Tiia Lindfors on aloittanut väitöskirjatukijana Turun yliopiston opettajankoulutuslaitoksen Rauman kampuksella. Tiia opiskeli varhaiskasvatuksen opettajaksi samalla päiväkodissa varhaiskasvatuksen opettajan sijaisena työskennellen ja teki kandityönsä vanhemmille osoitettuna tutkimuksena siitä, miten vuorovaikutteisuus näkyy vanhemman ja lapsen yhteisissä lukuhetkissä.
Maisteriopintojen aikana Tiia työskenteli alle 3-vuotiaiden ryhmässä ja lukuhetkiä havainnoidessaan alkoi kiinnostua, miten varhaiskasvatuksen henkilökunta lukuhetkiä lasten kanssa toteuttaa. Gradun aiheeksi valikoitui vuorovaikutteiset lukuhetket otsikolla: Päättelytaitoja tukevat kysymykset varhaiskasvatuksen 2-5-vuotiaiden lukuhetkillä: Toimintamallina keskusteleva lukeminen. Tiiaa kiinnosti, tarjotaanko lapsille mahdollisuutta osallistua lukuhetkiin aktiivisina toimijoina ja lisäksi tarinan ymmärtämisen taidon kehityksen vuoksi, pitkin lukuhetkeä keskustelu, oli hänen lukemiensa tutkimusten mukaan suositeltavaa. Maisteriopintojen aikana Tiia toteutti henkilöstölle koulutusillan keskustelevasta lukemisesta ja gradun tekemisen myötä Tiiassa heräsi kiinnostus ja innostus vielä laajemmin tutkimustyön tekemiseen.
Gradun valmistuessa hänen graduohjaajansa KT varhaiskasvatuksen yliopistonlehtori Anne Sorariutta alkoi kysellä, oliko Tiia ajatellut jatkaa opintojaan tohtoritutkinnolla. Ei varsinaisesti ollut, mutta Annen kysymyksen myötä ajatus alkoi houkutella ja Annea Tiia kiittääkin koko väitöskirjamatkansa alkusysäisystä.
Kuinka väitöskirjatutkijaksi sitten voi päästä? Tiialla on oma hakuprosessi vielä tuoreessa muistissa ja hänellä on tarjota hyviä vinkkejä, näin oman väitöstutkimuksen vasta alettua. Hän kannustaa ensin miettimään itselle kiinnostavaa tutkimusaihetta sekä etsimään sopivia ohjaajia mukaan. Tässä vaiheessa kannattaa kysellä mukaan omasta aihealueesta tietäviä asiantuntijoita, joiden kanssa on helpompaa pallotella ajatuksia omista tutkimusideoistaan.
Kun ohjausryhmä on kasassa, on tutkimussuunnitelman tekemisen aika. Tiia vinkkaa, että tohtoriohjelmien sivuilta löytyy hyvät ohjeet siihen, mitä hakuprosessissa edellytetään. Näihin kannattaa tutustua kunnolla ja ajoissa, että ehtii ennen hakuaikaa tehdä tutkimussuunnitelmastaan tarkasti kuvatun ja toteuttamiskelpoisen.
Kun opinto-oikeus on myönnetty, voi tutkimuksen rahoittamiseksi hakea apurahoja. Osa tohtoriohjelmien paikoista voi olla myös palkallisia. Tiialle myönnettiin taloudellista tukea väitöskirjatutkimukseensa vuoden alussa kolmena palkallisena kuukautena yliopiston OPPI –tohtoriohjelmasta. Lisäksi Satakunnan Korkeakoulusäätiö ja Satakunnan Kulttuurirahasto lähtivät taloudellisesti tukemaan hänen tutkimustaan. Ja kun Tiia pääsi mukaan 1.8.2024 alkaneeseen EDUCA-Doc tohtorikoulutuspilottiin, se mahdollisti hänelle 3-vuotisen väitöskirjatutkijan työsuhteisen tehtävän.
Mistä väitöskirjatutkijan työpäivät sitten koostuvat? Tietenkin itse väitöskirjan tekemisestä, joka koostuu mm. kolmesta tieteellisestä osatutkimuksesta. Tiian aiheena on vuorovaikutteisten lukuhetkien tutkiminen lasten osallistumisen ja lukutaidon kehittymisen taustalla vaikuttavien kielellisten tekijöiden näkökulmasta. Tiia lukee aiheeseen liittyviä artikkeleja ja tutkimuskirjallisuutta sekä opettelee uusia tutkimusmenetelmiä, kuten CLASS -observointimenetelmää ja R-ohjelmalla koodausta tilastollisiin analyyseihin liittyen. Tiialla on käytössään valmiit interventioaineistot, joita hän tutkii. Aineistoista tutkitaan mm. vuorovaikutteisen lukemisen vaikuttavuutta, kun tehdään muutoksia, kuten koulutetaan henkilöstöä varhaista tukea tarvitsevien lasten kuullun ymmärtämistaitojen edistämiseksi. Lisäksi Tiia osallistuu seminaareihin ja pitää niissä välillä esityksiä omasta tutkimusaiheestaan ja suunnittelee ja toteuttaa yliopistolla opetuksia omaa opettajuuttaan kehittääkseen. Tapaamiset myös niin oman ohjausryhmän kuin muidenkin tutkijoiden kanssa ovat tärkeitä tilanteita, joissa jaetaan ajatuksia tutkimuksen tekemisestä. Loppuun Tiia kannustaa, että jos olet kiinnostunut tohtoriohjelmaan hakemisesta, tutustu Turun yliopiston tohtoriohjelmiin: https://www.utu.fi/fi/tutkimus/tutkijakoulu/tohtoriohjelmat.
Haastattelun on kirjoittanut varhaiskasvatuksen maisteriopiskelija Pia Santalahti.