Analyysissä töpselikukkanen

Päätin pitkän ja nihkeän pohdinnan päätteeksi tarkastella tämän viikon tehtävässä, eli kuva-analyysissä Ekoenergia-logoa. Ajattelin aluksi analysoivani jonkin sortin valokuvaa, ja lisäsinkin Wikiin linkin Finnairin uudesta mainoskuvasta. Tulin kuitenkin toisiin aatoksiin, sillä Finnairin kuvassa minua puhutteli enemmän slogan kuin sen visuaalinen puoli. Huomasin myös, että suurimmalla osalla kurssilaisista oli käsittelyssä mainos- tai uutiskuva, joten päätin lähteä harhailemaan omille teilleni ja valita käsittelyyn logon.

EKOenergia-logo. Kuva: ekoenergy.org

EKOenergia-logo pähkinänkuoressa

  • Suomalaisen Markus Raesillan suunnittelema.
  • Käytössä yli kolmellakymmenellä eurooppalaisella ympäristöjärjestöllä, joihin sisältyy muun muassa Suomen Luonnonsuojeluliitto. Logo on siis kansainvälisesti tunnistettu.
  • Käytetään laatumerkkinä ja viestintävälineenä.
    • Laatumerkki liittyy erilaisiin energiamuotoihin (esimerkiksi sähkö ja kaasu) ja se merkitsee niiden olevan 100% uusiutuvia sekä muutenkin ympäristöjärjestöjen asettamien laatukriteereiden täyttäviä.
    • Viestintävälineenä sitä voivat käyttää kuluttajat ja yritykset näyttääkseen omaa sitoutuneisuuttaan uusiutuvaan energiaan.

Analyysini logosta

Logo on kokonaisuudessaan tosi selkeälinjainen ja pelkistetty, mutta kuitenkin siihen on saatu leikittelevällä tavalla upotettua selkeä ja helposti ymmärrettävä symbolinen viesti.

Logon muodostuu kahdesta elementistä: kukkasesta (joka ei olekaan ihan tavallinen kukkanen) ja sitä kehystävästä ympyrästä. Katseeni keskittyy ensimmäisenä ympyrän sisältöön, eli kukkaan. Kukassa on tavallisen kukkamaisesti alhaalla lehdet, joiden keskeltä nousee ylöspäin kukan varsi. Varren päässä oleva kukinto ei kuitenkaan olekaan normaali kukinto, vaan sen paikalla onkin töpseli.

Tämä ”töpselikukka” yhdistää kukan symboliikan – uusi elämä, kasvu, kehitys, vehreys – energiaan, jota töpseli edustaa. Tämä symbolinen kuvaleikki yhdistettynä logon vihreään (luontoa symboloivaan ja katsojaa rauhoittavaan) väriin saa minussa heti aikaan mielleyhtymiä ekologisuuteen ja ympäristöystävällisyyteen. ”Töpselikukkaa” kehystävä ympyrä puolestaan rajaa kokonaisuuden, mutta voi toisaalta myös symboloida yhtenäisyyttä, elämää, terveyttä, täydellisyyttä ja rajattomuutta. Tosin epäilen itse, että kovinkaan monella katsojalla tulee tällaisia ajatuksia mieleen logoa katsoessa, sillä ainakaan itselleni ympyrän symboliikka ja sen monet merkitykset eivät olleet ennestään tuttuja.

Yhteenveto

EKOenergia-logo on simppeli, mutta tehokas ja hauskakin, joka tekee siitä mieleenpainuvan. Töpselikukka ja vihreä väri onnistuvat hyvin yhdessä viestimään sitä mitä logo kuvastaa: uusiutuvaa ja ympäristön kannalta laadukasta energiaa.

Tämän harjoituksen jälkeen

  • Tiedän uutta väripsykologiasta ja kuinka brändit voivat pelailla väreillä.
  • Ymmärrän, että kuva-analyysissä otetaan huomioon monia eri näkökulmia, esim. kuvan merkit (semiotiikka) ja sommittelu.
  • Voin soveltaa oppimaani tulevaisuudessa vapaa-ajalla ja/tai kaikkia mahdollisia kuvia tarkastellessani! Ylipäätään voin tarkastella kuvia tarkemmin ja kriittisemmin, tai ainakaan en pidä kuvien valintoja sattuman kauppana.
  • Pohdin, kuinka liikemerkit voivat vaikuttaa omiin valintoihini kuluttajana.

Lähteet:

https://www.vihrealanka.fi/uutiset/t%C3%A4m%C3%A4-suomalainen-logo-halutaan-ulkomaille

https://fi.wikipedia.org/wiki/Ekoenergia

https://www.wtfdesign.fi/blogi/varipsykologiaa-brandinakokulmasta

https://www.diabetes.fi/yhteiso/ajankohtaista/maailman_diabetespaiva/symboli_sininen_ympyra

http://www.uiah.fi/akk/kuvasom/fotw.htm