Opintosuoritus

Seminaarin voi ottaa myös opintojen osaksi Turun yliopistossa, joko 3 tai 5 opintopisteen suorituksena.

Korvaavuudet oppiaineissa

kulttuurihistoria P5.5, P5.9, P5.11 (3 op), A4.10, A4.11, A4.13 (5 op); poliittinen historia A3.1.2 , A4 ja A7; yleinen historia A3.3.

3 op:n suoritus

Opiskelija kirjoittaa oppimispäiväkirjan (8 sivua, Times New Roman 12p, riviväli 1,5), jossa kommentoidaan seminaarin esitelmiä ja hyödynnetään blogisivuston aineistoa oman valinnan mukaan.

5 op:n suoritus

Opiskelija tekee 3 op:n suorituksen lisäksi

  • 2 op:n esseen (6 sivua, Times New Roman 12p, riviväli 1,5)
  • esseessä käytetään aikalaislähteitä (näytelmäelokuva, dokumenttielokuva, valokuvat, julisteet, taideteokset, musiikki, romaani tai muu aikalaisteksti)
  • essee hyödyntää 2-3 tutkimuksellista tekstiä (kirjallisuusluettelo alla)

Deadline

Oppimispäiväkirjat ja esseet palautetaan 9. toukokuuta 2014 mennessä Hanne Koivistolle, hankoivi[at]utu.fi

Esseeteemoja (voit myös itse muokata näitä)

  • Espanjan sisällissodan väkivalta ja siviiliväestö
  • Espanjan sisällissota ja sotakuvaajat
  • Espanjan sisällissota toisen maailmansodan esinäytöksenä
  • Espanja sisällissota kirjailijoiden kuvaamana – valitaan yksi teos esim. seuraavistai:  André Malraux: Toivo, Ernest Hemingway: Kenelle kellot soivat, George Orwell: Katalonia, Katalonia, Upton Sinclair: Taistelu Madridista
  • Espanjan sisällissota elokuvissa – valitaan yksi elokuva esim. Toivo (L’Éspoir, 1945), Kenelle kellot soivat (For Whom the Bell Tolls, 1943), Granada, Granada, Granada (Grenada, Grenada, Grenada moja, 1967), Oi, Carmela! (Ay, Carmela!, 1990)
  • Suomalaiset ja Espanjan sisällissota
  • Espanjan sisällissodan poliittinen ja uskonnollinen kuvamaailma
  • Taistelulaulujen merkitys Espanjan sisällissodassa TAI Taistelulaulut Espanjan sisällissodan muistina (levyjä tehty runsaasti jälkeenpäin, ks. verkkolähteet, kysymyksenä esim. Miten Viva la Quince Brigada -laulun eri versiot Youtubessa muistavat Espanjan sisällissotaa?)
  • Espanjan sisällissota fasismin ja kommunismin taistelun näkökulmasta
  • Kansainvälisten vapaaehtoisten utopistiset asenteet sodasta ja vallankumouksesta (aineistona esim. George Orwellin Katalonia, Katalonia)
  • Vasemmistoryhmittymät Espanjan sisällissodassa – keskinäisten ristiriitojen näkökulma (aineistona esim. Orwell ja Beevor)
  • Propaganda Espanjan sisällissodassa (aineistona esim. Aho)
  • Espanjan sisällissodan muisto (aineistona esim. Renshaw) – voit tutkia myös Espanjan sisällissodan muistoa vaalivia yhdistyksiä (ks. verkkolähteet)

Kirjallisuutta

Aho, Mikko: Espanjan asia on meidän. Suomen vasemmistososialistien ja kommunistien propaganda Espanjan tasavallan puolesta Espanjkan sisällissodan 1936–1939 aikana. Pro gradu -tutkielma. Tampereen yliopsito, Tampere 2006. Lataa tutkielma tästä: http://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/93692/gradu01242.pdf?sequence=1

Archibald, David: No Laughing Matter? Comedy and the Spanish Civil War in Cinema. In: Historical Comedy on Screen: Subverting History with Humour. Ed. Hannu Salmi. Intellect, Bristol 2011: 113-127.

Juusela, Jyrki: Suomalaiset Espanjan sisällissodassa. Atena Kustannus Oy, Jyväskylä 2003.

Suomen pojat Espanjassa. Toimituskunta Viljo Kajava, Paavo Pajunen, Elvi Sinervo, Cay Sundström, Taimi Torvinen, Arvo Turtiainen, Katri Vala ja Hella Wuolijoki. Toimitussihteeri Jarno Pennanen. Helsinki 1939.

Beevor, Antony: Taistelu Espanjasta. Espanjan sisällissota 1936–1939. (The Battle for Spain: The Spanish Civil War 1936–39, 2006.) Suom. Matti Kinnunen. WSOY, Porvoo 2006.

Pajunen, Jenni: Espanja, sinä nuoruutemme. Gummerus, Jyväskylä 1976.

Preston, Paul: We Saw Spain Die. Foreign Correspondents in the Spanish Civil War. Constable, London 2009.

Renshaw, Layla: Exhuming Loss : memory, materiality, and mass graves of the Spanish Civil War. Left Coast Press, Walnut Creek, Calif. 2011. Kirja löytyy ebrary-palvelusta osoitteesta: https://login.ezproxy.utu.fi/login?url=http://site.ebrary.com/lib/uniturku/Doc?id=10500136

 

3 thoughts on “Opintosuoritus

  1. Hei!
    Opiskelen kulttuurihistorian aineopintoja avoimessa yliopistossa. Päivän aihe on todella mielenkiintoinen ja olisinkin halukas siihen osallistumaan. Voiko päivän antiin osallistua myös “ei-opiskeleva” puoliso? Tulisimme mielellämme molemmat, jos saliin mahtuu.
    T. Oili

Vastaa käyttäjälle Heikkilä Oili Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *