Arvosanat Moodlesta Peppiin – osa 1
- Mahdollisuus – ei pakko, helpotus – ei haitta
Perusasiat kurssilla, kuten arvosana on helppo määrittää, mutta muutama oleellinen asia on otettava huomioon Moodlessa käytettäessä Moodlen asteikkoja, joita kuka tahansa opettaja voi jopa lisätä omalle kurssilleen niin halutessaan
- Asteikon numeerinen arvo lähtee arvosta 1 (pienin mahdollinen arvo asteikon tiedolle) ei nollasta ja tämä aiheuttaa laskennallisen virheen Peppiin tulevaan arvosanaan, joka alkaa nollasta asteikolla 0-5.
- Jos asteikolla ei ole arvoa, ei sitä ehkä oteta huomioon lainkaan kurssin kokonaisarvosanaa laskettaessa. Otetaan esimerkiksi tehtävä, jossa arviointi on asteikolla hylätty, hyväksytty (numeeriset arvot 1 ja 2) ja opiskelija ei ole suorittanut tehtävää, hän ei suinkaan saa arvoa hylätty tästä tehtävästä vaan Moodle vain ohittaa tehtävän arvon hänen osaltaan laskennassa.
- Peruslaskennassa ilman arviointikirjan arvosanoja (myöhemmin esiteltävä prosenttitaulukko) arvosanat ovat tasajaoteltuja pienimmästä arvosta suurimpaan esim. asteikolla 0-5 (6 portainen asteikko) arvosanan 1 saa noin 20% kurssin kaikista pisteistä, 2 = noin 40%, 3 = noin 60%, 4 = noin 80% ja 5 noin 100%. Ei tarkenneta tätä tässä kohtaa tarkemmin.
- Jos jonkun aktiviteetin arvo on tyhjä (NULL), sitä ei oteta kurssin arvosanaa määritettäessä mitenkään huomioon keskiarvoa laskettaessa. Esim. 2, 1, NULL, NULL, 5, 5 tuottaa keskiarvoksi 3,25. Se olisi tyhjät huomioitaessa 2,17
Kuten tästä huomaa, voi oma ajatus olla hieman eri kuin Moodlen laskennallinen todellisuus.
Nyt kun muodostetaan arvosana todellisella ja realistisella laskennalla Peppiin on tässä usein käytetty apuna Exceliä, jolloin matemaattiset kaavat tulosten saamiseksi halutuiksi on kysyttyä tavaraa. Saman voi toteuttaa Moodlessa. Lähdetään kurssin mallipohjista. Kurssin perustamisessa kurssin formaattina on kickstart ilman sisältöä ja kickstartin avulla on seuraavat Peppiin liittyvät mallipohjat valittavissa:
Ohjesivu: Mallipohjan valinta Moodlen kurssialueelle
Näissä pohjissa on määritetty perusasiat sellaiseksi, että Moodlen peruslaskenta ilman asteikkoja toimisi oikein ja arvosana Peppiin tulisi lähes automaattisesti, mutta opettajan toimia vaaditaan. Jos kurssilla on paljon aktiviteetteja, joissa opettaja haluaa ryhmitellä tehtävistä saatavia pisteitä, perusasetukset eivät riitä ja meillä on siihen myös tarvittava ohjeistus, miten kurssin asetukset ja arviointikirjan asetukset ja kategoriat olisi hyvä toteuttaa.
Arvosanan muodostaminen Moodlessa Peppiin vietäväksi – laaja ohje
Yksinkertainen kurssi
Kurssi, jolla ei ole muuta kuin muutama tehtävä ja ehkä tentti ja sen mahdolliset uusinnat, josta tulee kurssin kokonaisarvosana (ei Exam-tenttiä tai Exam-tentin arvosana tuodaan kurssin yhdeksi arviointikohteeksi), voidaan tämä kurssin loppuarvosana viedä Peppiin.
Tällöin kurssin opettaja määrittää vain arvot jokaiselle tehtävälle esim. alimmaksi arvoksi 0 ja ylimmäksi arvoksi 5 (arviointiasteikko 0-5). Tentissä voi olla X kysymystä, joista jokaisesta tulee 1 piste ja kokonaispisteet 1 piste per kysymys ja kysymysten määrä voi olla mitä tahansa. Tentin rakentamisen sivulla määritetään maksimipisteiksi esim. arvosanan mukainen maksimi 5, jolloin kysymysten pisteet skaalataan arviointimaksimiin tai jos halutaan pisteiksi jotain muuta, kuin arvosanan mukainen pisteytys, on se skaalattavissa käyttämällä kategorioita, jotka muuttavat X pisteet arvosanaksi 0-5 välille.
Jos kurssilla on tentti ja sen uusinnat, josta halutaan kaikkien kolmen tentin maksimit eli korkein arvosana, on arviointikirjan kategorioita jo pakko käyttää, jotta laskenta menisi oikein ilman laskentakaavoja, jotka Moodlessa on hieman ikäviä (ei kuten Excelissä), mutta opeteltaessa hallittavia.
Arvosanan muodostaminen Moodlessa Peppiin vietäväksi – pikaohje
Kurssin suunnittelu
Pienellä vaivalla toimiva kokonaisuus, joka on uudelleenkäytettävissä tulevaisuudessa (tuo kurssin sisältö vanhalta kurssilta / kickstartin Tuo kurssi toiminnallisuus):
- Suunnittele, millaisia aktiviteetteja / tehtäviä opiskelijoilla haluat teettää
- Suunnittele pisteiden skaalaus ja painotukset (jos halutaan käyttää painotuksia)
- Suunnittele miten opiskelija voi edetä kurssilla vai voiko hän suorittaa kurssin tehtävät missä järjestyksessä hän haluaa
- Suunnittele, tuleeko kurssin loppuun vain 1 tentti vai haluatko määrittää kaikki 3 tenttiä (tentti + 2 mahdollista uusintaa)
- Ajasta kaikki tehtävät hyvissä ajoin, jotta opiskelija saa siitä tiedon, milloin tentti on tai milloin tehtävien palautukset alkaa ja milloin päättyy (Tuudoon tietoja opiskelijalle, mitä Moodlessa tapahtuu, mitä kalenteriin tulevia ajastuksia Moodlessa on).
Hyvin tehty pohjatyö helpottaa niin opettajaa kokonaisuuden hahmottamisessa, että opiskelijaa kurssilla etenemisessä. Kaaos on huono asia molempien näkökulmasta ja mahdollisesti opiskelijoiden tasavertaisuudessa.
Ajasta siis työtehtäviisi kurssin rakenteen suunnittelu.