Aiemmassa blogikirjoituksessa käsittelin perusasiat arvosanan muodostamiseksi ja kurssin rakentamiseksi toimivaksi kokonaisuudeksi. Tästä käyn läpi, miten arviointikirjan asetukset ja määritykset vaikuttavat arvosanan näkymiseen opiskelijalle. Ohjeet avuksi:
Arvosanan muodostaminen Moodlessa Peppiin vietäväksi – pikaohje
Arvosanan muodostaminen Moodlessa Peppiin vietäväksi – laaja ohje
Kurssin arvosana-asetukset
Kurssin arvosana-asetukset on syytä laittaa kohdilleen ennen kuin ensimmäinenkään arvosana on muodostunut mihinkään aktiviteettiin. Jälkikäteen muokkaaminen vaatii enemmän työtä tai jopa haittaa suoraa arvosanan vientiä Moodlesta Peppiin ja saattaa joutua käyttämään vanhaa menetelmää Excel-tiedoston avulla siirrettynä.
Arvioinnit näkymässä on alasvetovalikko, josta löytyy Arviointikirjan asetukset. Tässä näkymässä opettaja pääsee tekemään sen, miten ja missä järjestyksessä arviointikohteet näkyvät opiskelijalle ja arvioijalle itselleen arvioijan näkymässä. Kategoriat auttavat ryhmittelemään saman tyyppiset tehtävät tai kokoamaan niistä muodostettavan summan pohjalta näiden arvosana esimerkkinä työpaja tai oppimispäiväkirjat, joista muodostuu summa tai joista lasketaan keskiarvo ja muodostetaan arvosana skaalaamalla pisteet asteikolle sopivaksi. Tästä esimerkkinä yksi kuva kurssilta, jossa on tehtävä, työpaja ja lopputentti, joka voisi olla yhden opintopisteen arvoinen ja arviointiasteikko on 0-5:
Arvosanan näkymiseen vaikuttaa myös, miten se muodostetaan ja tästä asetukisissa on arviointiasteikon arvosanan näytön mahdollistava asetus (mallipohjissa valmiina) ja itse arviointiasteikon arvosanat (prosenttitaulukko), jossa opettaja voi määrittää millä kurssin kokonaispisteiden prosenttimäärällä saa minkäkin arvosanan. Otetaan esimerkiksi kaksi kurssia, jotka ovat täsmälleen samanlaiset ja toisella on yksinkertainen laskentakaava arvosanan laskemiseksi ja toisella käytetään arviointiasteikon arvosanoja skaalalla hylätty = 0-49,99%, 1 = 50-59,99%, 2 = 60-69,99%, 3 = 70-79,99%, 4 = 80-89,99%, 5 = 90-100%
Jos opiskelija saisi täsmälleen samat pistemäärät kummaltakin kurssilta, oletetaan nyt vaikka näissä kuvissa olevan esimerkin mukaisesti, yksikertaisesti arvioituna arvosana olisi 4, mutta yllä olevan
Kurssin arvosanan näkyminen
Arvioijalle näkyy arvosanat sekä muokkaustilassa, jossa voidaan tehdä yksinkertainen ylitys ilman kommenttia opiskelijalle (ei suositeltava) ja perustilassa, kuten se näkyisi opiskelijalle:
Opiskelijalle arvosana näkyy yhdellä sivulla arviointikohteet allekkain:
Arvosanan siirto Peppiin
Lopuksi, kun kurssi on päättynyt, arvosanat on siirrettävissä Peppiin, kun arvosana on OK ja se on ilman desimaaleja tai HYL, HYV, TT, HT nominaalisena arvona.
Pakollisena on kurssin luonti Pepistä, kurssin osallistujien tuleminen Pepistä kurssille (Peppi-Student rooli) ja kurssin ja Pepin toteutuksen arvosana-asteikko täsmäävät toisiaan. Lisäksi mallipohjan asetuksissa oleva kurssin loppuarvosanan tulee olla kokonaisluku numeerisessa arvioinnissa tai nominaalisessa arvioinnissa arviointiasteikon arvosanana HYL, HYV, TT tai HT