kuvassa lukee turun yliopiston avoin yliopisto-opetus mustalla ja tausta on valkoinen ja beige

Tekemistä välivuodelle: avoin yliopisto-opetus!

Moikka!

Täällä kirjoittelee jälleen Marjaana ja tällä kertaa aihe on minulle tosi tuttu. Nimittäin avoin yliopisto-opetus! Kävin Turun yliopiston avoimen yliopiston puolella kursseja, sillä en päässyt opiskelemaan haluamaani alalle enkä halunnut tehdä vain töitä toista välivuotta.

Tiedätkö mitä avoin yliopisto-opetus on?

Turun yliopiston nettisivuilla aihe on hyvin tiivistetty: ”Avoin yliopisto-opetus on avointa kaikille kiinnostuneille pohjakoulutuksesta ja iästä riippumatta. Verkko-opintoja voi opiskella myös täysin etäopiskeluna – vaikka ulkomailla. Opinto-oikeuden saa pääsääntöisesti ilmoittautumisen ja opintomaksun perusteella.” Täältä pääset lukemaan lisää Turun yliopiston nettisivuilta aiheesta.

Avoin yliopisto-opetus on mielestäni hyvä tapa tutkia, että onko se haluamasi ala juuri sinulle sopiva. Samalla viet omaa tutkintoasi eteenpäin. Kävin itse yhteensä 64 opintopistettä avoimen puolella ja sain ne kaikki hyväksiluettua, kun minusta tuli tutkinto-opiskelija. Minulla oli siis valmiiksi jo yksi vuosi plakkarissa, kun aloitin ”virallisesti” yliopisto-opinnot.

Avoin yliopisto-opetus on maksullista. Usein 1 opintopiste on 15 € arvoinen, joissain opintokokonaisuuksissa 1 op on 10 €. Yleensä siis 5 op=75 €. Opiskelin muun muassa valtio-opin perusopinnot 25 opintopistettä, ja se maksettiin kerralla 250 €. Avoimeen yliopisto-opetukseen sijoittaminen on ollut yksi elämäni parhaimmista päätöksistä.

Miksi suosittelen avointa yliopisto-opetusta jokaiselle?

Avoimen yliopisto-opetuksen voi hyödyntää juuri niin kuin itse haluaa. Voit hankkia uutta osaamista työelämään, opiskella jotakin harrastuksena (esimerkiksi vaikka tähtitiedettä, nimim. kokemusta on) tai kehittää itseäsi ihan muuten vaan! Sieltä saa uusia kavereita, joista moni voi olla täysin samassa tilanteessa kuin sinä. Pääset näkemään millaista opiskelu yliopistossa on, sillä itse opiskelu on aika lailla samanlaista kuin tutkinto-opiskelukin. Sieltä löytyy kaikenikäisiä opiskelijoita, joten ei kannata sitäkään miettiä, että oletko liian nuori tai liian vanha.

Tiedän paremmin kuin hyvin sen tunteen, kun jää varasijalle unelmien koulupaikkaan. Olet täysin oikeutettu siihen harmitukseen, mutta eikö vaan, ettei jäädä kiinni siihen? Avoin yliopisto-opetus on meinaa super hyvä vaihtoehto välivuodelle. Avoimen väylän kautta voi jopa hakea opiskelemaan! Eli silloin ei mene todistus- tai pääsykoejonon kautta, vaan ihan omasta “jonosta”. Mahdollisuuksia on siis monia ja uskon, että löydät/saat sen oman opiskelupaikkasi varmasti!

YouTube-video avoimesta yliopisto-opetuksesta

Tein videon keväällä, jossa vastaan teidän esittämiin kysymyksiin liittyen avoimeen yliopisto-opetukseen. Videolla selviää muun muassa tutkinto-opiskelun ja avoimen eroavaisuuksia, kuinka vaativaa opiskelu on ja yleisesti omia ajatuksiani aiheesta. Käy tsekkaamassa se Turun yliopiston YouTube-kanavalta!

Ei kannata pilata kesää murehtien, vaan nokka kohti Turkua ja avointa yliopisto-opiskelua! Itse tein sen päätöksen enkä ole hetkeäkään katunut 🙂

-Marjaana