Hilleri-projekti on edennyt projektin aikajanassa toiseen vaiheeseen. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että Ex Libriksen päässä projekti on siirtynyt johdantotiimiltä teknisen toteutuksen tiimille. Alapuolelta löytyy projektin aikajana, jossa olemme nyt siis siirtyneet Onboarding-vaiheesta implementaation ensimmäiseen osuuteen (Define). Define-vaihe on merkitty kuvaan punaisella:

Klikkaa kuva suuremmaksi.

Hilleriläiset osallistuivat 5.7. järjestettyyn kick-off -kokoukseen, jossa käytiin läpi implementaation eri osa-alueita. Ensimmäisenä vuorossa on lisää lomakkeiden täyttöä: lomien jälkeen alkaa puurtaminen migraatio- ja konfiguraatiolomakkeiden kanssa. Näiden lomakkeiden avulla Ex Libris määrittelee Almaan halutun arkkitehtuurin (kirjastot, kokoelmat, asiakastyypit yms.), jonka päälle lopullinen Alma-instanssimme rakentuu.

Lomakkeiden pohjalta suoritettava datan testilataus tapahtuu 10-20 syyskuuta. Bibliografinen data, hankintadata sekä asiakasdata ladataan vielä uudestaan järjestelmään vuoden lopussa Alman siirtyessä käyttöön. Voyagerin datan siivoaminen on jo tässä välissä erittäin hyvässä mallissa, tästä suurkiitokset metatiedon ja hankinnan supertehokkaalle väelle!

Kiitokset myös kaikille koulutuksiin ja työpajoihin osallistujille; kirjaston väki on ollut sekä uteliaan kiinnostunutta että ymmärrettävän huolestunutta Alman ja Primon käyttöönotosta sekä niiden vaikutuksista työnkulkuihin sekä muihin käytäntöihin. Lisää koulutuksia seuraa syksyllä testilatauksen jälkeen, jolloin pääsemme Alman testauksessa tositoimiin oman datamme kanssa.

Hilleri käy nyt pienelle kesälevolle, projektiryhmästä Harri on jälleen paikalla 29.7. alkaen ja loput Hilleriläiset 5.8. alkaen. Mukavaa ja virkistävää kesää kaikille!

-Mitja