InFLAMES Flagship Blog Liekeissä: Immunologian ammattilaisten avautumisia

Lääketaloustiedettä juomaveteen

Taloustieteellistä ajattelua ja taloustieteen menetelmiä voidaan hyödyntää monessa tilanteessa. Erästä taloustieteen professoria lainaten: ”Ekonomistien luovan mielikuvituksen voi edellyttää löytävän ratkaisut kaikkiin mittausongelmiin”. Esimerkiksi Mikä on elämän arvo-kysymykseen koulutettu ekonomisti keksii kyllä ratkaisun kahvin valmistumista odotellessa.

Taloustieteen tutkimussuuntia ja sovellusalueita on monia. On ainakin ympäristötaloustiedettä, kaupunkitaloustiedettä, liiketaloustiedettä ja työn taloustiedettä. Ei ole yllättävää, että on myös terveystaloustiedettä ja lääketaloustiedettä.

Terveystaloustieteessä tutkitaan terveyspalvelujen organisoimista ja tuotantoa, kannustimia ynnä muita sote-uudistuksenkin kannalta aivan olennaisia kysymyksiä. Lääketaloustieteessä mielenkiinnon kohteena ovat muun muassa lääkehoitojen kustannusvaikuttavuus, terveyteen liittyvä elämänlaatu ja lääkemarkkinoiden toiminta.

Terveystaloustieteelliselle opetukselle on tarvetta. Alan professuurien ja apulaisprofessuurien määrä Suomessa on jatkuvasti lisääntynyt ja kurssimuotoista opetusta tarjotaan jo monessa yliopistossa. Terveystaloustiedettä on voinut opiskella pääaineena Itä-Suomen yliopistossa vuodesta 1997 lähtien, mutta alan opetusta on siellä tarjottu jo vuodesta 1979.

Vielä tänäkään päivänä esimerkiksi lääkärien peruskoulutukseen ei juuri kuulu terveystaloustiedettä. Lääkäreille on kuitenkin eri muodoissa ja laajuudessa tarjottu terveys- ja lääketaloustieteen kurssimuotoista koulutusta tietääkseni noin 20 vuotta. Koulutusta ovat järjestäneet muun muassa lääkeyritykset ja myöhemmin eMBA-ohjelmat. Tänä päivänä koulutuksissa puhutaan yhä enemmän vaikuttavuudesta, tiedolla johtamisesta ja arvoperusteisuudesta mutta terveystaloustieteen elementit ovat edelleen usein mukana.

Oma viimeisin opetuskokemukseni on tämän viikon tiistailta. Pidin luennon terveystaloustieteen perusteista Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin, Oulun yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan, biokemian ja molekyylilääketieteen tiedekunnan ja Oulun kaupungin tutkijoille, väitöstutkijoille ja henkilöstöille. Sain ilokseni huomata, että odotukset terveystaloustieteen hyödyllisyydestä olivat varsin korkealla ennen luentoa. Toivottavasti myös luennon jälkeen.  Esitin osallistujille kolme ennakkokysymystä, joihin vastattiin seuraavasti.

Vaikuttavaa! Luottamus ja usko terveys- ja lääketaloustieteeseen ja sen hyödyllisyyteen on vankkaa. Ehkäpä pieni, mutta riittävän tehokas annos lääketaloustiedettä juomaveteen tyydyttäisi kysynnän kerralla. Turun vedestä koko lapsuutensa ajan nauttineet tietävät, että maku voisi muuttua vain parempaan suuntaan.

Kirjoittaja on asunut lapsuutensa Turun Puutorin nurkilla.

Juha Laine, työelämäprofessori

Jätä kommentti