Kulttuurillinen kaksinaismoralismi islamin uskonnon seksuaaliopetusten noudattamisessa – lisätutkimusta tarvitaan

Tiina-Kaisa Alakärppä

Seksuaalineuvonnan lopputyössäni ”Tutkimus Suomen muslimien seksuaalisuudesta ja seksuaaliterveydestä” sekä muslimit että Suomen islamilaisen yhdyskunnan imaami Anas Hajjar ottivat puheeksi kaksinaismoralismin islamin seksuaaliopetusten noudattamisen yhteydessä. Haastattelemani henkilöt kertoivat, että islamin uskonnon seksuaaliopetukset koskevat sukupuolia tasavertaisesti, mutta kulttuurillinen kaksinaismoralismi vaikuttaa seksuaaliopetusten noudattamiseen. Yksi haastatelluista kirjoitti, että ”islamissa siveyttä varjellaan enemmän. Ja tämän pitäisi olla naisilla ja miehillä yhtäläinen, mutta kulttuurisesti muslimimiehet eivät olekaan niin tarkkoja omasta siveydestään”. Hajjar sanoi, että uskonoppineilla on tärkeä työ muistuttaa muslimeita ”toimintansa virheellisyydestä”.

Väitöskirjani ”Islamin seksuaaliopetukset Suomen muslimien arjessa” koostuu kolmesta artikkelista, joista yhdessä tutkin islamin uskonnon seksuaaliopetusten noudattamista. Artikkelissa käsittelen nimenomaan kaksinaismoralismia. Näen todennäköisenä, että myös kunniakysymykset nousevat esiin kaksinaismoralismin rinnalla. Lopputyössäni yksi haastatelluista kertoi, että ”miesten tekemät virheet, esim. jos on syyllistynyt avioliiton ulkopuoliseen fyysiseen kansainkäymiseen toisen sukupuolen edustajan kanssa (muu kuin yhdyntä), niin miesten virheet annetaan anteeksi, kun taas naisen virheet loukkaavat koko suvun kunniaa…”.

Lopputyöni vahvistaa hyvin aikaisempaa tutkimusta aiheeseen liittyen. Esimerkiksi Ranskassa tehdyssä tutkimuksessa kävi ilmi, että muslimityttöjen oletetaan noudattavan islamin uskonnon määräyksiä perheen kunnian säilyttämiseksi. Poikien kohdalla määräysten noudattamisen ei nähty olevan niin tarkkaa. Marokkolaisessa tutkimuksessa tuli myös esiin kaksinaismoralismi: marokkolaisista musliminaisista 80% oli sitä mieltä, että uskottomuus oli miehelle anteeksiannettavaa, mutta naiselle ei.

Kulttuurillisen kaksinaismoralismin huomioiminen on tärkeää, jotta voidaan paremmin ymmärtää islamin uskonnon seksuaaliopetusten vaikutuksia Suomen muslimien seksuaalisuuteen ja seksuaaliterveyteen. Seksuaalineuvonnan lopputyöni pohjalta pidän todennäköisenä, että kaksinaismoralismi nousee esille myös muissa väitöskirjani artikkeleissa.

Tiina-Kaisa Alakärppä
Kirjoittaja on uskontotieteen tohtorikoulutettava, auktorisoitu seksuaalineuvoja (SSS)ja teologian maisteri.

Kirjallisuutta:

Kadri, N., Berrada, S., Mchichi Alami, Kh., Manoudi, F., Rachidi, L., Maftouh, S. & Halbreich, U. 2007. Mental health of Moroccan women, a sexual perspective. Journal of Affective Disorders 102 199-207.

Yahyaoui, Abdessalem, El Methni, Mohamed, Gaultier, Sydney & Lakhdar-Yahyaoui, Dhouha Ben Hadj. 2013. Acculturative processes and adolescent sexuality: A comparative study of 115 immigrant adolescents from cultures influenced by Islam and 115 French adolescents from cultures influenced by Christianity. International Journal of Intercultural Relations 37: 28-47.