Helpotusta Moodlen kurssialueiden rakentamiseen mallipohjien avulla

Moodleen on lisätty kurssialueiden mallipohjia, joiden tarkoitus on helpottaa opettajien työtä kurssialueiden rakentamisessa. Mallipohjien avulla pyritään vastaamaan myös opiskelijoiden toiveeseen yhtenäisemmistä käytänteistä eri kurssialueilla.

Mallipohjan voi valita käyttöönsä uudella kurssialueella. Valittavana on seuraavanlaisia mallipohjia:

1. Arviointiasteikolliset mallipohjat aiheet-formaatissa (kuva 1) tai tiilet-formaatissa (kuva 2)
  2. Mallipohjat opinnäytetöitä varten (kandi-, gradu-, ja väitöskirjapohjat Turnitin-ominaisuuksilla)
  3. Tyhjä pohja ilman arviointiasteikkoja tai täytettäviä tekstikenttiä

1. Arviointiasteikolliset pohjat

Arviointiasteikollisista mallipohjista voi valita pohjan joko asteikolla hylätty-hyväksytty tai asteikolla 1-5. Kurssin loppuarvosana on Peppi-yhteensopiva, tosin se ei automaattisesti siirry vielä Peppiin. Pohjissa on lisäksi tekstikentät kurssin tiedoille ja opettajan työkalupakki, jossa on ohjeita kurssialueen rakentamiseen.

Aiheet- formaatti toimii hyvin silloin, kun haluat kaiken sisällön samaan näkymään. Tiilet-formaatissa voi laittaa osan sisällöstä etusivulle ja jakaa osan esimerkiksi aiheiden tai kurssin aikataulun mukaisesti ”tiiliin”. Tiilien nimiä voi vaihtaa ja niihin voi lisätä kuvia.

HUOM! Arviointiasteikollisen pohjan voi valita, vaikka ei hyödyntäisi arviointiasteikkoa, mutta haluaa hyödyntää pohjan muita elementtejä (tekstikentät ja työkalupakki).

Kuva 1. Aiheet-mallipohja arviointiasteikolla hylätty-hyväksytty (pohja arviointiasteikolla 1-5 näyttää täysin samalta)

Kuva 2. Tiilet -mallipohja arviointiasteikolla hylätty-hyväksytty (pohja arviointiasteikolla 1-5 näyttää täysin samalta)

2. Mallipohjat opinnäytetöitä varten

Nimensä mukaisesti nämä pohjat on tarkoitettu opinnäytetöiden Turnitin-tarkastukseen. Jokaiselle koulutusasteelle on oma pohja siihen tarvittavilla Turnitin-ominaisuuksilla.

3. Tyhjä pohja

Tyhjän pohjan voi valita silloin, kun ei halua kurssialueelle valmiita sisältöjä tai arviointiasteikkoa.