Suunnittelutyötä. Asiantuntija esittää taululla arkkitehtuureita ja muut osallistujat seuraavat.

Jakso 6: rutinoitumista ja uusia tuulia

Jakson 6 (18.12.23-8.3.24) suunnittelupäivissä huomasi, että homma pyörii jo hyvällä rutiinilla: olemme löytäneet meille toimivan tavan hyödyntää SAFea. Kehittämisideoita silti on edelleen. Tässä jaksosuunnittelussa suurimpana muutoksena oli se, että tilaisuuden vetikin uusi RTE. Pidemmän aikaa olemme tiedostaneet, että on aikamoinen riski tilaisuuden onnistumisen kannalta, jos RTE sattuu vaikkapa sairastumaan juuri suunnittelupäivien aikaan. Nyt siis suunnittelupäivien valmistelu tehtiin kahden RTEn voimin ja itse tilaisuudessa päästiin nauttimaan uuden RTEn myötä uusista tuulista. Vanha RTE (allekirjoittanut) pääsi puolestaan ensimmäistä kertaa osallistumaan suunnittelupäiviin suunnittelijana, mikä sekin puolestaan herätti ajatuksia suunnittelupäivien kehittämiseksi… Kaikin puolin onnistunut kokeilu siis!

Ensimmäisen suunnittelupäivän päättyessä huomasimme ensimmäistä kertaa, että esille ei ollut noussut ongelmia, joita palvelupäällikköjen ja omistajien kesken olisi tarvinnut ratkoa. Siinä sitten mietimme, että onko niin, että ryhmät ovat löytäneet ratkaisut itse vai ovatko ongelmat vain jääneet piiloon. Tästä keskustelu eteni riippuvuuksiin ja siihen, miten ensimmäisen päivän aikana olisi tärkeää saada ne tunnistettua, jotta sitten jälkimmäisen päivän aikana ei enää nousisi eri henkilöiden työmäärään vaikuttavia yllätyksiä, jotka pahimmillaan voivat laittaa koko suunnitelman uusiksi. Tuumimmekin, että ensimmäisen päivän aikana olisi hyvä järjestää “riippuvuustyöpaja” eli koota jälkimmäisellä puoliskolla päivää ihmiset kokoon käymään läpi havaitsemiaan riippuvuuksia. Tähän tarpeeseen vaikuttanee myös se, että käytännön syistä johtuen suunnittelua on nyt tehty vaikkakin saman katon alla, niin kuitenkin erillisissä huoneissa, jolloin toiseen ryhmään liittyvän riippuvuuden käsittely helposti jää alkutohinoiden jalkoihin.

Ensimmäinen kokonainen DOT-vuosi on nyt päättymässä. Vuoden päättyessä keskustelu on kääntynyt jo ajatuksiin tulevalle vuodelle. Keskusteluissa eniten ovat olleet pinnalla työhyvinvoinnin kehittäminen ja portfolion hallinta. Työhyvinvoinnin keskiössä on riittävä aika asioiden tekemiselle ja myös uuden opettelemiselle – näissä on vielä kehittämistä. Portfolion hallintaan liittyen ensi vuonna yliopistossa käynnistyy strategian päivitystyö ja toiveissa on, että saisimme strategisia teemoja ja arvovirtoja sen myötä kirkastettua ja tiivistettyä digiohjelman toteuttamisen ja strategisten projektien portfolionhallinnan yhteyttä.

Jakson 6 suunnitelma

✅ = uskotaan, että saadaan valmiiksi; ⚡ = epävarmuuksia; ⛔ = ei toteudu tässä jaksossa

Prio Epic Tehtävät
0 Digiohjelma ✅ Digiohjelman päivittämisen käynnistäminen
1 Atomi-käyttöönotto ✅ Sähköisesti allekirjoitettujen otteiden ja todistusten “itsepalvelutoiminto” tuotantokäyttöön
✅ Sähköisten tutkintotodistusten vaatimien muutosten toteuttaminen (Peppi)
✅ Organisaatiokorttien ja allekirjoitusohjelmistojen käyttöönottotyön aloittaminen
✅ Arkistointegraatiotyön aloittaminen
2 Tohtorikoulun hakujärjestelmän uudistus ✅ Selvitys kv-maisterihaun ratkaisun soveltuvuudesta UTUGS:n tarpeisiin ja jatkomäärittely
3 Tiedolla johtaminen ✅ Opintopisteraportoinnin ensimmäinen versio testattavissa
4 CATS-työaikakirjausjärjestelmän käyttöönotto ✅ Tietovarastoliittymän testaus
✅ Työpajoihin osallistuminen
5 eRekry/Saimi-Saima data ja raportointi ✅ Saimi/Saima-aineiston ja Talentadore-aineiston yhdistäminen
✅ Tammi-helmikuun raportointi
✅ Kaiken Vismalta saatavan Saimi/Saima-aineiston vienti tietovarastoon
✅ Liitteiden loppusijoitus ja linkitys raporttiin
6 Talous: integraatio budjetille Topi -> SAP Analytics Cloud ✅ Topin budjetin muokkaus ja vienti SAP siirtotiedostoon
7 Fokus-käyttöönotto ✅ DPIA
✅ Hankintasopimuksen tekeminen
✅ Tekninen käyttöönotto
⚡ Käyttöönottosuunnitelma
⚡ Pilotoinnin aloitus
8 Kumppanuuksienhallinta ✅ Kumppanuuksienhallinta: alumnit (rajapinta), yritykset, johdon kontaktit, lahjoittajien speksaus
✅ Kumppanien omat tiedot -portaali: konsepti ja kirjautuminen
✅ Uutiskirje: lisenssien selvitys, ympäristön pystyttämisen selvitys, työpaja konseptointiin
9 API Umbrellan korvaaminen ✅ Tutustuminen tuotteisiin
✅ Lopullisen tuotteen valinta
⚡ Hankintapäätös, jos tarvitsee käyttää rahaa
10 Kemikaalitietokannan uudistus ✅ Toolsin perustoiminnot valmiit
✅ Tools ohjeet ja koulutus
✅ Uudet yksiköt (LK, KEK, Fysiikka) mukaan
✅ Teamsin Wiki (pääkäyttäjille) valmis
✅ Palautekysely
⚡ Tarratulostustyökalu
11 Omat tiedot ✅ Tutkitaan, sopisiko prosessiautomaatiotuote omien tietojen päivittämiseen
✅ Tutustuminen IdM:n REST-rajapintaan
12 Request Tracker ✅ Tuotantoympäristö valmis
✅ DW-raportit kuntoon hankintojen osalta
✅ Digipalveluiden jonojen siirto valmis
✅ Kirjaston jonot siirretty
✅ KOTOn jonot siirretty
✅ Talouden jonot siirretty
13 MFA ✅ MFA-valmistelu
⚡ Horizon kertakirjautumisen ja MFA:n piiriin
⚡ Seafile kertakirjautumisen ja MFA:n piiriin
⚡ VPN kertakirjautumisen ja MFA:n piiriin
✅ REDCap MFA:n piiriin
⚡ Tietovarasto kertakirjautumisen ja MFA:n piiriin
⚡ Normaalikoulujen palvelut
⚡ Sähköpostin MFA
✅ MFA Moodle, EXAM ja Webropol: käyttöönotto
14 IdM-kehitys H2/2023 ✅ MPASSid-sopimusuudistus
✅ Tietojen luovutuksen hyväksynnälle uusi sijoituskohde
⚡ Efecte Identity Management -tuotteen REST-rajapintoihin tutustuminen
✅ Validointien lisäyksiä käyttäjän sähköpostiosoitteisiin liittyen
⚡ Turun yliopiston kumppanuushallinnan (CRM) käyttöoikeuksien hallinnointi
✅ Uuden työntekijän perehdytys
✅ Tietovaraston Efecte taulujen siirrot
✅ Poistuvien henkilöiden tietojen siivous
✅ IdM raportit soveltuvin osin RT:n IdM-jonoon
✅ MFA liittyvä ohjeistus ja linkitys
15 Esihenkilöiden postilistan viimeistelu ✅ Yhteyden avaaminen Exchange palvelimeen
✅ Exchange management shellin käyttöönotto
16 Arkin johtajatietojen siirtäminen tietovarastoon ✅ Taulukkoaineiston synkronointi integraatiokantaan
17 Digipalvelujen wikialustan vaihtaminen ✅ Vaihdetaan digipalvelujen wikialusta uuteen
18 Prosessiautomaatiotuotteiden testausta ✅ Testataan järjestelmät, sekä tarjottuja että pari muuta
19 SAP ID140 aineiston rajapinnan käyttöönotto ✅ SAP:n yleisen kirjanpitoliittymän aineiston vastaanotto REST-rajapinnan kautta ymmärrettävässä json-skeemassa ja automaattinen konversio SAP-muotoon
20 Kv-maisterihaun hakemusten käsittelysovelluksen kehitys ✅ Ensimmäinen tuotantoversio käyttöön
✅ Tuotannon tuki hakemusten käsittelykauden aikana
✅ Selvitys ratkaisun soveltuvuudesta UTUGS:n tarpeisiin ja jatkomäärittely
⚡ Toteutus UTUGS:n tarpeisiin
21 Digivisio ✅ Käyttöönottoryhmän perustaminen
✅ Käyttöönottosuunnitelma 1.0 laatiminen
⚡ Käyttöönoton projektipäällikön perehdyttäminen ja työsuunnitelmat, osallistamissuunnitelman edistäminen
✅ Viestintä- ja markkinointisuunnitelman sekä laaja-alaisen osallistamissuunnitelman laatiminen
✅ Riskienhallinta-arvion laatiminen
✅ Sisäisen kehittämisen ja tarjottimen käyttöönoton aikataulun laatiminen
✅ Opin.fi palvelun pääkäyttäjien nimeämisen valmistelu
⚡ Tiedekuntien sisällöntuotantokoordinaattorien löytäminen
⚡ Tiedekuntien sisältöjen löytämisen aloittaminen
✅ Pilotti 2.0 (FITech -verkosto)
✅ Pilotti 3.0 osallistumiseen suunnittelu
✅ OPS:n kuvailutietojen laatimisen  tukeminen
✅ Yhteistyön ja synergiaetujen edistäminen jatkuvan oppimisen asiantuntijoiden kanssa
22 Moodle, Peppi, arviointitietojen siirto -mahdollisia korjauksia ja jatkokehitystä ✅ Siirto tuotantoon
23 Asta ⚡ Asioinnin tekninen toteutus
24 Työsopimukset sähköiseen arkistoon ✅ Integraation testaus testiympäristössä
✅ Hyväksyntä ja julkaisu
25 Exam- suoritusrajapinnan korjauksia/lisäyksiä ✅ Siirron logiikkamuutokset
26 UTUCRIS-uudistus / Converiksen uudelleenasennus ✅ Datan siivous jatkuu
⚡ Uuden julkaisutietomallin implementointi ja vanhan datan sovitus uuteen tietomalliin
⚡ Orgnisaationhallinnan käyttöönotto hr-importissa ja Converiksen tietorakenteissa
✅ Muut määritykset (profiilit, portaali, prosessit)
⚡ Datasettien tietomallin / lomakkeen määrittely
✅ Converis-dokumentaation päivitys myös hiljaisen tiedon osalta
✅ Tutkimustietovaranto: Tutkijan tiedonsiirron viimeistely
27 Peppi-kehitys H2/2023 ✅ Versiopäivitys 4.4.3 -> 4.7
✅ Alustapalvelinten päivitykset: Ubuntu, Kubernetes, containerd, Docker
✅ Peppi-CATS -liittymän toteutus (oppiaineet ja opintojaksot)
28 Mediapankki ✅ Siirto pilveen ja hallittu käyttöötto
29 UTUKandi ✅ Yliopistonlaajuisen käyttöönoton varmistaminen
30 Virta – julkaisutietojen integraatiomuutos – toimitetaan vain muutokset ✅ Muutetaan julkaisujen käsittelyä tietovarastossa
✅ Integraation uudelleen rakentaminen
31 RHEL-poistot ⚡ rdatasiirto-03 käyttöönotto ⚡
⚡ api-slim-02:n PHP-rajapintojen migraatio Ubuntulle
⚡ integration-db-01 kantojen migraatio
⚡ api-python-01 python-rajapintojen migraatio
32 Norssin poissaoloraportit ✅ Raporttien käyttöönotto
33 AbloyOS: DW:n raportti lukee edelleen vanhaa kantaa ✅ Yhteyden ja kirjautumisen mahdollistaminen uudelle palvelimelle
✅ palomuuriavaukset AbloyOS:n iptables palomuuriin
✅ rdatasiirto-03 ssh jump hostina
34 Drupal 10 -migraation viimeistely ✅ Elasticsearch uuteen versioon + apumoduulit
✅ PHP päivitys (Ansible)
✅ SimpleSAMLphp+apumoduulit
✅ SimpleXMLSitemap päivitys ja testaus
✅ Node.js päivitys
✅ Matomopäivitys WWW-sivuille
35 Webhotellin alustauudistus ja teemauudistus ✅ Webhotellien siirto uusille minioneille
✅ Webhotel 2.0
✅ UTU-teeman viimeistely
✅ Pilottiyksiköiden sivustojen työstäminen
✅ UTU-teeman koulutus/kurssimateriaalit
36 MDM-palvelu ✅ Testiympäristön käyttööotto
✅ Tuotantoympäristön viimeistely
✅ Tuotantokäytön aloitus
⚡ Varmennepalvelimen asetukset (Mikko)
⚡UTU Staff-liitos laitteille WS1:n kautta sertifikaatilla
✅ Roadmap: Zero Touch
37 Todon tuotantoonsiirron edistäminen ⚡ pääsy Kanbanista eroon
✅ käyttäjätunnuslogiikkaan perehtyminen
38 Moodle-Echo-integraatio ⛔ Siirtyy seuraavaan jaksoon
39 Oppimisanalytiikka moodlessa ✅ Peppi-Moodle kohortti-integraation suunnittelu
⛔ Feature: Peppi-Moodle kohortti-integraation toteutus
⛔ Feature: Mraportointiin kohortit käyttöön
40 UTUsign ⚡ Tittelivaihdos Arkin “Dekaanit ja laitosjohtaja”-taulukon tietojen perusteella
41 SSO-kehitys ✅ Keycloakin versiopäivitys
✅ Isomman eduGAIN-metadatan käsittely Keycloakissa
42 Datanhallinnan työkalujen ja palveluiden kehittäminen ✅ Jatkokehityssuunnitelmat ks. DMP-Katalogi (ratkaisun valinta)-Inventaari-PAS-repositoriot
✅ Datakatalogi / metadatajärjestelmä: ratkaisuvaihtoehdot ja aikataulu deadline kesän alussa
✅ Suunnitelma METAX-integraatioille (ja haravointi)
✅ Datainventaarion kehitys
✅ Tutkimusdatan hallintaan liittyvien työkalujen kokonaisuus: MyResearchData-“portaalin” lanseeraus
✅ Kierros yksiköissä: verkostoitumista, tarvekartoitusta, olemassaolevien palveluiden esittely
43 Tekoäly POC ✅ POC-ympäristön minimitoteutus valmiiksi
✅ Kurssikuvausten parantaminen tekoälyllä
✅ Ratkaisun iterointi käyttäjäpalautteeseen pohjautuen
⚡ SSO (arvioidaan tarpeellisuus)
44 SnipeIT-käyttöönotto ✅ Oheislaitteiden rekisteri
⚡ OTREn (opetusteknologiarekisterin) siirto
⛔ Mac-laitteet
✅ Ohjelmistolisenssit
⚡ + BONUS Laren kautta ManagedBy-tietue AD:hen
45 Laboratoriopäiväkirjojen sähköisten alustojen käytöönotto ✅ Jakson tavoite: Otetaan eLabFTW:n käyttöön yliopiston laajuisesti (edeltävänä askeleena pilotointi alustavasti lääketieteellisessä ja elintarviketeknologiassa ja materiaalitekniikassa)
✅ Ohjeistuksen päivitys
✅ Lanseeraus ja tiedotus
46 Tallennustilojen hallintatyökalu ✅ Uusien tilojen tilauslomake käyttöön (RT-integraatio, helpparin osallistaminen)
⚡ Omistajuustietojen tarkistuskäytäntöjen määrittely ja toteutus
✅ Olemassa olevien vienti ja omistajuustietojen tarkistus em. toiminnolla (sis. excelin kuositus)
47 Tutkimusaineistojen arkistointi ✅ Viimeistellään kartoitus ja tehdään valinta korvaavasta ratkaisusta HKTL:n tarpeisiin
48 Kanbanin korvaaminen ✅ Kartoitus: Toiminnan tehostaminen? Osittain päällekäiset järjestelmät pois? Siirto Todo:hon?
49 Doodlen korvaaminen ✅ Kartoitus: uuteen, maksuttomaan siirtyminen? Newdle?
50 Konstan korvaaminen ⚡ Lahjoitusten siirto UTUshopiin
⚡ Alumnirekisteri -> CRM siirron edistämistä
51 Strategiaprojektien projektisalkku ✅ Saadaan päätös millä tuotteella jatketaan
52 AbloyOS: Åbo Akademin integraation korjausvelan kuittaaminen ⚡ ÅA:n aineistoissa roolitukset käyttäjätilien sijaan käyttöön ja muita korjauksia
⚡ ÅA:n yhteyshenkilö on vaihtunut, uuden henkilön tarkempi perehdyttäminen prosessiin
53 Intranetin tapahtumakalenterin päivitykset ⛔ EduGain-koulutukset pois näkyviltä kalenterista
54 Intranetin vanhojen custom-osien jälkisiivoukset ✅ Kirjaston sivuston puhdistus
55 Tekoälypalveluiden käyttö opetuksessa ✅ Ohjeiden laatiminen intraan
✅ Bingin käyttöohje
✅ Soveltuvan koulutuksen kartoitus ja mainonta
56 ThinClient, Chromebook-kilpailutus ✅ Laitteiston tekniset määrittelyt
✅ Kilpailutusasiakirjat kuntoon
✅ Hankintapäätös
57 OpenIRIS ✅ Jalkautumista ja käytön laajentamista
✅ Yhdistyksen kokouksiin osallistuminen
58 Tulostuskampanja ✅ Tulostusraportteja uutisoitu Intrassa
✅ Tulostuksesta sähköinen kampanja Opas-näytöille
✅ TDK- / yksikkökohtaiset datat esim. TiKuille esiteltäväksi
59 Yliopiston taidegalleria ✅ Viimeistely ja julkistus
60 EC2U ✅ EC2U-opiskelijakorttiselvitys
✅ EC2U open badge -selvitys
✅ Seuraavan hankekauden tehtävien määrittely
61 Poistuneiden ja niiden datojen siivoaminen järjestelmistä. ✅ Työn aloittaminen
62 Liittyykö ÅA Exam-toteutusrajapintaamme? ÅA:n integroituminen rajapintaan ⚡ ÅA:n liittäminen Peppi-Exam toteutusten rajapintaamme (jos tulee ajankohtaiseksi)
63 Tiedonhallinta ⚡ Uuden henkilön rekrytointi
Categories: Digiarkkitehdin kertomaa, Suunnittelupäivät

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *