Yrittäjyysyliopisto – pienen piirin pöhinää?

Yliopistostamme rakennetaan luovaa, ketterää ja innovatiivista yrittäjyysyliopistoa. On tekemisen meininkiä, mukaansatempaavaa pöhinää: Startup!-kurssia, yrittäjyyskiltaa, yrittäjyysasiamiehiä, yrittäjyysleiri, yrittäjyyspäivä ja Intoa!-yrittäjyystekokilpailu. Etsitään ”yrittäjyyttä tukevia toimintatapoja” ja kannustetaan ”yrittäjämäistä asennetta koko yhteisössä”.

Pyrkiessään edistämään yrittäjyyttä strategisesti merkittävänä teemana yrittäjyysyliopisto vastaa niin opetus- ja kulttuuriministeriön, Sipilän hallituksen hallitusohjelman kuin Euroopan unionin linjauksiin. Se toteuttaa yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen tehtävää lisäämällä yritysyhteistyötä ja ratkomalla yhteiskunnallisia ongelmia tieteen innovaatioita kaupallistamalla.

Kun yliopiston kaltaisessa instituutiossa ajetaan läpi tällaisia perustavanlaatuisia uudistuksia, on ruohonjuuritason toimijoiden mukaan saaminen ratkaisevaa. Siksi onkin paikallaan kysyä, onko yrittäjyysyliopisto ollut yliopistolaisten yhteinen projekti? Se on kyllä suunnattu kaikille, mutta onko sitä tehty yhdessä?

Yhteisen yrittäjyysyliopiston rakentaminen ei nimittäin ole yksinkertainen hanke. Sitä vaikeuttavat toisistaan poikkeavat käsitykset niin yrittäjyydestä kuin yliopistosta. Tutkimuksen kaupallistaminen herättää kysymyksiä perustutkimuksen asemasta ja tieteen riippumattomuudesta. Yrittäjyyteen kannustaminen yliopistokoulutusta ohjaavana periaatteena on niin ikään radikaali ajatus. Kun yrittäjyydestä puhutaan lisäksi työelämätaitona, pedagogiikkana, asenteena, ajattelumallina ja toimintatapana, muodostuu yrittäjyysyliopistosta niin kaiken kattava ja epämääräinen kokonaisuus, että siitä on vaikeaa saada otetta.

Jos yrittäjyysyliopistosta halutaan aidosti yhteinen hanke, sitä olisi määriteltävä täsmällisemmin ja pohdittava konkreettisemmin eri tieteenalojen ja oppiaineiden lähtökohdista ja tarpeista käsin. Muuten yrittäjyysyliopisto jää puheista huolimatta pienen piirin pöhinäksi – onneksi vai valitettavasti on jo kokonaan toinen kysymys.

p.s. Yliopiston yrittäjyyspäivää vietetään 3.11. Tavataanko siellä?

hanna-0567-200px

Hanna Laalo