Latasitko jo Tuudon?

Tuudo – helpotusta digiviidakkoon

Lukuvuosi on käynnistynyt yliopistolla vauhdikkaasti kuten aina. Erityisesti opiskelijan arkea (toki myös henkilökunnan) helpottamaan on keväällä tullut käyttöön Tuudo-mobiilisovellus, joka kokoaa yhteen yliopiston tärkeimpiä tietolähteitä. Sovellus tarjoaa muun muassa lukujärjestyksen, kurssi-ilmoittautumisen, opiskelija- ja kirjastokortit sekä opiskelijaravintoloiden ruokalistat.

”Tuudo on saanut opiskelijoiden keskuudessa hyvän vastaanoton, vaikka se toki on vielä monelta ottamatta käyttöön”, kertoo Turun yliopiston ylioppilaskunnan koulutuspoliittinen asiantuntija Joni Kajander.

”Kirjastokortti on selkeästi ollut suosittu ominaisuus, ja toki myös muut toiminnot ovat suureksi hyödyksi, erityisesti opintotiedot, kartat ja ruokalistat”, Kajander jatkaa.

Artikkelin julkaisuhetkeen mennessä Tuudolla onkin jo yliopistossa yli 8000 käyttäjää ja se on avattu noin 500 000 kertaa, joten siitä on nopeasti tullut monelle yksi perustyövälineistä. Kirjastokortteja on aktivoitu lähes 6000, ja opiskelijakorttejakin yli 3000 kappaletta.

Tuudon käytön perusfilosofiaan kuuluu, että se ei ole ainoa tapa saada palveluita käyttöönsä, se ainoastaan toimii kokoavana tekijänä. Käyttö on siis vapaaehtoista ja kaikki palvelut ovat edelleen saatavilla myös muita kanavia pitkin. Käytön tuki organisoidaan yksiköiden välisenä yhteistyönä koulutuksen toimialan, kirjaston, tilapalveluiden ja digipalveluiden kesken.

“Jatkossa yliopiston muiden järjestelmien käyttö Tuudossa, esimerkiksi Moodlen kurssitietojen näkeminen ja ehkä joskus myös Exam-varausten tekeminen, tekisi sovelluksesta entistä hyödyllisemmän. Myös opiskelutilojen varaukset olisi kätevä hoitaa Tuudossa tai ainakin linkittää ne sinne. Sovelluksen nykyisistä ominaisuuksista voisimme käyttää paremmin huomautusviestejä tiedon välittämiseen ja viestiä muutenkin paremmin yliopistolla tapahtuvista asioista.”, näkee Kajander.

Muiden järjestelmien integrointia Tuudoon onkin tarkoitus edistää tulevaisuudessa – toki budjettirajoitteet huomioiden.

Tuudon voi ladata itselleen puhelimen sovelluskaupasta, ja kirjautua yliopiston omaan ympäristöön UTU-tunnuksella. Tuudosta voit lukea lisää intranetista🔒 (vain kirjautuneille).

Mikko Arasmaa
Kirjoittajana tietojärjestelmäpäällikkö Mikko Arasmaa