Näkymä opiskelijan muistiinpanoista

Mielenterveys ja opiskelut – miten ylläpitää molempia samanaikaisesti?

Mielenterveys on opiskelijalle elintärkeää siinä missä se on sitä muillekin ihmisille. Psyykkisestä terveydestä puhutaan yhä enemmän ja enemmän, ja myös korkeakoulumaailma on aktivoitunut puhumaan mielenterveyden tärkeydestä enemmän opiskelijoiden elämässä. Minulle mielenterveydellisten asioiden ja opiskelumaailman yhdistäminen on sydämen asia erityisesti siksi, että olen viimeiset pari vuotta kärsinyt mielenterveysongelmista samalla, kun olen opiskellut. Siksi koenkin, että tästä aiheesta on tärkeää kirjoittaa, koska omakohtainen kokemus antaa minulle mahdollisuuden tukea muita.

Itselleni pääsyy hakeutua opiskelijalähettilääksi oli ajatus siitä, että mielenterveydestä tulisi puhua enemmän realistisella tasolla. Halusin päästä mukaan luomaan toivoa niiden pariin, jotka kärsivät tällä hetkellä, koska sitä olisin itse kaivannut pahimpina aikoina. Näin ollen listaankin nyt asioita, jotka voivat olla avuksi silloin, kun oma mieli oireilee ja elämän pitäisi kuitenkin jatkua mahdollisimman normaalisti eteenpäin.

Ratkaisuja vaikeaan tilanteeseen

Jouduin tajuamaan viime lukuvuoden aikana sen, ettei mielenterveyden ja opiskeluiden yhdistäminen ole aina mahdollista. En ollut koskaan ajatellut, että opinnoista olisi mahdollista pitää taukoa mielenterveydellisten syiden takia, mutta tajusin tarvitsevani paussin. Onnekseni sain tietää, että myös mielenterveydellinen oireilu on oikeutettu syy sairaslomalle, ja tartuin aiheeseen YTHS:n palveluiden piirissä. Pääsin lopulta lääkärille, joka kirjoitti minulle sairaslomaa kesän ajaksi, jotta toimintakykyni palautuisi ja opiskeluiden eteneminen olisi taas mahdollista. Kerron tämän esimerkin siksi, että haluan vähentää stigmaa sairaslomien ja mielenterveydellisten ongelmien saralla. Monet häpeävät omaa vointiaan ja jaksamattomuuttaan, mutta tauon tarvitsemisessa ei ole itsessään mitään hävettävää.

Suorituskeskeinen maailmamme lisää paineita meidän opiskelijoiden elämään, eikä kyseinen tunne ole harha. Siksi onkin tärkeää, että suorituskeskeisyyttä pilkotaan palasiksi oikean elämän tarinoilla, jotka opettavat ihmisille vaihtoehtoisia tapoja osallistua yhteiskuntamme kulkuun. Mielestäni on äärimmäisen tärkeää painottaa sitä, ettei opiskelijoiden tule taipua mahdottomiin suorituksiin etenkään silloin, kun mielenterveys reistailee ja elämä tuntuu pelkältä selviytymiseltä. Itse olen ainakin ylpeästi elävä esimerkki siitä, että pohjalla saattaa joutua käymään, mutta sieltä pääsee myös ylös. Yliopisto ei ole vain täydellisten pärjääjien paikka, vaan kaikille on tilaa.

Mistä apua mielenterveyden oireillessa?

Mielenterveyden oireillessa opiskelijana on hankalaa pitää niin sanotusti pakka kasassa, kun koko opiskelu perustuu itseohjautuvuuteen ja siihen, että opiskelija osaa itse päättää minkä verran hän jaksaa suorittaa. Siksi onkin tärkeää, että mielenterveyttä tukevat palvelut ja tahot ovat mahdollisimman saavutettavissa silloin, kun jaksaminen ei meinaa riittää. Itse olen joutunut opettelemaan kantapään kautta, miten tukea otetaan vastaan, joten voin suositella sitä erittäin lämpimästi kaikille oman päänsä kanssa kamppaileville. On hyvä tietää, että YTHS:n palveluiden lisäksi opiskelijoille on olemassa myös muita palveluita, joiden hyödyntäminen on erittäin suositeltua.

Tutustuin viime keväänä yliopistomme palveluihin hiukan tarkemmin, kun taistelin mielenterveyteni kanssa uupuneena, ja löysin opintopsykologit ja käännyin heidän puoleensa. Pääsin vastaanotolle ja sain jo yhden tapaamiskerran aikana monia vinkkejä, joita hyödyntää opiskeluiden ja mielenterveysongelmien yhdistämisessä. Opintopsykologit ovat olemassa juuri sitä varten, että me opiskelijat ottaisimme heihin matalalla kynnyksellä yhteyttä, heitä ei todellakaan kannata pelätä! Heidän lisäkseen yliopistolla on myös useita eri henkilöitä, joiden tehtävänä on auttaa opiskelijoita opintojensa suorittamisessa, suosittelen tutkailemaan yliopiston nettisivuja ja Opiskelijan palvelut ja hyvinvointi-osiota!

Mielenterveydellisten asioiden kanssa ei tarvitse jäädä yksin, vaan apua ja tukea on tarjolla. Suosittelen tukeutumaan yliopiston palveluihin matalalla kynnyksellä, kannattaa myös muistaa ettei ole olemassa vaivaa, jonka vuoksi ei saisi hakea apua!

Kirjoittaja on Turun yliopiston opiskelijalähettiläs 2021-2022, tutustu Odeyaan!