Videoiden tekeminen on nyt helpompaa kuin koskaan! Kaikki voivat tehdä videoita omilla laitteillaan, tietokoneella, kännykällä ja erilaisilla etäohjelmilla kotioloissakin. Jos kuitenkin tuntuu että haluaisit toteuttaa videotuotannon hieman ammattimaisemmin mutta silti käyttäjäystävällisesti, voit tutustua tästä alta Opetuen tarjoamiin videopalveluihin. Kauttamme saat käyttöösi Calonian pienen videostudion, Rosettan webinaaristudion ja erilaisia lainalaitteita.

Calonian videostudio

Caloniaan on rakennettu pieni studio yliopiston henkilökunnalle videoiden ja podcastien tuottamista varten.
Studiossa voit toteuttaa pienimuotoiset videotuotannot, sekä livestrimit ja podcastien äänitykset. Studiossa on kuvausvalot ja useita mikrofoneja. Studiossa on myös mahdollisuus toteuttaa monikameratuotantoja.
Tallennusta ja livestriimausta varten tilasta löytyy Windows-kone, jossa asennettuna Echo Universal Capture ja OBS Studio.

Tutustu Calonian videostudioon tästä linkistä: Calonian videostudio

Rosettan webinaaristudio

Rosettan 2. kerroksessa toimii webinaaristudio (ROS225). Tilassa voi järjestää näyttävän näköisiä webinaareja, keskustelutilaisuuksia ja muita etätilaisuuksia. Tilaa voi käyttää myös niin että paikalla on yleisöä ja liveosallistujia.
Tilassa on monikamerajärjestelmä, kohdevaloja ja mikrofoneja, jotka voidaan kohdistaa sohvaryhmälle tai erilaisiin liikuteltaviin pöytäryhmiin. Tilan suurikokoinen videoseinä mahdollistaa erilaisten taustojen (kuvat tai videot) käytön. Tilaisuudet voidaan välittää Zoomin kautta verkkoon tai tallentaa OBS-studiolla tai Echolla.

Tilan tekniikasta on tehty mahdollisimman helppokäyttöinen, kaikkia toimintoja ohjataan näyttöpaneelista. Saat ensimmäisellä käyttökerralla käytönopastuksen studion tekniikkaan ja toimintoihin.
Tutustu Rosettan webinaaristudioon tästä linkistä: Rosettan webinaaristudio

Lainalaitteet AV-tuotantoon

Videotuotantoon soveltuvia lainalaitteita voit lainata joko Helpdeskeiltä tai UTUBOXeista.
Videotuotantoon suositellaan ensisijaisesti kamerasettejä tai eReppuja, sillä niihin on koottu kaikki videotuotannossa tarvittava yhteen kätevään pakettiin. UTUBOXeista voit lainata eReppuja ja HD-kamerasettejä.

HD-kamerasetteihin kuuluu videokamera, langaton mikrofonisetti, muistikortti, striimaustikku ja kamerajalusta.

UTUBOXeista voi lainata myös eReppuja, jotka sisältävät mobiiliin videokuvaukseen soveltuvan iPadin, iPad-kuvaustelineen, jalustan, kevyen kuvausvalon sekä iPad- ja älypuhelinkäyttöön soveltuvia mikrofoneja.
Muita AV-laitteita voit edelleen lainata helpdeskeiltä, joilta löytyy esimerkiksi erilaisia mikrofoneja, kameroita, valoja ja jalustoja.

UTUbox-palvelu on tavaroiden jakelujärjestelmä, josta pääset noutamaan ajasta riippumattomasti UTUbox-lokerikkoihin toimitettuja tai niistä lainattavissa olevia tavaroita.
UTUbox on pilottikokeiluna toteutettu kolmeen Turun yliopiston rakennuksen aulatilaan; Medisiina C, Natura ja Educarium. UTUbox-palvelu edellyttää AV-laitteiden osalta, että olet aktivoinut Turun yliopiston tulostus-/kulkulätkän henkilökunnan edustajana Turun yliopistolla.

Lue lisää UTUBOXeista tästä linkistä: UTUBOX-palvelu
Tutustu lainalaitteisiin tästä linkistä: Lainattavat videokamerat, mikrofonit yms.

Videot alusta loppuun Echolla

Tiesitkö että Echossa on nyt uutena myös automaattinen tekstitystoiminto. Tämä korvaa aiemmin käytössä olleen Screencast-O-Maticin. Nyt voit siis halutessasi kuvata (omalla koneella, studiossa tai opetustilassa), editoida, tekstittää ja julkaista videosi yhdellä ohjelmalla!
Tutustu Echon tekstitystoimintoon ja muihin ohjeisiin tästä linkistä: Tallenteen tekstitys Echossa