Lapset, nuoret ja kasvatus
Linkki zoomiin: https://utu.zoom.us/j/69261803319
Tilaisuudet järjestetään aina klo 16.00-17.30 samassa zoomissa.
Kevään 2026 ohjelma
13.1. Dr. Hacer Tekerci, Burdur Mehmet Akif Ersoy University, Early Childhood Department, Türkiye.
21.1.
10.2.
24.2.
10.3.
24.3.
Syksyn 2026 ohjelma rakentuu vähitellen. Väitöskirjatutkijat, varatkaa jokainen oma seminaarikerta oman työn esittelylle: sara.sintonen[at]utu.fi
Syksyn 2025 aikataulu ja ohjelma:
ti 9.9. Aloitus ja kuulumiskierros
ti 23.9.
ti 7.10. Tutkija, opettajankouluttaja Virve Keränen (Oulun yliopisto) vieraana
ti 21.10. Leif Rosqvist: Itse tekemisestä, itse määräämisestä, monografioista ja tutkimusartikkeleista.
ti 4.11. Tea Karppinen: Associations between caregiver mental health symptoms and 3- to 4-year-old children’s movement behaviours. (1. väitöskirja-artikkelin tulosten esittelyä), peruttu
ti 18.11. Petra Varttinen: Lapsen esteettisen toimijuuden kukoistus leikin erityisessä tilassa (esitys väitöskirja-artikkelin pohjalta)
ti 2.12. Pirita Hihnala: Perhepäivähoito osana varhaiskasvatuksen kokonaisuutta (seminaarikerta peruttu)
Kevään 2025 ohjelma:
14.1. Sara Sintonen: Metsä tyhjänä tilana. Yksi (orastava) näkökulma lasten ja metsän suhteisuuteen
28.1. Laura Tikka: Teachers’ Perspective on Circus Arts Higher Education / Sirkustaiteen korkeakoulutus opettajien näkökulmasta
11.2. Laura Korte & Lassi Korpela: Ratkaisukeskeinen ilmastokasvatus lautapelin avulla. Yhdessä oivaltamista ja kokeilemista
25.2. Työpaja: tutkija ja luova kirjoittaminen. Yhteisiä lyhyitä harjoituksia. Varaa kynä ja paperia! (Sara Sintonen)
11.3. Osallistujien oman tutkimuksen pohdiskelua: väitöskirjaprosessin ylä- ja alamäet.
25.3. Teija Koskela: Lukupiiri. Keskustellaan teoksesta Merlin Sheldrake: Näkymätön valtakunta
8.4. Teemana esteettinen toimijuus. Alustuksena Mari-Jatta Rissasen (FT, TaM) ja Petra Varttisen (KM, väitöskirjatutkija) vuoropuhelu esteettisestä toimijuudesta kuvataidekasvatuksessa ja varhaiskasvatuksen arjessa.
22.4. Saija Tanhuanpää: Osallisuus esiopetuksessa
6.5. Maria Sula: Art Encouragement: The Co-Authorship of Children and Artists in Art Projects within Early Childhood and Pre-Primary Education
Syksyn 2024 ohjelma:
27.8. Petra Varttinen alustaa aiheesta Lapsi esteettisenä toimijana varhaiskasvatuksen arki typistäjänä vai täynnä pieniä mahdollisuuksia kukoistukseen? sekä Minna Saarela pohtii söpöyden tematiikkaa
10.9. Virpi Väkkärä: Monilajisesta kasvatuksesta ja oppimisesta (siirretty lokakuulle)
24.9. Jenny Renlund: Embodying the trouble: insights from aesthetic encounters in a post-qualitative inquiry with children
8.10. Miia Perkola: Sanaton yhteys kasvatuksen kysymyksenä
22.10. Virpi Väkkärä: Monilajisesta kasvatuksesta ja oppimisesta
5.11. Marita Neitola & Johanna Kortessalo-Ainasoja: Kestävän kehityksen varhaiskasvatuksen malli
19.11. Maria Sula alustaa aiheesta Taideyllyttäjiä ja outouttajia: taiteilijan ja lasten yhteistekijyys päiväkodin taideprojektissa
3.12. Jenny Marttila alustaa aiheesta “Varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden mentalisaation ja vuorovaikutuksen tukeminen videoreflektiivisen työskentelyn avulla.”
17.12. Jenni Vartiainen (Helsingin yliopisto) alustaa otsikolla “Mitä silmät ei nää? Multimodaalisen vuorovaikutusanalyysin mahdollisuudet ja haasteet varhaiskasvatuksen pedagogiikan tutkimuksessa”.