Poimintoja jakson 6 demotilaisuudesta
Oppiminen
Todistusten sähköistämistyö etenee. Tammikuun loppupuolella otettiin käyttöön itsepalvelutoiminto, jota kautta opiskelijat ovat tähän mennessä luoneet n.2700 opiskelutodistusta tai opintosuoritusotetta. Virkailijat voivat myös luoda ja lähettää dokumentteja massana esim. tietyn kurssin kaikille opiskelijoille. Sähköisiä tutkintotodistuksia aletaan myöntää 1.8.2024 alkaen.
Moodleen rakennetaan oppimisanalytiikkaa. Kohortit-ominaisuudella opettaja näkee, kuinka moni kohortista eli opiskelijaryhmästä on suorittanut kurssin. Kohortit helpottavat myös kohortin jäsenten kursseille ilmoittautumista.
Kv-maisterihaun käsittelysovelluksen ensimmäinen tuotantoversio on ollut käytössä kevään yhteishaussa, johon tuli yli 10 000 hakemusta. Myös maaliskuussa ja toukokuussa järjestetään hakuja ja harkinnassa on, voitaisiinko sovellusta hyödyntää myös niissä.
Digivisio-hankkeessa Opin.fi-palvelun kehitystyö on hyvässä vauhdissa. Pilottityöskentelyssä on päästy testaamaan palvelua ja näillä näkymin ensi vuoden alussa tapahtuvaan käyttöönottoon valmistautuminen on alkanut. Peppi on päivitetty versioon, joka mahdollistaa sisältöjen siirtämisen Opin.fi-alustalle.
Tekoälyn käyttöön opetuksessa on laadittu ohjeita ja tukimateriaalia. Tekoäly opetuksessa -sivustolta🔒 löytyy mm. linkkejä kirjaston tekoälyoppaaseen, Eduhousen tekoälykoulutuksiin ja ohjeita Microsoft Copilotin käyttöön (vielä toistaiseksi käytössä vain henkilökunnalla).
Monivaiheinen kirjautuminen on keväällä laajenemassa myös opiskeluun liittyviin järjestelmiin. Jakson aikana suunnitelmia ja aikataulua tarkennettiin ja todettiin, että julkaistaan ennen näitä käyttöönottoja itsepalveluportaali, jolla monivaiheiseen tunnistamiseen liittyvät tunnistautumisvälineet voi nollata itsenäisesti. Käyttöönoton valmistelu on työn alla: opasvideo on tehty ja uudet ohjesivustot ovat työn alla. Monivaiheinen kirjautuminen tulee opiskelijoille käyttöön viimeistään lukuvuoden vaihtuessa.
Tutkimus
Tekoälyllä vauhditetun litterointityökalun konseptintestausversio on julkaistu. Kiinnostus palvelua kohtaan on ollut suurta ja palveluun syntyi jopa jonoja, vaikka sitä ei juurikaan ole mainostettu. Seuraavaksi tutkitaankin prosessointitehojen dynaamista kasvattamista öisin sekä koodataan järjestelmään status-viestejä, jotta käyttäjät näkevät jonotuspaikkansa ja litteroinnin edistymisen.
Laboratoriopäiväkirjojen sähköisen alustan eLabFTW:n käyttöönotto etenee: lanseeraus on näillä näkyvin seuraavan jakson aikana. Tämän jakson aikana palvelua on pilotoitu biotiedekeskuksessa ja lääketieteellisessä tiedekunnassa.
Tutkimusdatan keräämiseen käytettävässä RedCapissa on otettu monivaiheinen kirjautuminen (MFA) käyttöön. Datanhallinnan työkalujen ja palvelujen kehittäminen jatkuu. MyResearchData-portaaliin kootaan tutkijoille tietoa ja työvälineitä tutkimusdatan hallintaan huomioiden sen koko elinkaaren.
Kemikaalitietokanta ChemInventoryn uudistus etenee. Kyseessä on monimutkainen kokonaisuus, josta demossa esitelty ChemInventory Toolsin hakutoiminnallisuus on vain jäävuoren huippu.
Tallennustilojen hallintatyökalun kehitys jatkuu. Taltio-manageriin on nyt lisätty mm. yksiköiden haku.
UTUGS:n tohtoriohjelmien opiskeluoikeushaku on käynnistynyt ja nyt se toteutettiin ensimmäistä kertaa Opintopolussa. Todettiin, että lomakejärjestelmänä Opintopolku toimii hyvin, mutta hakemusten käsittely siellä on hankalampaa. Väitöskirjatutkijoiden vuosiraportointi toteutettiin tammi-helmikuussa UGIS-portaalissa ja sen aikana 1650 raporttia palautettiin UGIS-portaaliin. Vaihtoehtona vuosiraportointiin oli Webropol-kysely, johon palautettiin 124 raporttia ja ylläpitäjä siirsi raportin UGIS-portaaliin.
UTUCris-tutkimustietojärjestelmän julkaisutietomalli on suunniteltu ja lomakkeita toteutetaan testattavaksi. Jatkossa julkaisutietoja täyttäessä valittavaksi tulee aiempien useiden kymmenten vaihtoehtojen sijaan kymmenen julkaisutyyppiä ja julkaisutyyppiä tarkennetaan alityypeillä. Muutosten tuotantoonvienti on aikataulutettu seuraavan jakson loppupuolelle.
Yliopistopalvelut
Kumppanuuksienhallintajärjestelmässä on rakennettu yritykset ja yhteisöt ja lahjoittajat -osioita ja jatkettu alumnit-osiota ja sen tietovarastoon integrointia.
Yliopistolle on valmisteilla tekoälychat-ratkaisu, jonka kautta voisi käyttää eri palveluntarjoajien ratkaisuja. Näin tekoälypohjaisten palvelujen käyttöönotto olisi yliopistolaisille helpompaa, samoin niiden vertailu. Palvelu helpottaa myös tekoälypalvelujen kustannusten seurantaa.
Yliopiston kertakirjautumisjärjestelmä on päivitetty ja sen myötä mm. sisäänkirjautumisikkunaan saatiin käytettävyysparannus: nyt salasanan saa näkyviin salasanakentässä olevaa silmää painamalla.
Tietovarastoraportteja on tehty opintopisteiden kertymän aikasarjoista ja kumulatiivisesta kertymästä. Rekrytointijärjestelmien datasta on OKM:ää varten koottu viranomaisraportointiin tilastoja: kuinka paljon hakuihin on tullut hakijoita per sukupuoli ja per kansalaisuus ja hakuun valittujen taustatietoja. Esihenkilöiden postituslistan automatisointi on viimeistelyvaiheessa – listaa on aiemmin päivitetty manuaalisesti ja jatkossa tietovaraston tietojen perusteella. Yliopiston tiketöintijärjestelmää ollaan siirtämässä uudelle alustalle ja useita jonoja on jo siirretty uudelle puolelle.
Uusien puhelinten rekisteröinti MDM-järjestelmään🔒 aloitettiin 8.1.2024. Tukipalveluja on koulutettu järjestelmän käyttöön ja intraan laadittu ohjeistuksia ja dokumentaatiota.
Yliopiston www-sivujen hakulomakkeisiin on rakennettu ominaisuus, jolla hakulomakkeiden kautta sivuille kohdistuvaa kuormitusta (esim. hakukoneiden crawlerit) rajoittaa sivujen toiminnan takaamiseksi. Yliopiston taidegalleria-sivusto on julkaistu. Yliopiston mediapankkia eli dokumenttien- ja kuvienjakopalvelua ollaan siirtämässä uudelle alustalle.
Tulostusmäärien vähentämiskampanja on käynnistynyt ja materiaaleja laadittu sitä varten. On myös toteutettu tiedekuntakohtaisia raportteja, jotta yksiköissä voidaan katsoa, miten tulostusta voisi vähentää.