Esimerkkinäkymä taulusta, jossa käyttäjien julkaisut näkyvät taulukkomuodossa.

Joko tunnet Moodlen taulun?

Kirjoittaja Sari Kuitunen

Yksi Moodlen uusista ja vielä melko vähän käytetyistä aktiviteeteista on Taulu. Taulu on eräänlainen virtuaalinen seinä, jonka avulla voit kerätä sen avulla vaikkapa opiskelijoiden ajatuksia ja ideoita aiheista sekä ryhmätöihin.

Kuvassa näkymä esimerkkitaulu (opettajan näkymä).

Esimerkkinäkymä taulusta, jossa käyttäjien julkaisut näkyvät taulukkomuodossa.

Opiskelijat voivat esimerkin mukaisesti tuoda erilaisia sisältöjä: tekstejä, linkkejä, kuvia ja YouTube-videoita. Opiskelijan nimi ei näy postauksissa, mutta opettajan roolissa pääsee tarkastelemaan taulun tapahtumia ja muokkaushistoriaa ja tällöin myös nimet näkyvät. Tämä onnistuu Taulun oikeasta yläkulmasta löytyvän ratasvalikon kautta -> Tapahtumat. Opettaja voi myös asetuksista rajoittaa opiskelijoiden viestien lähettämistä asettamalla viimeisen lähetyspäivämäärän.

Oletuksena taulussa on kolme saraketta valmiina. Määrää voi lisätä tai vähentää. Lisätessä taulujen koko hieman kapenee ja määrän lisääntyessä alareunaan tulee vierityspalkki. Taulun ulkonäköä piristää se, että siihen voi asettaa taustakuvan.

Tauluun voi laittaa myös arvioinnin päälle. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että opettajan valinnan mukaan joko vain opettajat, vain opiskelijat tai kaikki käyttäjät voivat tykätä postauksista. Tykkäysten määrä näkyy tähti-ikonin vieressä. Oletuksellisesti arviointi ei ole päällä.

Taulussa on käytössä myös single user mode, joka tarkoittaa sitä, että jokaiselle opiskelijalle luodaan oma taulu. Tällöin Taulun yläpuolelle tulee valikko, josta pääsee katsomaan kunkin opiskelijan omaa taulua. Huomaa, että tässä kohtaa taulujen anonyymius ei toimi eli myös opiskelijat pääsevät näkemään toistensa taulut.

Esimerkkikuvassa näkyy vaihtoehtoinen "single user mode" -esitystapa taululle.

Asetuksissa mainitaan myös mahdollisuus upottaa Taulu kurssialueelle, mutta tämä toiminto ei ole kovin vakaa.

Ota Taulu käyttöön omalla kurssialueellasi muokkaustilassa kohdasta Lisää aktiviteetti tai aineisto -> Taulu. Taulu-aktiviteetti on vielä melko uusi, joten Opetuen Moodle-tiimi ottaa mielellään vastaan kysymyksiä tai kommentteja! Antoisia hetkiä Moodlen Taulun parissa!

Categories: Digityökaluja, Opetuksen suunnittelu, OppimisalustatKeywords: , , , , , , , , ,

2 vastausta artikkeliin “Joko tunnet Moodlen taulun?”

1. Hyvä kirjoitus. Täytyy vain selvittää, miten taulua voi siirtää rikkomatta sitä, kun taulu on upotettuna etusivulle.

2. […] Whiteboardit ovat sähköisiä valkotauluja, joihin voidaan yleensä ainakin kirjoittaa, piirtää ja lisätä esimerkiksi linkkejä, kuvia ja videoita. Ne voivat olla täysin tyhjiä tai niissä voi olla etukäteen tehty rakenne, joka ohjaa työskentelyä. Toteutustapoja on monia ja erilaiset ratkaisut toimivat erilaissa tilanteissa. Whiteboardeja käytetään opetustilanteissa esimerkiksi alustoina, joihin voidaan kerätä osallistujien tai osallistujaryhmien ajatuksia, ehdotuksia tai kysymyksiä. Useissa whiteboardeissa on mahdollista kommentoida muiden lisäämiä sisältöjä tai tykätä niistä. Tämän asetuksen saa yleensä myös pois päältä tarvittaessa. Whiteboardista riippuen sisältöjä voidaan lisätä omalla nimellä tai anonyymisti. Anonyymiin työskentelyyn suositellaan tällä hetkellä Turun yliopistossa flingaa​. Käytössä on myös Microsoftin whiteboard ja Moodlen taulu-niminen aktiviteetti. […]