Opettaja virtuaalimaailmassa

Opetuelta vinkkejä opettajille lukuvuoden alkuun

Syyslukukausi on pyörähtänyt käyntiin ja uusia opiskelijoita tuutoreineen on tällä viikolla vilissyt kampuksella tutustumassa niin yliopiston rakennuksiin ja ravintoloihin kuin piha-alueelle ilmestyneisiin ständeihinkin. Syyskuun alussa lukuvuosi polkaistaan käyntiin yliopiston ja ylioppilaskunnan yhdessä järjestämillä avajaiskarnevaaleilla.

Digipalveluissa lukuvuoden alun huomaa konkreettisimmin yhteydenottojen lisääntyvinä määrinä ja helpdesk tekeekin töitä sormet sauhuten auttaakseen lukukauden aloittamiseen liittyvissä teknisissä pulmissa.

Opetuki-tiimi – opettamisen tueksi

Näin syksyn tullen tiedoksi ja muistutteluna opettajillemme, että meillä Turun yliopistossa on Opetuki-tiimi, jolta saa apua opetuksen kehittämiseen ja oppimisympäristöjen hyödyntämiseen. Jos haaveissasi on vaikkapa MOOC-kurssin laatiminen tai tekoälyn hyödyntäminen opetuskäytössä, kannattaa olla Opetukeen yhteydessä!

Tässä vielä tarkemmin Opetuesta palvelupäällikkö Terja Hakalan kertomana:

Opetukitiimi (vaatii kirjautumisen) antaa pedagogista ja teknistä asiantuntijapalvelua opetuksen kehittämiseen ja oppimisympäristöihin liittyvissä asioissa. Yhdessä opettajien, opetusta antavien yksiköiden ja projektien kanssa kehitämme oppimisympäristöjä, annamme henkilöstökoulutusta ja tarjoamme tukea oppimisen sähköisiin työkaluihin.

Opetuen blogissa kerromme ajankohtaisista opetukseen liittyvistä asioista ja Opetuen järjestämistä tapahtumista ja tilaisuuksista. Julkaisemme myös vinkkejä esimerkiksi opetusteknologiaan liittyvistä asioista opettajien työn helpottamiseksi.

Vuoden alusta lanseerasimme MOOC-tuotantotiimin (vaatii kirjautumisen). Tiimi auttaa MOOCien suunnittelussa ja toteutuksessa. Tiimi tarjoaa apua esimerkiksi käsikirjoittamiseen ja pedagogisen toteutuksen ideointiin, Moodlen käyttöön, sopimusten tekemiseen, tekijänoikeus- ja saavutettavuusasioihin sekä podcastien ja videoiden tekemiseen, editointiin ja tekstitykseen.

Uutuutena on perustettu opetushenkilöstölle suunnattu AInspiraatio-yhteisö (vaatii kirjautumisen). Yhteisön tavoitteena on tutustua yhdessä tekoälyyn ilmiönä oppimisessa ja opettamisessa ja oppia hyödyntämään sen mahdollisuuksia ja toisaalta välttämään mahdollisia riskejä. Syksyn aikana järjestetään AInspiraatio-tapaamisia ja kokeillaan erilaisia sovelluksia pajoissa.

Kuvakaappaus Opetuki-blogista
Kuvakaappaus opettajillemme suunnatusta Opetuki-blogista