Työpaja tiistaina 24.1.2023, klo 12.30–15.00, etänä

Vaikka somen kehoihanteet ovat jatkuvan keskustelun kohteena, kasvattajille on tarjolla vain niukasti materiaalia siitä, miten lähestyä aihetta opetuksessa tai arkipäivän keskusteluissa. Tämä yläkoulun ja lukion opettajille ja muille nuorten kanssa työskenteleville kasvattajille suunnattu työpaja tarjoaa käytännön ideoita aiheen käsittelyyn. Erityisen suositeltava työpaja on terveystiedon, psykologian ja äidinkielen opettajille. Aktiivista tekemistä painottava työpaja lähestyy somen ja kehonkuvan välistä suhdetta konkreettisten esimerkkien läpi. Esimerkit on laadittu sellaisiksi, että osallistujat voivat helposti soveltaa niitä omassa opetuksessaan tai kasvatustyössään.

Työpaja toteutetaan etäkokousohjelma Zoomin välityksellä. Maksimi osallistujamäärä on 25 henkeä. Ilmoittautuneille lähetetään osallistumislinkki muutamaa päivää ennen työpajan alkua. Osallistuminen on maksutonta eikä se vaadi Zoomin lataamista omalle koneelle.

Opetuksesta vastaa FM, väitöskirjatutkija Kaisu Hynnä-Granberg (Turun yliopisto, Mediatutkimus). Hynnä-Granbergin tutkimus käsittelee kehopositiivisuusliikettä sosiaalisessa mediassa. Hän on kiinnostunut siitä, miten voimme teoreettisesti lähestyä mediakäyttäjien kehojen, kehoihanteiden ja mediateknologioiden välistä suhdetta. Hynnä-Granberg väittelee aiheesta loppuvuodesta 2022. Vuodesta 2023 alkaen Hynnä-Granberg työskentelee tutkijatohtorina Suomen Akatemian Strategisen tutkimuksen neuvoston rahoittamassa IDA – Intimacy in data-driven culture -hankkeessa.