Copilotin logo

Copilot – suojatussa tilassa toimiva tekoälysovellus yliopiston henkilökunnan käytettävissä

Microsoft Copilot on Microsoftin tekoälyllä varustettu chat-sovellus, joka on nyt saatavilla koko Turun yliopiston henkilökunnalle osana yliopiston Microsoft 365 -lisenssiä.

Kun kirjaudut sovellukseen UTU-tunnuksellasi, Copilot toimii Protected-tilassa, jolloin sille syötettyjä chat-tietoja ei tallenneta, Microsoft ei voi tarkastella henkilön tai organisaation tietoja, eikä tietoja käytetä tekoälyn kouluttamiseen.

Copilot käyttää tällä hetkellä (helmikuu 2024) chatissa OpenAI:n luomaa GPT-4-kielimallia ja kuvien luonnissa Designer Image Creatoria, joka perustuu DALL·E 3 -malliin.

Miten Microsoft Copilot otetaan käyttöön?

• Avaa selaimessa https://bing.com/chat
  • Kirjaudu Turun yliopiston tunnuksilla (Work or school account / Työ- tai koulutili)
  • Käytät Copilotia suojatussa tilassa kun näet oikeassa yläkulmassa vihreällä pohjalla tekstin Protected tai Suojattu
  • Huomioi että näkymä saattaa olla erilainen eri selaimissa. Microsoft suosittelee Edgeä, mutta Copilot toimii hyvin myös muilla selaimilla. Microsoft voi myös tehdä muutoksia tässä esiteltyihin toimintoihin.
Kuvaruutukaapppaus Copilot-näkymästä tietokoneruudulla

Voit valita Copilotissa kolme erilaista keskustelutyyliä:

• Luovempi (Creative): Tämä tyyli on suunniteltu tuottamaan mielenkiintoisia ja luovia vastauksia. Voit odottaa runoja, tarinoita, koodinpätkiä, lauluja, julkkisparodioita ja muita vastaavia sisältöjä. Huomaa kuitenkin, että tekoäly saattaa innostua luovuudessaan myös hallusinoimaan, eli kirjoittamaan tietoja, jotka eivät ole todenmukaisia 😉
  • Tasapainoisempi (Balanced): Tämä tyyli pyrkii tuottamaan tasapainoisia ja informatiivisia vastauksia. Se on hyvä valinta, kun haluat saada tietoa jostain aiheesta tai vastauksia kysymyksiin. Tämä tyyli sopii myös silloin, kun haluat välttää liian pitkiä tai monimutkaisia vastauksia.
  • Tarkempi (Precise): Tämä tyyli keskittyy tarkkoihin ja yksityiskohtaisiin vastauksiin. Se on hyvä valinta, kun haluat tietää tarkkoja yksityiskohtia jostain aiheesta tai saada vastauksia monimutkaisiin kysymyksiin. Jos siis haluat tietää tarkkoja lukuja tai faktoja, tämä tyyli on sinulle sopiva valinta.

Voit myös liittää keskusteluun kuvatiedoston tai laitteen kameralla otetun kuvan ja Copilot antaa sinulle kuvauksen siitä, mitä kuvassa näkyy. (Huomaa, että kuvatulkinta ei ole aina käytettävissä protected-tilassa)

Microsoft Copilot pystyy myös luomaan kuvia. Pyydä Copilotia piirtämään kuva antamasi aiheen mukaan ja sopivasti muotoillulla kehotteella (prompt). Parhaan tuloksen saat käyttämällä englantia, mutta myös esim. suomi toimii välttävästi Microsoftin käännöstyökalun kääntämänä.

Löydät lisätietoja ja käyttövinkkejä yliopiston intranetista.

***

Edit 21.2.2024: Microsoftilta on tulossa lisää tekoälyä hyödyntäviä, yleensä maksullisia, Copilot-sovelluksia (esim. Copilot for Microsoft 365), mutta ne eivät ole vielä käytössä Turun yliopistossa. Niiden käyttöönotosta uutisoidaan ja ohjeistetaan erikseen.