Aktivoi opiskelijoita Whiteboardien avulla

Kirjoittaja: Heidi Salmento

Mitä whiteboardit ovat?

Whiteboardit ovat sähköisiä valkotauluja, joihin voidaan yleensä ainakin kirjoittaa, piirtää ja lisätä esimerkiksi linkkejä, kuvia ja videoita. Ne voivat olla täysin tyhjiä tai niissä voi olla etukäteen tehty rakenne, joka ohjaa työskentelyä. Toteutustapoja on monia ja erilaiset ratkaisut toimivat erilaissa tilanteissa. Whiteboardeja käytetään opetustilanteissa esimerkiksi alustoina, joihin voidaan kerätä osallistujien tai osallistujaryhmien ajatuksia, ehdotuksia tai kysymyksiä. Useissa whiteboardeissa on mahdollista kommentoida muiden lisäämiä sisältöjä tai tykätä niistä. Tämän asetuksen saa yleensä myös pois päältä tarvittaessa. Whiteboardista riippuen sisältöjä voidaan lisätä omalla nimellä tai anonyymisti. Anonyymiin työskentelyyn suositellaan tällä hetkellä Turun yliopistossa flingaa​. Käytössä on myös Microsoftin whiteboard ja Moodlen taulu-niminen aktiviteetti.

Mihin whiteboardeja käytetään?

Whiteboardeja käytetään usein osallistujien aktivointiin ja esimerkiksi ryhmien työskentelyn tulosten kokoamiseen. Niiden avulla voi myös selvittää osallistujien ennakkotietoja tietystä asiasta tai vaikkapa kurssin aikana opiskelijoille epäselviksi jääneitä asioita. Whiteboardit toimivat hyvin myös mind map -tyyliseen työskentelyyn. Niiden avulla voi myös kerätä palautetta ja selvittää, mitä opiskelijat esimerkiksi oppivat tietyn opetuskerran aikana ja millaisia toiveita heillä olisi tuleville kerroille. Opettaja voi tehdä whiteboardiin ennen opetusta pohjan, joka ohjaa osallistujia tai osallistujaryhmiä lisäämään sisältöä tarkoituksenmukaisiin kohtiin. Myös tyhjä pohja voi toimia joissain tilanteissa, mutta useimmissa tilanteissa etukäteen rakennettu pohja toimii parhaiten.  

Opiskelijoiden ajatuksia palautteen antamisesta ja vastaanottamisesta whiteboardiin koottuna.png Opiskelijoiden ajatuksia palautteen antamisesta ja vastaanottamisesta whiteboardiin koottuna 

Whiteboardit toimivat erinomaisesti ryhmätyöskentelyn tulosten kokoamiseksi sekä lähi- että etäopetuksessa. Opettaja voi tehdä esimerkiksi pohjan, jossa on jokaiselle pienryhmälle oma kohta, johon he saavat kerätä työskentelynsä tulokset tiivistetysti. Kun käytetään yhteistä whiteboardia, kaikkien ryhmien tulokset tulevat kaikkien näkyville ja niiden työstämistä voidaan jatkaa yhdessä. Oppimisen kannalta on oleellista, että ryhmätyöskentelyn tulokset myös puretaan. Kannattaakin ohjeistaa opiskelijoita työskentelyn alussa, että esimerkiksi yksi jokaisesta ryhmästä valmistautuu esittelemään ryhmätyöskentelyn tulokset tiivistetysti kaikille. Opiskelijat tai opiskelijaryhmät voivat luoda whiteboardeja myös itse.

Esimerkki whiteboardin käytöstä ryhmätyöskentelyssä.png Esimerkki whiteboardin käytöstä ryhmätyöskentelyssä 

Whiteboardin voi rakentaa myös aihealueittain esimerkiksi tekemällä sarakkeita tai muita alueita, joihin pyytää opiskelijoita tai opiskelijaryhmiä esittämään ajatuksiaan tietystä aiheesta tai teemasta. Teemakohtainen whiteboard sopii hyvin myös vaikkapa opiskelijoiden käsitysten selvittämiseen tietyistä asioista, vaikka kurssin keskeisimmistä käsitteistä. Opettaja voi kirjata näitä esimerkiksi sarakkeiden otsikoiksi ja pyytää opiskelijoita kirjoittamaan sarakkeisiin, mitä ne heidän mielestään tarkoittavat. Samantyylinen rakenne voisi toimia myös vaikka opetustilanteen lopussa, jos opettaja haluaa selvittää, mitä opiskelijat ovat oppineet ja mihin asioihin he toivoisivat, että palataan tarkemmin esimerkiksi seuraavalla opetuskerralla. Opettaja voi tehdä valmiiksi sarakkeita tai muita alueita, joita opiskelijat täyttävät. Kirjoitettujen sisältöjen lisäksi kannattaa hyödyntää myös kuvien ja videoiden mahdollisuuksia, sillä niiden lisääminen whiteboardeihin on helppoa. Useissa whiteboardeissa on myös piirtomahdollisuus. ​

Esimerkki whiteboardin käytöstä palautteen keräämiseen opetustilanteesta 

Whiteboardit taipuvat yleensä helposti erilaisten käsite- tai miellekarttojen rakenteluun. Opiskelijoita tai opiskelijaryhmiä voi pyytää rakentamaan tällaisia tietyistä aiheista tai teemoista. Jos tavoitteena on herättää opiskelijoita huomaamaan erilaisia näkökulmia asioihin, heitä voi pyytää esimerkiksi tutkimaan ja täydentämään toisten opiskelijoiden tai opiskelijaryhmien tekemiä mindmappeja. Ajattelutaitojen kehittymisen kannalta purkukeskustelussa voi olla hedelmällistä ohjata opiskelijoita kertomaan, mitä he oppivat tutkimalla toistensa töitä ja tuliko niissä esiin erilaisia näkökulmia verrattuna omaan tai oman ryhmän työhön. Whiteboardeja käytetään myös lisämateriaalina esimerkiksi ajatusten, ideoiden tai kysymysten keräämiseen tai hyvien käytänteiden jakamiseen. Näissä käytävä keskustelu ei kaikissa yhteyksissä ole kovin aktiivista, mutta joihinkin konteksteihin tällainen muoto sopii hyvin.  

Millaisiset kysymykset toimivat Whiteboardeissa?

Kysymysten asettelussa kannatta pyrkiä selkeyteen. Liian yleisiin kysymyksiin on usein vaikea vastata ja toisaalta liian yksityiskohtaiset kysymykset saattavat rajoittaa työskentelyä. Kysymysten muotoilussa on hyvä miettiä, miten helppo kysymykseen on vastata.  Ilman selkeää tavoitetta ja fasilitointia whiteboardit saattavat jäädä tyhjiksi tauluiksi. Ne kannattaakin linkittää opetustilanteen kontekstiin ja niille kannattaa miettiä oppimista tai opetustilanteen kulkua edistävä tavoite. ​