Rauman kampus kouluttaa Suomen Ilmailuopistossa
Turun yliopiston opettajankoulutuslaitos on tehnyt sopimuksen Suomen Ilmailuopiston opettajien kanssa koko henkilöstölle suunnatuista koulutuskokonaisuuksista. Ensimmäinen koulutuskokonaisuus (5 op) on nyt päättynyt ja seuraavaa kokonaisuutta suunnitellaan syksylle 2024. Koulutusten tavoitteena on edistää Suomen Ilmailuopiston henkilöstön valmiuksia kohdata yhä moninaisempia opiskelijoita ja heidän tarpeitaan. Koulutuskokonaisuutta hallinnoi Rauman kampuksella yliopistonlehtori Mikko Huhtala. Hankkeen suunnittelu on alkanut yhdessä Suomen Ilmailuopiston henkilöstön kanssa syksyllä 2023, ja ensimmäinen opintojakso alkoi joulukuussa 2023.
Suomen Ilmailuopisto Oy on Porissa toimiva ammatillinen oppilaitos, joka kouluttaa ammattilentäjiä Suomen liikenneilmailun tarpeisiin. Ennen vuotta 2020 Suomen Ilmailuopisto toimi nimellä Finnairin Ilmailuopisto. Kaikkiaan oppilaitokselta on valmistunut vuosien aikana noin 1 000 ammattilentäjää. Ammattilentäjien koulutustoiminnan lisäksi oppilaitos tarjoaa koulutuspalveluiden myyntiä, lentosimulaattorin vuokrausta lentoyhtiöille sekä liikelentoja Embraer Phenom -suihkukoneilla. Lisäksi Suomen Ilmailuopistolla on myös pitkät perinteet ilmailualan opettajien täydennyskoulutuksessa.
Joulukuussa 2023 alkanut opintojakso pureutui vuorovaikutusosaamiseen ja viestinnällisiin näkökulmiin. Tässä opintojaksossa kouluttajina toimivat Turun yliopistosta Marianna Hoikkala, Juli-Anna Aerila ja Manne Maalismaa sekä Jyväskylän yliopistosta Merja Kauppinen. Lisäksi opintojakson päätöstilaisuudessa oli luennoitsijana Tuula Stenius, jonka erityisalana on huumori ja sen ilmeneminen erilaisissa vuorovaikutustilanteissa. Opintojakso tarkasteli vuorovaikutusosaamista monitasoisesti tarjoten sekä tuoreinta tutkimuksellista tietoa että kokemuksellisia harjoitteita. Opintojakson läpäisevänä tavoitteena olikin tarjota tiedon jakamisen rinnalla kokemuksia opiskelijoita aktivoivista pedagogisista menetelmistä. Opintojaksolle osallistui sekä opetushenkilöstöä että muita ilmailualan asiantuntijoita. Kokonaisuudessaan opintojakso sai erinomaista palautetta: se koettiin tarpeelliseksi, uutta tietoa antavaksi ja innostavaksi. Erityisen merkityksellistä oli mahdollisuus jakaa ajatuksia vuorovaikutuksesta henkilöstön kesken.
Ilmailuopiston henkilöstölle vuorovaikutusosaaminen on keskeistä, sillä koulutustilanteet esimerkiksi lentokoneen ohjaamossa voivat olla monille opiskelijoille haastavia. Samoin henkilökohtaiset palautteenannon tilanteet saattavat olla monille opiskelijoille jännittäviä eivätkä opiskelijat ole tottuneet tämäntyyppisiin tilanteisiin. Opintojakson aikana löydettiinkin joitakin keinoja tukea opettajan toimintaa tällaisissa haastavissa tilanteissa ja pohdittiin pitkään esimerkiksi tunteiden näyttämisen ja käsittelyn merkitystä sekä huumorin tilannesidonnaisuutta. Kirjallisuusterapeuttisiin menetelmiin keskittyvässä osiossa opiskelijat kuvasivat omia tunteita herättäneitä kokemuksiaan, joita rinnastettiin opiskelijakohtaamisiin.
Suomen Ilmailuopiston ja Turun yliopiston opettajankoulutuslaitoksen yhteistyö jatkuu myös lukuvuonna 2024–2025. Nyt toteutuva koulutuskokonaisuus on keskeinen osa Ilmailuopiston kehittämistoimintaa, jonka tavoitteena on tarjota yhä laadukkaampaa opetusta hyvinkin erilaisille oppijoille.
Kirjoittajina Turun yliopiston opettajankoulutuslaitoksen lehtorit Juli-Anna Aerila ja Mikko Huhtala sekä yliopisto-opettaja Hoikkala Marianna Turun yliopiston kieli- ja viestintäopintojen keskuksesta.
Kuva: Suomen Ilmailuopisto