Seminaarin esitykset

Espanjan sisällissodan kulttuurihistoria -seminaari pidettiin Turun yliopistossa 11. huhtikuuta 2014, ja paikalla oli päivän aikana 80-90 kuulijaa. Tässä vielä luennoitsijoiden esitykset:

Hannu Salmi (Turun yliopisto): Espanjan sisällissodan kulttuurihistoria – johdanto, avaussanoissa kuultu Sulo Paason haastattelu löytyy YLE:n Elävästä arkistosta

Jukka Kekkonen (Helsingin yliopisto): Espanjan sisällissodan väkivalta ja rankaisutoimet vertailevasta näkökulmasta

Päivi Kosonen (Tampereen yliopisto): André Malraux, ranskalaiset intellektuellit ja Espanjan sisällissota

Kari Kotkavaara (Åbo Akademi): Juhlittu ja rakastetturikki lyöty ja poltettu. Kristillisestä taiteesta ja kulttikuvista sisällissodassa

Jaana Torninoja-Latola (Turun yliopisto): Espanjan lasten puolesta, fasismia vastaan. Sylvi-Kyllikki Kilven avustustyö Espanjan sisällissodan aikana

Hanne Koivisto (Turun yliopisto): Solidaarisuuden tunnetta ja sodan todellisuutta – suomalaisten vasemmistointellektuellien tulkintoja Espanjan sisällissodasta

Juho Korhonen (Turun yliopisto): Robert Capa ja sisällissodan kuvat

Hannu Salmi (Turun yliopisto): Espanjan sisällissodan elokuvallinen muisto ja Granada, Granada, Granada (1967)

One thought on “Seminaarin esitykset

1. Järjestäjille suuret ja kauniit kiitokset. Seminaari oli todella mielenkiintoinen ja tällainekin vanha käpykin oli innostunut sekä aiheesta että sen käsittelystä.

Juuri näin minusta kehitetään kulttuurihistoriaa, eli multitieteellisen maailmankuvan avulla. Tosin taloudesta olisi vielä voinut olla jotain. Mutta varmaan se alue on ehkä niitä vaikempia.

Hannulle ja tiimille kiitokset loistavasta filmivalinnasta. Se oli enemmän kuin nappisuoritus.

Kokonaisuudessaan kiitos oppiaineen porukalle muistettavasta ja antoista päivästä Turussa!