Kas!

Kas!

Opettaja pitää oppituntia suuren digitaalisen taulun vieressä luokkahuoneessa.
SIMHE-palvelujen koulutus- ja uraohjaus tukee Suomeen muuttavia opettajia
Turun yliopiston SIMHE-ohjauksessa käy vuosittain noin pari sataa henkilöä. Enemmistö SIMHE-asiakkaista on ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneita maahanmuuttajia, jotka etsivät koulutustaan vastaavaa...
Lentokone lentää meren ja saarten yllä.
Rauman kampus kouluttaa Suomen Ilmailuopistossa
Turun yliopiston opettajankoulutuslaitos on tehnyt sopimuksen Suomen Ilmailuopiston opettajien kanssa koko henkilöstölle suunnatuista koulutuskokonaisuuksista. Ensimmäinen koulutuskokonaisuus (5 op) on nyt...
Lapsi piirtää valkoiselle paperille.
Onko väkivalta hyväksyttävä osaksi opettajan työtä?
Väkivalta on tullut osaksi opettajan työtä. Mediassa on uutisoitu viime vuosina useita kertoja opettajien kohtaamasta väkivallasta. Opettajien ammattijärjestön työolobarometrien mukaan...
Leluja värikkäässä päiväkodin leikkihuoneessa.
Draaman ja pedagogiikan vuoropuhelua – Varhaiskasvatuksen integraatioprojekti Viron lapsilähtöisen pedagogiikan kehityksen tukena
Suomessa elettiin 1990-luvulla varhaiskasvatuspedagogiikan renessanssiaikaa, jolloin pedagogista ajattelua kehitettiin lapsilähtöisempään suuntaan. Samaan aikaan neuvostodiktatuurin mukaiset Viron varhaiskasvatuksen kankeat hierarkiset pedagogiset...
Perhosjuhlien värikäs koriste, jossa lukee "Lulu lukutoukka".
Lukumaan Lumoa (LULU) rakentamassa – Kirjasto tukee perheiden ja varhaiskasvatuksen lukutaitotyötä LULU-hankkeessa
Lasten lukemisen tukeminen on suomalaisen yhteiskunnan painopistealueita. Syksyllä 2023 alkaneessa Lukumaan Lumo – LULU-hankkeessa tuetaan kirjastojen, varhaiskasvatuksen ja varhaiskasvatusikäisten lasten...
Huovutustöitä. Huovutettu mustekala etualla, taustalla muista töitä.
Yhteistyötä käsityönopetuksessa: miten käsityönopettajan ja koulunkäynninohjaajan yhteistyö toimii käytännössä?
Käsityöoppiaineen muututtua kohti kokonaisen käsityön mallia on käsityönopettajan rooli muuttunut oppiaineen kohdalla. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden uudistuksien myötä on siirrytty pois...
Ihmisiä istuu nojatuoleilla ja sohvalla lukupiirissä.
Tavoitteena jokaisen oppilaan hyvä lukukokemus – MORE-hankkeessa kehitetään koulujen ja kirjaston yhteistyötä Reading for Pleasure -pedagogiikan hengessä
Turun yliopiston Rauman kampus on mukana Erasmus+-rahoitteisessa kehittämis- ja tutkimushankkeessa: Setting up a Reading Motivator in the Digital Age: Introducing...
Kuva turvallisuusilmoituksen ohjeista.
Huomaa hyvä – Miksi positiivisten turvallisuushavaintojen kerääminen koulussa kannattaa?
Pyrittäessä kehittämään koulun – tai minkä tahansa organisaation – turvallisuutta ja turvallisuuskulttuuria ajantasaisen tilannekuvan muodostaminen on tärkeää. Jotta pystytään asettamaan...
Käsityökasvatuksen opiskelija hitsaa kypärä päässä.
Pyörätuolioppilaan opetus teknisen käsityön oppimisympäristössä: mitä haasteita se tuo ja miten opettajat ratkaisevat ne?
Koulumaailma muuttuu ympäröivän maailman mukana. Tasa-arvo ja ihmisten yhdenvertaisuus ovat niitä arvoja, joita pidetään itsestäänselvyytenä. Näiden arvojen lisäksi myös inkluusio...
Entisöity penkki sisätiloissa.
Kestävän kehityksen yhteistyötä: käsityökasvatusta SPR:n kanssa
Rauman kampuksella käsityönopettajaksi opiskelevat pohtivat maisterivaiheen opintojaksolla Käsityö ja kestävä tulevaisuus, miten he itse opettaisivat peruskoulun 7. luokkalaisille kestävään kehityksen...
Miesopettaja auttaa kahta oppilasta purkittamaan itsetehtyä hunajaa koululuokassa.
Rauman norssilla toimitaan ja tutkitaan – oppilaat tutustumassa matematiikkaan ja luonnontieteisiin
Rauman normaalikoululla aloitettiin tämän lukuvuoden osalta LUMA- työryhmässä (matemaattis-luonnontieteelliset aineet) suunnittelemaan teemaviikkoja, jolloin oppilailla olisi mahdollisuus osallistua sellaiseen luokkaa kiinnostavaan...
Oppilaita oppitunnilla takaapäin kuvattuna koulussa.
Oppimistulosten kääntäminen nousuun vaatii pohdintaa, aikaa ja useita erilaisia toimia
Koulutuksella on ratkaiseva merkitys siinä, että jokainen lapsi ja nuori voi kasvaa täyteen potentiaaliinsa ja tavoitella unelmiaan. Onkin välttämätöntä huolehtia...
Osallisuus on osa hyvinvointia
Aikuisina pyrimme rakentamaan yhteiskuntaa tulevien sukupolvien parhaaksi ja heidän puolestaan. Vähitellen olemme kuitenkin havahtuneet siihen, ettei tapamme toimia vastaa lasten...
Eri värisiä ja kokoisia kyniä
Opettajien kouluttaminen inklusiivisten kasvatus- ja oppimisympäristöjen asiantuntijoiksi
Inklusiivisen kasvatuksen ja opetuksen lähtökohtana on kaikkien lasten ja nuorten ja myös oppimisen moninaisuus. Moninaisuus tarkoittaa sitä, että kaikilla oppijoilla...
Suunniteltuja liivejä pöydällä
Innovaatiokurssi tuottaa laadukkaita ratkaisuja sykkeen ja sykevälivaihtelun mittaamiseen
”Mitä jos opettaja kehuu oppilasta? ” – Siitä voi tulla molemmille hyvä mieli!
Pilvessä sanoja, jotka kuvaavat turvallista koulua.
Miten tehdään turvallinen koulu?
SIMHE auttaa tunnistamaan maahanmuuttajan aiemmin hankitun osaamisen
Työpaikkailmoituksien tutkimuksesta (ja ChatGPT:n hyödyntämisestä blogipostauksessa)
Rethinking Childhood Observations
Student life in the middle of a pandemic
Opsikelija luokkahuoneessa maski kasvoilla.
Opiskeluarkea kriisin keskellä 
Aikamme viheliäiset ongelmat ja kestävän kehityksen kasvatuksen lupaukset: Esittelyssä kestävä kehitys, kasvatus ja koulutus -opintokokonaisuus
OPEN KULMAsta foorumi oman opetuksemme kehittämiselle
Tarinoita mediasta ja medialla – Tehtävänä pelastaa lukutaito
Megamokailija vai aikuinen?
leskenlehtiä maastossa.
Kestävän kehityksen läpileikkaus varhaiskasvatuksen horisonteissa
Oivaltamalla ohjelmoijaksi Rauman normaalikoulun digiviikoilla
Suomalaisen lapsen historia levittäytyy kahdelle mantereelle
Rinnakkain hiilidioksidin kiertoa esittelevä oppikirja ja video.
Vitosluokan ympäristöoppi: Onko video vai kuvitettu teksti parempi oppimiseen?