Opiskelijat tekoälysovelluksia testaamassa

Kirjoittajat: Heidi Salmento & Suvi Ylioja

Olemme järjestäneet syyslukukauden aikana opettajille AInspiraatio-pajoja Calonian kokeilutilassa. Opettajat ovat päässeet kokeilemaan tekoälysovellusten käyttöä ja keskustelu tekoälyn käytöstä opettamisessa, oppimisessa ja opiskelussa on ollut vilkasta ja antoisaa. Marraskuussa järjestimme vastaavia tekoälytyöpajoja myös OKL:n toisen vuosikurssin opiskelijoille yhteistyössä yliopisto-opettaja Sanna Rantasen kanssa (kuvassa vasemmalla alhaalla).

Opiskelijoita kokeilutilassa. Kuva: Jari Sjölund.

Opiskelijat työskentelivät erilaisissa pisteissä, joissa he pohtivat erilaisia tekoälyyn liittyviä kysymyksiä ja pääsivät testailemaan sovelluksia. Kokeilutilan ylätasanteella opiskelijoiden tehtävänä oli pohtia, millaisia tekoälysovelluksia opiskelijat tietävät, mihin niitä voi käyttää ja millaisia vaikutuksia tekoälyllä on oppimiseen. Näiden kirjaaminen tussitaululle oli mielekästä monien ryhmien mielestä. Samassa pisteessä kokeiltiin myös Google Bardia.

Opiskelijat pohtimassa tekoälyyn liittyviä kysymyksiä. Kuva: Jari Sjölund.

Kokeilutilan alatasanteella opiskelijat pääsivät kokeilemaan sekä ChatGPT:n ilmaisversiota että maksullista plus-versiota. Tehtävänä oli selvittää, miten ChatGPT selviäisi pääsykokeista. Tämän jälkeen opiskelijat saivat genereoida joulukortteja Midjourneyn tai DALL-En avulla.

Opiskelijat aloittamassa ChatGPT-harjoituksia. Vasemmalla edessä yliopisto-opettaja Sanna Rantanen ja oikealla IT-palveluarkkitehti Suvi Ylioja. Kuva: Jari Sjölund.
Kolmannessa pisteessä opiskelijat pääsivät kokeilemaan, millaisisia versioita Scribble Diffusion tekee opiskelijoiden näytölle itse piirtämistä luonnoksista.

Sanna Rantanen vieraili kokeilutilassa yhteensä kuuden opiskelijaryhmän kanssa. Opiskelijat olivat innokkaita testaamaan sovelluksia ja opimme kaikki jälleen kerran lisää tekoälystä ilmiönä. Keskusteluissa nousi esiin myös hyviä pohdintoja tietoturvaan, tekijänoikeuksiin ja muihin eettisin kysymyksiin liittyvistä asioista. Kiitos paljon Sannalle ja opiskelijoille vierailusta! Valoa pimeään marraskuuhun kaikille tämän erään opiskelijan generoiman joulukortin myötä.