Translation into English below the text.
Syksyllä 2024 kolme Turun yliopiston varhaiskasvatuksen maisteriopintojen opiskelijaa valittiin osallistumaan opetushallituksen rahoittamaan Playful learning pedagogy in early childhood education and care: co-designed and cotaught blended intensivecourse by Finnish and Chinese universities (PLAYCO) -projektiin. Turun yliopiston opiskelijoille hankkeeseen osallistuminen on osa opetussuunnitelman mukaista ROKL1330 Tutkimusharjoittelu -kurssia. Projektin aikana tulevat varhaiskasvatuksen maisterit pääsevät osalliseksi kansainvälistä koulutusyhteistyötä osallistumalla 10 päivän mittaiselle matkalle Pekingiin, Kiinan pääkaupunkiin. Lisäksi opiskelijat osallistuvat matkaa edeltävälle noin kuukauden mittaiselle verkkovälitteiselle valmistautumisjaksolle yhdessä kiinalaisten opiskelijoiden kanssa.
“The project aims to facilitate cross-cultural collaboration between Finnish and Chinese teacher education
students and educators in Early Childhood Education and Care (ECEC). It involves a combination of online
collaboration and a two-week onsite intensive course at Beijing Normal University (BNU) in China in 2024, and
a similar course in Finland in 2026, hosted by the University of Helsinki (UH), University of Turku (UTU), and
University of Oulu (UO). In the course ECEC teacher education students will learn and practice playful learning
pedagogies in multicultural teams.” -Opetushallitus, TFK programme, funded projects 2024
Turun yliopistosta PLAYCO projektiin osallistuivat varhaiskasvatuksen maisteriopiskelijat Linda Roos, Roope Heinonen ja Anni Marjamäki. Pääsin haastattelemaan Lindaa, Roopea ja Annia heidän tunnelmistaan ja kokemuksistaan projektiin osallistumisesta ennen ja jälkeen matkaa.

Linda kertoo hakeutuneensa mukaan hankkeeseen, koska hän koki tilaisuuden olevan mielenkiintoinen ja ainutlaatuinen. Matkalle valmistautumisen Linda aloitti hyvissä ajoin hoitamalla pakolliset asiat, kuten rokotukset ja viisumin hankkimisen. Lisäksi hän valmistautui matkaan tutustumalla kiinalaiseen kulttuuriin ja maan tapoihin katsomalla mm. dokumentteja ja lukemalla artikkeleita. Maisteriopiskelijat osallistuivat ennen matkaa Playco -etäkurssille yhdessä kiinalaisten opiskelijoiden kanssa. Linda kuvaa, että kansainvälinen yhteistyö oli jännittävää, mutta mielenkiintoista. Lisäksi keskustelu englannin kielellä tuntui aluksi jännittävältä, mutta Lindaa helpotti huomata, ettei suinkaan ollut yksin tunteen kanssa. Projektin aikana opiskelijat pääsevät tutustumaan kiinalaiseen päiväkotitoimintaan ja ohjaamaan toimintaa lapsiryhmälle. Lisäksi projektiin kuuluu mm. reflektoivia keskusteluja toisten opiskelijoiden ja opettajien kanssa, esitelmien pitämistä ja kiinalaiseen kulttuurin tutustumista. Odotuksiaan Kiinan matkalta Linda kuvaa näin:
“Odotan uusia avartavia kokemuksia ja havaintoja sekä uusiin ihmisiin tutustumista. Kiina on maana minulle ennestään vieras ja odotankin innolla kaikkea minulle uutta, mitä pääsen siellä kokemaan. Erityisellä mielenkiinnolla odotan vierailujamme kiinalaiseen päiväkotiin. Toivon, että matka antaisi minulle onnistumisen kokemuksia ja elinikäsiä muistoja.” -Linda

Roope osallistui hankkeeseen yliopisto-opettajiensa suosituksesta. Hän suoritti kandiopintonsa Turun yliopiston opettajankoulutuslaitoksen Rauman kampuksella kansainvälisessä opinto-ohjelmassa, joten Playco -hanke tuntui luonnolliselta ja kiinnostavalta jatkumolta syventää kansainvälistä osaamista. Myös Roopen matkaan valmistautuminen on sisältänyt paljon käytännön valmisteluita ja opintojen ja työn yhteensovittamista. Valmistautumisvaiheessa aikaa kului myös paljon hankkeen digiaineistoon ja lähdemateriaaleihin syventyessä. Kiinalaiseen kulttuuriin perehtyminen on ollut tärkeä osa Roopen valmistautumista. Roope kuvailee yhteisopiskelua kiinalaisten opiskelijoiden kanssa antoisaksi ja sujuvaksi ja hän odottikin innolla Beijing Normal Universityn opiskelijoiden tapaamista paikan päällä. Roope kuvailee odotuksiaan matkalta seuraavasti:
“Toivon matkalta ammatillista kehitystä ja uusia kokemuksia. En ole koskaan aikaisemmin ollut Aasiassa, joten olen innoissani tästä mahdollisuudesta. Toivon myös muodostavani uusia kontakteja ja tuttavuuksia Beijing Normal Universityyn.” -Roope
Kolmas hankkeeseen Turun yliopistosta osallistunut opiskelija oli Anni. Hän innostui hakeutumaan mukaan hankkeeseen, koska koki teemana olleen leikin ja leikillisyyden itselleen tärkeäksi ja kansainvälinen yhteistyö kiinnosti häntä. Anni oli myös kiinnostunut tutustumaan kiinalaiseen varhaiskasvatukseen ja kulttuuriin. Valmistautuessaan matkalle Anni luki paljon hankkeen materiaaleja ja tutustui kiinalaiseen kulttuuriin ja tapoihin mm. videoiden ja netistä löytyneiden vinkkien avulla. Ennen matkaa Anni ja muut opiskelijat tapasivat kiinalaisia opiskelutovereitaan zoomin välityksellä pienryhmäkeskusteluissa. Osa keskusteluista oli Annin mukaan melko hiljaisia, niissä keskityttiin keskustelemaan tehtävistä, mutta tutustuminen jäi vähäiseksi. Annin odotukset matkalle olivat:
“Odotin ennen matkaa paljon uusia kokemuksia, odotin myös hyvin erilaista varhaiskasvatusta ja tapoja toimia kuin mitä sitten todellisuudessa oli. Toivoin uusia ystäviä, muistoja, työvälineitä omaan työarkeen, mahdollisia kontakteja tulevaisuuteen ja uusien asioiden oppimista.” -Anni
Matkan aikana Anni, Linda ja Roope pääsivät havainnoimaan kiinalaista päiväkotitoimintaa ja tekemään toimintasuunnitelmia, joita paikalliset varhaiskasvatuksen opettajat toteuttivat lapsiryhmälle. Lisäksi projektiin kuului seminaaritilaisuus, jossa opiskelijat pitivät esitelmiä matkalla oppimistaan asioista ja havainnoistaan paikallisista päiväkodeista ja niiden toiminnasta. Matka ei toki ollut pelkkää opiskelua ja työtä, vaan reissun aikana opiskelijat pääsivät tutustumaan paikallisiin nähtävyyksiin ja vierailemaan mm. Kiinan muurilla ja Disneylandissa. Anni kuvaa kokemusta ikimuistoiseksi ja antoisaksi, hänelle jäi matkalta käteen uusia kokemuksia, ystäviä ja ideoita omaan työhön.
Myös Linda kuvailee matkaa onnistuneeksi ja antoisaksi. Kokemus oli ainutlaatuinen ja mieleenpainuva, opiskelijat pääsivät avartamaan näkemyksiään varhaiskasvatuksen toteuttamisesta ja kokemaan yhteyttä; varhaiskasvatustyötä tehdään suurella sydämellä niin Suomessa, kuin Kiinassakin, lapsen etua ajatellen. Linda kertoo, että projekti ja matka saivat hänet ajattelemaan myös omaa opettajuuttaan uudesta näkökulmasta ja tulevaisuuden unelmat ja haaveet kirkastuivat. Lindan osalta matka syvensi kiinnostusta hakeutua myös jatkossa vaihto-opiskelijaksi tai erilaisiin kansainvälisiin projekteihin. Matkan jälkeen Lindan opiskelumotivaatio on ollut erityisen korkealla, sillä hän tunnistaa varhaiskasvatuksen maisterin tutkinnon avaamat mahdollisuudet toimia tulevaisuudessa erilaisissa kansainvälisissä projekteissa ja työtehtävissä.
English version:
In autumn 2024, three Master students in Early Childhood Education at the University of Turku were selected to participate in the Playful learning pedagogy in early childhood education and care: co-designed and co-taught blended intensivecourse by Finnish and Chinese universities (PLAYCO) project, funded by the Finnish Ministry of Education. For the students of the University of Turku, participation in the project is part of the ROKL1330 Research practicum course. During the project, future ECE master’s teachers participated in a 10-day long journey to Beijing, the capital of China. In addition, before the journey, students also participated in an online preparation period of about one month with Chinese students.
“The project aims to facilitate cross-cultural collaboration between Finnish and Chinese teacher education students and educators in Early Childhood Education and Care (ECEC). It involves a combination of online collaboration and a two-week onsite intensive course at Beijing Normal University (BNU) in China in 2024, and a similar course in Finland in 2026, hosted by the University of Helsinki (UH), University of Turku (UTU), and University of Oulu (UO). In the course ECEC teacher education students will learn and practice playful learning
pedagogies in multicultural teams.” -Opetushallitus, TFK programme, funded projects 2024.
I had the opportunity to interview Linda Roos, Roope Heinonen and Anni Marjamäki, the early childhood education master’s students who participated in the PLAYCO project, about their feelings and experiences before and after the journey.
Linda Roos says she applied for the project because she felt it was an interesting and unique opportunity. Linda started preparing for the trip well in advance by taking care of the obligatory things, such as vaccinations and obtaining a visa. She also prepared for the trip by learning about Chinese culture and customs by watching documentaries and reading articles. Before the journey, the Master’s students took part in a Playco e-learning course with Chinese students. Linda describes the international collaboration as exciting but interesting. In addition, talking in English was initially exciting, but Linda was relieved to find that she was by no means alone in her feelings. During the project, the students will have the opportunity to get to know Chinese kindergarten activities and to supervise activities for a group of children. The project also includes reflective discussions with other students and teachers, giving presentations and learning about Chinese culture. Linda describes her expectations from her trip to China as follows:
“I’m looking forward to new and exciting experiences and discoveries and meeting new people. China is a foreign country to me and I am looking forward to all the new things I will experience there. I am particularly looking forward to our visits to a Chinese kindergarten. I hope the trip will give me successful experiences and memories to last a lifetime.” -Linda Roos

Roope Heinonen took part in the project on the recommendation of his university teachers. He completed his bachelor studies in an international studies programme at the Rauma campus, Department of Teacher Education, University of Turku. Therefore, the Playco project seemed like a natural and interesting way to deepen his international knowledge. Roope’s preparation for the journey has also involved a lot of practical arrangements and balancing studies with work. During the preparation phase, a lot of time was also spent delving into the project’s digital material and source material. Familiarisation with Chinese culture has been an important part of Roope’s preparation. Roope describes his co-study with the Chinese students as rewarding and smooth, and he was looking forward to meeting the students from Beijing Normal University on site. Roope describes his expectations from the trip as follows:
“I hope the journey will bring professional development and new experiences. I have never been to Asia before, so I am excited about this opportunity. I also hope to make new contacts and acquaintances at Beijing Normal University.”– Roope Heinonen
The third student who participated in the project was Anni Marjamäki from the University of Turku. She was inspired to join the project because she felt that the theme of play and playfulness was important to her and she was interested in international collaboration. Anni was also interested in learning about Chinese early childhood education and culture. In preparation for the trip, Anni read a lot of the project materials and learned about Chinese culture and customs, including through videos and tips she found online. Before the journey, Anni and the other students met their Chinese classmates via Zoom in small group discussions. Some of the conversations were fairly quiet, focusing on discussing tasks, but there was little getting to know each other. Anni’s expectations for the journey were:
“I was expecting a lot of new experiences before the journey, I was also expecting a very different early childhood education and ways of working than what was actually there. I was hoping for new friends, memories, tools for my own work, possible contacts for the future and learning new things.”– Anni Marjamäki
During the journey, Anni, Linda and Roope were able to observe Chinese kindergarten activities and make action plans, which were implemented by local early childhood teachers for a group of children. The project also included a seminar session where the students gave presentations on what they had learned about their observations of local kindergartens and their activities. Of course, the trip was not all study and work: during the journey, the students got to see local sights and visit places such as the Great Wall of China and Disneyland. Anni describes the experience as memorable and rewarding, leaving her with new experiences, friends and ideas for her own work.
Linda also describes the journey as successful and rewarding. The experience was unique and memorable, the students were able to broaden their views on the implementation of early childhood education and experience the connection; early childhood education work is done with a big heart, both in Finland and in China, for the benefit of the child. Linda says that the project and the journey also made her think about her own teaching from a new perspective and her dreams and aspirations for the future became clearer. For Linda, the PLAYCO project deepened her interest in becoming an exchange student or taking part in various international projects in the future. After the journey, Linda’s motivation to study has been particularly high, as she recognises the opportunities opened up by her Master’s degree in Early Childhood Education to work in various international projects and jobs in the future.
Kirjoittanut: Mari Salo
Kuvat: Linda Roos
English translation: Anitta Melasalmi