UTUGradu on ylemmän korkeakoulututkinnon opinnäytteiden hyväksymis- ja julkaisuprosessi, joka on ollut Turun yliopiston käytössä vuodesta 2018. Kun opiskelijan opinnäyte on hyväksytty, hän saa siitä tiedon sähköpostiinsa. Hyväksymisviestin lisäksi loppuvuodesta 2021 lähtien opiskelijan sähköpostiin on myös lähetetty pyyntö osallistua opinnäyteprosessia koskevaan kyselyyn. Tämä UTUGradu-kysely pyrkii keräämään opiskelijan kokemuksia opinnäytteen tekemisestä, ohjauksesta sekä UTUGradu-prosessin kulusta. Kyselyyn on vuosittain vastannut yli 300 opiskelijaa, mikä on keskimäärin 20 % prosessin läpikäyneistä opiskelijoista.
Tilasto
Vuonna 2023 UTUGradussa hyväksyttiin 1930 opinnäytettä. Näistä opinnäytteen tarkastajien arvioinnista UTUGradu-lomakkeella huomautti 34 opiskelijaa – eniten kauppakorkeakoulussa. Viisi näistä huomautuksista johti tarkastajien ehdottaman arvosanan muuttamiseen. Vuonna 2019 jopa 60 opiskelijaa teki huomautuksen lomakkeella, joista 11 johti arvosanan muutokseen. Tämän jälkeen kuitenkin huomautusten ja niistä johtuvien arvosanan muutosten määrä on tasaantunut viime vuoden tasolle. Tutkintolautakunnalle tehtyjen oikaisuvaatimusten määrä on kuitenkin lievässä kasvussa, ja vuonna 2023 niitä tehtiin seitsemän.
Avoimesti julkaistujen opinnäytteiden määrä on kasvanut hitaasti ja oli vuonna 2023 keskimäärin 62%. Keskimääräistä enemmän avoimen julkaisun vaihtoehto valitaan Matemaattis-luonnontieteellisessä (84%), Humanistisessa tiedekunnassa (81%), Yhteiskuntatieteellisessä (78%) ja Kasvatustieteellisessä tiedekunnassa (74%). Avoimesti julkaistujen opinnäytteiden määrä toivottavasti jatkaa kasvuaan ja näin edistää tutkimuksen avoimuutta ja saatavuutta.
UTUGradun tukipalveluun tulleiden tukipyyntöjen määrä on laskenut yli 50 % vuosien 2019 ja 2022 välillä, ja näyttää vakiintuvan noin 800 pyyntöön vuodessa. Ruuhkaisin aika tukipyynnöissä on huhti-toukokuussa. Tukipyynnöt luonnollisesti myös lisääntyvät, kun prosessin järjestelmissä esiintyy ongelmia. Viime vuonna esimerkiksi koettiin ongelmia PDF/A-validaattorin kanssa, mikä vaikutti opinnäytetiedoston PDF/A muuntamiseen. Lisäksi usein yleisten digipalveluiden huoltopäivien jälkitautina lomakkeella on esiintynyt rajapintaongelmia, jolloin esimerkiksi opiskelijan hakeminen aloituslomakkeelle ei onnistunut.
Opiskelijapalaute
Palaute koostuu kolmesta osa-alueesta: opinnäytteen esitarkastus, UTUGradu-prosessin hahmotettavuus ja käytettävyys sekä tukipalvelut ja ohjeistus.
Merkittävä osa vastaajista koki saaneensa riittävästi tukea ja ohjausta opinnäytetyöhönsä. Pieniosa vastaajista kuitenkin koki, että parannettavaa löytyy työn ohjauksessa sekä omassa että ohjaajan tietämyksessä UTUGradu-prosessin kulusta.
Opinnäytteen saavutettavuusvaatimukset näyttävä olevan osalle vastaajista epäselvät. Yli puolet kuitenkin katsoo tehneensä opinnäytteestä saavutettavan ja Turun yliopiston saavutettavaa mallipohjaa opinnäytteille on käyttänyt valtaosa vastaajista. Haasteita saavutettavuudessa koetaan lääketieteellisessä tiedekunnassa, joka toisaalta on ymmärrettävää, kun useat opinnäytteet ovat julkaistuja artikkeleja.
Kysely osoitti, että UTUGradu-prosessi ja siihen liittyvät järjestelmät ovat monelle selkeät ja käsitys kokonaisuudesta on parantunut viime vuosina. Tästä huolimatta tarvetta parempaan perehdytykseen esiintyy yksittäisissä tiedekunnissa. Opiskelijoiden ennalta perehdyttäminen UTUGraduun on tärkeää, jotta opinnäytteen valmistuttua opiskelijan ylimääräinen stressi prosessin läpi viennistä minimoidaan. Monet varmasti muistavat miten suuri ponnistus opinnäyte on!
UTUGradu-prosessina aikana ongelmia koki keskimäärin 32% opiskelijoista. Tiedekunnittain tarkastellessa ongelmia kokeneiden opiskelijoiden määrät vaihtelevat (kuva 2). Opiskelijoiden kokemat haasteet keskittyivät pääasiassa tutkielmatiedoston PDF/A-muuntamiseen ja validointiin. Usein on ns. puurot ja vellit sekaisin – ei ymmärretä muuntamistyökalun ja Moodlessa olevan validointitoiminnon eroja. Validoinnin merkitystä prosessissa ei myöskään hahmoteta: onnistuneella validoinnilla tiedosto saa merkinnän, jonka UTUGradu-lomake tunnistaa ja se nousee lomakkeella valittavaksi. Kyselyn mukaan opiskelijat kuitenkin tietävät mistä kysyä ongelmatilanteissa ja tukipalvelut ovat saaneet kiitosta. Ohjesivut saivat myös enimmäkseen kiitosta mutta jotkut myös kokivat, että sisältö on liian runsas ja epäselvästi jäsennelty.
Lopuksi
UTUGradu-prosessi ja sen tukitoiminta on kehittynyt jatkuvasti opiskelijapalautteen ja tilastollisten analyysien pohjalta. Kyselyvastaukset osoittavat, että prosessi on yleisesti ottaen toimiva ja selkeä useimmille opiskelijoille. UTUGradu-prosessi on saavuttanut vakaan tilan, mutta opinnäytetyöprosessin kehittämistyö jatkuu koko ajan. Muistathan, että voit aina pyytää perehdytystä prosessiin allekirjoittaneelta (mmvalk@utu.fi) – ollaan yhteydessä!