Mediaseuranta: Turun yliopiston Facebook ja TikTok
Tässä mediaseurannan tehtävässä otan tarkasteluun Turun yliopiston kaksi sosiaalisen median kanavaa, Facebookin (suomenkielisen sivun) ja TikTokin. Yliopiston Facebook-sivun tarkastelu tuli ensimmäisenä mieleeni, koska olen itse seurannut sivua jo pitemmän aikaa ja näen yliopiston postauksia aikajanallani usein – tiesin siis, että kyseessä on aktiivisesti käytössä oleva kanava.
TikTokin päädyin valitsemaan oikeastaan päinvastaisesta syystä, sillä en ollut itse törmännyt yliopiston TikTok-sisältöihin laisinkaan. Sen sijaan muiden korkeakoulujen mainoksia on tullut minulle vastaan aika ajoin Tiktokissa surffatessani. Oli ilahduttavaa huomata, että Turun yliopistolta kuitenkin löytyy tili myös TikTokista, jossa on julkaistu sisältöäkin jo vuodesta 2020 lähtien.
Tarkemmin havainnoin Turun yliopiston Facebook-julkaisuja aikavälillä 1.-25.2.2022 ja TikTok-julkaisuja 15.10.2021-25.2.2022. Postauksia näille aikaväleille on kertynyt Facebookissa 38 kappaletta ja TikTokiin 9. Kanavat ovat siis aktiivisuudeltaan huomattavan erilaisia. Sama pätee myös kanavien sisältöihin, ja niitä tulen käsittelemään yksityiskohtaisesti erityisesti brändin ja visuaalisuuden näkökulmista.
Brändi
Mitä itseasiassa tarkoittaa, kun puhutaan organisaation brändistä? Brändi tarkoittaa sitä mielikuvaa, mikä organisaatioon yleisesti liitetään. Toisin sanoen se on imagon (eli organisaation itsestään antaman kuvan) ja maineen (eli organisaatiosta vallitsevan käsityksen) summa. Seuraavaksi tarkastelen, kuinka Turun yliopiston viestii brändiään Facebookissa ja TikTokissa.
Facebook, Turun yliopisto
Valitsemallani aikavälillä (1.-25.2.2022) yliopiston Facebook-sivulla on julkaistu 38 kertaa, eli keskimäärin 1,52 kertaa päivässä. Sivustoa päivitetään siis tiuhaan tahtiin, joka on järkevää, sillä sivuston seuraajakunta, 19 863 ihmistä, on yliopiston sosiaalisen median kanavista suurin. Vertailun vuoksi kerrottakoon, että Twitterissä seuraajia on noin 19 400 ja Instagramissa noin 15 600. Facebookia ylläpitää ja päivittää yliopiston viestintä.
Jaottelen sivustolla julkaissut sisällöt karkeasti 5 kategoriaan:
- Tutkimuksiin liittyvät julkaisut, 14 kpl
- Esittelyssä tutkimusten tuloksia tai esimerkiksi tutkijoiden saamat rahoitukset
- Uutisointi yliopiston toiminnasta, 10kpl
- Esimerkiksi ”Turun yliopisto mukana kehittämässä rehtorien koulutusta Chilessä”, kävijämäärien nousu kasvitieteellisessä puutarhassa, ”Turun yliopisto alkaa kouluttaa kaksikielisiä lääkäreitä yhteistyössä Åbo Akademin kanssa”
- Yliopiston tuottamien sisältöjen nosto, 8kpl
- Blogit, podcastit, Tiedelinja
- Yliopiston mainostus opiskelijoille (tuleville ja nykyisille) 4kpl,
- Hakijainfot 22, ”Innostu ja inspiroidu Tee elämäsi paras päätös ja hae ykkösvalintana Turun yliopistoon” mainosvideo yhteishakuun liittyen
- Tuutorihaku 2022
- Muut, 2kpl
- Yliopiston sote-akatemia, työntekijän kommentti
- Ystävänpäivä-postaus.
Yli kolmasosa 25 päivän aikana julkaistuista postauksista liittyvät siis jollain tavalla yliopistolla tehtäviin tutkimuksiin. Toiseksi eniten postauksia on julkaistu yliopiston toiminnasta uutisoimiseksi. Näille aiheille annettu painoarvo postauksissa tukee hyvin Turun yliopiston tarkoitusta brändätä itseään monitieteisenä ja kansainvälisenä tutkimusyliopistona.
TikTok, @uniturku
TikTokissa postauksia on julkaistu lokakuun puolivälistä 2021 tähän päivään (27.2.2022) saakka 9 kappaletta. Tiktokissa seuraajia on 852, eli huomattavasti pienempi määrä kuin esimerkiksi Facebookissa ja Twitterissä.
TikTokiin sisältöä tuottavat pääasiassa yliopiston opiskelijalähettiläät ja sisältö onkin selvästi tehty ns. opiskelijoilta (tuleville ja nykyisille) opiskelijoille. Suurin osa videoista on opiskelijalähettiläiden itsensä, luultavasti puhelimella kuvaamia videoita, joiden aiheina ovat mm. opiskelijan arki My Day -videoiden muodossa.
Ainoastaan yksi videoista on virallisempi: se on kuvattu ammattimaisella kameralla, videota on editoitu ja sen visuaalinen ilme vastaa yliopiston ohjeistuksia.
Vaikuttaa siltä, että TikTokissa opiskelijat voivat luoda Turun yliopistolle hyvää mainetta opiskelupaikkana ja Turulle opiskelijakaupunkina. Valitsemani aikaikkunan ulkopuolella julkaissut videot viittaavat myös siihen, että yhteishaun aika on tärkeintä sisällönjulkaisun aikaa TikTokissa ja videoiden kohdeyleisönä ovat nimenomaan yhteishakua tekevät nuoret aikuiset.
Visuaalisuus
Yliopiston Facebookia ja TikTokia tarkastellessa yksi yhtäläisyys nousee esiin yli muiden, nimittäin logon käyttö profiilikuvana. Muuten visuaalisuus on näillä kahdella alustalla aika erityyppistä.
Facebookissa suuri osa julkaisuista on linkkejä yliopiston nettisivuille, jolloin postauksessa esillä oleva kuva on kuvituskuva nettisivujen jutusta – sen takia niissä ei siis ole juurikaan yhtenäisyyttä keskenään.
Osa kuvista on kuitenkin postattu suoraan Facebook-sivuille ja silloin niiden graafiset elementit noudattavat yliopiston ohjeita. Nämä samat elementit ovat näkyvillä myös TikTokissa yhdessä virallisemmassa videossa, josta kerroin ylempänä.
Fontti on kaikissa kuvissa sama ja värinä on useimmiten yliopiston väripaletin valikoiman pinkin sävyinen punainen. Pinkihtävä punainen väri voi yliopiston somesisällöissä viestiä muun muassa motivaatiosta, intohimosta ja muutosmyönteisyydestä.
Lähteet:
https://www.facebook.com/turunyliopisto
Turun yliopiston graafinen ohjeisto, saatavilla: https://intranet.utu.fi/index/graafinen-ohje/Documents/utu-graafinen-ohjeisto-2021.pdf
https://www.wtfdesign.fi/blogi/varipsykologiaa-brandinakokulmasta
https://www.tiktok.com/@uniturku?lang=fi-FI
Tämän harjoituksen jälkeen
• tiedän, että Turun yliopiston viestintä vastaa yliopiston sosiaalisten medioiden päätileistä, kuten Facebookista ja heillä on säännöt somealustoilla käytäviin keskusteluihin, jotka on esitetty kanavalla: ”Edellytämme, että keskustelua käydään hyvässä hengessä ja muiden keskustelijoiden näkemyksiä kunnioittaen. Kirjoittaja on aina vastuussa tekstistään tai muusta lähettämästään materiaalista. Näkemyksesi on tärkeä, ja niin ovat muidenkin näkemykset. Harkitse siis, mitä kirjoitat. Turun yliopistossa on nollatoleranssi epäasialliseen käyttäytymiseen. Emme hyväksy kunnianloukkauksia, uhkailua, vihapuhetta tai muuten pelottavaa ja väkivaltaista kielenkäyttöä.”
• ymmärrän, että eri somekanavien sisältö on erityyppistä ja niillä ajetaan eri asioita – virallinen Facebook, sidosryhmien tiedottaminen, tiedeyliopiston brändin korostaminen vrt. kasuaali TikTok, rento opiskelijoilta opiskelijoille sisältö.
• voin soveltaa oppimaani, jos joskus teen tai suunnittelen sosiaalisen median viestintää jollekin yritykselle tai organisaatiolla.
• Pohdin mikä some olisi tällä hetkellä sellainen tulevaisuuden hitti-somealusta, jossa olisi hyvä olla jo rekisteröityneenä tai jonka luonteeseen olisi vähintäänkin syytä alkaa perehtyä.