tai resurssien jakamista.
  9. Virtuaaliavustajat: Tekoäly voi toimia virtuaaliavustajana opettajille ja opiskelijoille. Ne voivat vastata kysymyksiin, tarjota tukea ja opastusta, antaa reaaliaikaista palautetta ja auttaa käyttäjiä navigoimaan eri opetus- ja oppimisalustoilla. Virtuaaliavustajat voivat myös tarjota tiedonhakuapua ja vinkkejä tehokkaaseen tiedonhallintaan, mikä säästää aikaa ja helpottaa päivittäistä opiskelu- ja työrutiinia.
  10. Rutiinitoimintojen tekeminen: Tekoäly voi avustaa tutkijoita tutkimusartikkelien kirjoittamisessa ehdottamalla rakenteellisia ja sisällöllisiä parannuksia sekä tarkistamalla viittausten oikeellisuutta. Tekoäly voi tarjota kielentarkistusta ja kieliopillista apua tutkijoiden kirjoittamille tutkimusartikkeleille ja raporteille.

Nämä ovat vain muutamia esimerkkejä siitä, miten tekoäly voi auttaa yliopistoyhteisöä. On tärkeää huomata, että nämä esimerkit ovat hypoteettisia ja vaativat edistynyttä tekoälyä toteutuakseen täysimääräisesti. Teknologian kehitys jatkuu nopeasti, ja uusia innovaatioita syntyy jatkuvasti. Tekoälyn avulla voimme rakentaa älykkäämmän, tehokkaamman ja paremmin yksilölliset piirteet huomioivan yliopiston.

Odotamme innolla näiden ideoiden kehittämistä ja niiden soveltamista yliopistoissa. Pidetään mielessä, että tekoälyn hyödyntämisessä on myös huomioitava eettiset ja yksityisyyteen liittyvät näkökulmat. Kehitetään tekoälyä vastuullisesti ja hyödynnetään sen potentiaalia yhteiskunnan parhaaksi.

Toivotamme kaikille lukijoille antoisaa ja inspiroivaa kesää tekoälyn parissa!

Tekoäly Turun yliopistossa

P.S. Tämän blogin kansikuvan on tekoälyllä loihtinut Antti Tarponen yliopiston viestinnästä. Jutun kuvituksessa vaihtoehtoisia kansikuvia.

Categories: Vieraskynä

2 vastausta artikkeliin “Tekoälyltä vinkkejä kesän aikana hauduteltavaksi”

  1. PRYn järjestämässä Academic Summit -tilaisuudessa aiheena oli tekoälyn hyödyntäminen oppilaitoksissa. Apulaisprofessori Mikko Rönkkö Jyväskylän yliopistosta kiteytti esityksessään hyviä tapoja käyttää tekoälyä oppimisen tukena:

    * Artikkelin lukeminen: tekoälyltä voi pyytää selittämään artikkelin tai käsitteen yksinkertaisemmin
    * Henkilökohtainen tuutori: kun tekoälylle on syötetty kurssin sisältö, se voi vastata opiskelijoiden kysymyksiin ja sparrata opiskelijaa esittämällä materiaalista opiskelijalle kysymyksiä ja arvioimalla opiskelijan antamia vastauksia
    * Ideoiden tuottaminen: tekoälyltä voi pyytää esim. ehdotuksen kurssin rungoksi ja käyttää sitä oman ideoinnin pohjana
    * Oman teksin uudelleenkirjoitus: käännökset eri kielille, oikolukeminen, tiivistäminen, erityyliseksi muokkaaminen, tekstin jatkaminen

    Esityksen lyhennetty versio suomeksi ja englanniksi Mikon YouTube kanavalla

    Tiedoksi, että joissain korkeakouluissa tekoälyn käyttöä käsitellään menetelmäkursseilla. Tässä vielä muutama seminaarista poimittu linkki:

    * Khan Academyn demo tekoälyn käytöstä opiskelijan sparraajana ja apuna kurssilla
    * Microsoftin suunnitelmia tekoälyn integroimisesta Office-sovelluksiin
    * EU:ssa on valmistumassa laki tekoälyn sääntelemiseksi
    * Helsingin yliopiston maksuton verkkokurssi tekoälyn perusteista The Elements of AI

  2. Kiitos kiinnostavasta kirjoituksesta! Muutama kommentti tuli mieleen tekstiä lukiessani.
    1. Tekoälyn käytöstä puhuttaessa on ehdottoman tärkeää nostaa tietoturva-asiat ja eettinen näkökulma. On tärkeä pitää mielessä, että kaikki, mitä tekoälysovelluksiin syötämme, tallentuu todennäköisesti jonnekin ja sitä voidaan käyttää esim. sovellusten koulutusmateriaalina. Data on rahaa ja valtaa, siksi usean sovelluksen käyttö on ilmaista. Tekoälysovelluksia käytettäessä tapahtuu helposti tahatonta tekijänoikeuksien rikkomista. Esimerkiksi, jos opiskelija tiivistää tenttikirjan syöttämällä sen sisällön tekoälysovellukseen, sovellus saa kirjan sisällön itselleen.
    2. Vinkki opetushenkilöstölle: Olemme perustaneet opetuessa yliopistomme opettajille AInspiraatio-nimisen tekoälyaiheisen yhteisön Teamsiin. Ryhmässä voi keskustella tekoälyn opetuskäyttöön liittyvistä asioista ja järjestämme siellä säännöllisesti samaan aiheeseen liittyviä tapaamisia. Lue lisää opetuen blogista: https://blogit.utu.fi/opetuki/2023/08/21/tukea-opettajille-tekoalyn-hyodyntamiseen-opetuksessa/

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *